”Jos todella ymmärrät, miten markkinointi toimii nykyään, tiedät ettei yksittäistä kuuden kuukauden kampanjaa ole; on ainoastaan 365-päiväinen kampanja, jonka aikana luot uutta sisältöä päivittäin. ”
― Gary Vaynerchuk, Jab, Jab, Jab, Right Hook: How to Tell Your Story in a Noisy Social World
Markkinointi on salaperäinen käsite, joka saa ihmiset ilmestymään tapahtumaasi. Itse asiassa se ei ehkä olekaan niin salaperäinen, kun se jaetaan yksittäisiin tehtäviin.
Tässä artikkelissa käydään läpi joitakin vinkkejä kunnon tapahtumamarkkinointistrategian luomiseen.
Käymme läpi seuraavat asiat…
- Kohderyhmät
- Tapahtuman sivustot
- Sosiaalisen median sisältö
- Sosiaalisen median vaikuttajat
- Mahdolliset tapahtuman sponsorit
- Postituslistat
- Lehdistötiedotteet
…ja paljon muuta!
Billetto on lipunmyyntialusta, joka auttaa tapahtumien hallinnassa, markkinoinnissa ja järjestämisessä. Luo tapahtumasivu ja aloita lipunmyynti 5 minuutissa.
LUO TAPAHTUMA >>
1. Tunne yleisösi (ja missä he ovat)
Markkinointi tarkoittaa asiakkaiden tavoittamista. Mutta ennen kuin voit tavoittaa ketään, sinun täytyy tietää, keitä he ovat ja missä he ovat.
Toisin sanoen sinun täytyy tunnistaa kohderyhmät. Mitä täsmällisempi olet, sitä parempi.
Ainakin aluksi täytyy yrittää löytää kohderyhmän…
- Ikä
- Sukupuoli
- Ala
- Kiinnostuksenkohteet
- Käytetyimmät sosiaalisen median palvelut
- Osallistumisen motiivit
Keskitä markkinointi palveluihin, joita kohdeyleisö käyttää. Jos he lukevat digilehtiä ja käyttävät Snapchattiä, älä markkinoi sähköpostin tai LinkedInin kautta.
Käytä sosiaalisen median työkaluja
Some-työkalut auttavat keräämään tietoja, joita tarvitset kohderyhmän tunnistamiseksi. Esimerkiksi Facebookilla, LinkedInillä ja Twitterillä on työkalut, joista näkee paljon dataa ja analyysejä.
Luo asiakaspersoona
Kun olen kerännyt tietoa kohderyhmästäsi, luo asiakaspersoona. Anna hänelle hassu nimi ja ajattele häntä aina, kun teet markkinointipäätöksen.
2. Luo tapahtumasivusto ja sosiaalisen median tilit
Rekisteröi verkkotunnus tapahtuman sivustolle mahdollisimman pian. Luo myös sosiaalisen median tilit, jotta muut eivät pysty ottamaan samaa nimeä.
Julkaise näiden kanavien kautta tapahtumaan liittyvää sisältöä, joka herättää kiinnostusta ajoissa. Tapahtuman sisältö tulee sivuston blogiin ja sosiaalisen median profiileihin.
3. Kirjoita tapahtumablogeja ja vierasbloggauksia
Aloita kirjoittamalla tapahtumaan liittyviä blogiartikkeleita. Jos kyseessä on konferenssi, kerro alaan liittyvistä asioista. Musiikkifestivaalin järjestäjä taas kirjoittaa esittäjistä, joita tapahtumaan on tulossa.
Yritä myös kirjoittaa vierasblogeja muilla sivustoilla, jotta tavoitat laajemman yleisön. Jotkut veloittavat siitä, kun taas toiset ovat kiitollisia kun saavat vastapalveluksen.
4. Suunnittele aikataulu sosiaaliselle medialle
Opettele, millainen sisältö toimii käyttämällesi sosiaalisen median kanavalle. Käytä työkaluja, kuten esimerkiksi Canvaa varmistaaksesi, että kuvilla on sopivat mittasuhteet.
Hootsuite ja Buffer ovat hyviä ohjelmia, kun haluat ajoittaa postauksen etukäteen. Innostat kohderyhmäsi sitoutumaan kehottamalla toimintaan ja vastaamalla kommentteihin.
Somen mainokset tarjoavat edelleen parhaan vastineen rahoillesi. Menee hetki opetella, miten maksulliset kampanjat toimivat sosiaalisessa mediassa.
5. Ala keräämään postituslistaa ja lähetä uutisia
Sähköpostit tapahtumista ovat edelleen arvokas markkinointityökalu. Niiden keskimääräinen avausprosentti on vähintään 20%, mikä on hyvä uutinen sinulle.
Kannattaa alkaa keräämään postituslistaa mahdollisimman pian. Käytä esimerkiksi MailChimpia, jotta pysyt kärryillä tilaajista ja voit suunnitella nopeasti sähköpostikampanjoita.
6. Etsi sponsoreita tapahtumalle
Sponsori tapahtumaasi on loistava tapa kartuttaa markkinointibudjettia. Tee arvotarjouksia yrityksille osana tapahtuman markkinointistrategiaa.
Yritä saada sponsoreita mukaan mahdollisimman pian. Mutta älä anna periksi, jos he eivät tartu syöttiin heti. Jotkut yritykset haluavat pitää silmällä edistystäsi ennen kuin edes harkitsevat tapahtuman sponsorointia.
7. Hanki sosiaalisen median vaikuttajia
Somevaikuttajat ovat kova juttu markkinoinnissa. He ovat edelläkävijöitä, jotka voivat ratkaista tapahtuman markkinointistrategian.
Fyre-festivaali oli täydellinen esimerkki siitä, kuinka paljon somevaikuttajilla on valtaa. Valitettavasti se oli myös täydellinen esimerkki hirveästä tapahtumasuunnittelusta.
8. Lähetä lehdistötiedote tapahtumasta
Lehdistötiedotteita käytetään edelleen, vaikkakin niitä pidetään vanhanaikaisina.
Jos kohdeyleisö lukee tiettyjä julkaisuja, kannattaa kirjoittaa lehdistötiedote tapahtumasta.
Useimmilla lehdillä on nykyään nettisivut. Jos lehdistötiedote on myös nettisivuilla, tapahtumaan tulee linkki uskottavasta lähteestä.
Kirjoittaaksesi hyvän lehdistötiedotteen, tee näin…
- Kirjoita henkilökohtainen sähköpostiviesti lehdelle
- Keksi kiinnostava juttu tapahtumastasi
- Kerro kaikki käytännön yksityiskohdat (päivämäärä, sijainti ja niin edelleen)
- Sisällytä linkit sivustoosi ja sosiaaliseen mediaan
- Liitä muutama kuva tai linkki esittelyvideoon
Lehdet saavat paljon sähköpostia, joten pidä huoli, että lehdistötiedote on helposti ymmärrettävä.
Lue lisää: Kuinka Kirjoittaa Lehdistötiedote Tapahtumalle
9. Tarjoa Early Bird alennuksia
Early Bird-liput kannattaa laittaa myyntiin heti, kun tiedät että tapahtuma on toteutumassa. Ne auttavat tapahtuman rahoituksessa jo alkutaipaleella.
Tapahtumalippujen hinnat nousevat sitä mukaan, mitä lähemmäs h-hetkeä tullaan:
- Super Early Bird: 6 kuukautta ennen tapahtumaa, 20% alennus.
- Early Bird: 3 kuukautta ennen tapahtumaa, 10% alennus.
- Normaalihinta: 1 kuukausi ennen tapahtumaa, ei alennusta.
Käytä sähköpostikampanjoita ja sosiaalista mediaa muistuttamaan näistä tarjouksista. Se auttaa luomaan kiireen tunteen ja FOMOn.
10. Käytä edellisiä vieraita puolestapuhujina
Somevaikuttajat eivät ole ainoita ihmisiä, joita voi rekrytoida tapahtuman puolestapuhujiksi. Jos olet aikaisemmin järjestänyt samanlaisen tapahtuman, hanki suosituksia vierailtasi.
Muista, että jokaisella on yhteyksiä johonkin toiseen. Ja on hyvin todennäköistä, että heidän ystävänsä ovat kiinnostuneita samoista tapahtumista.
Lue lisää: Vieraat ovat parhaat puolestapuhujat: 8 vihjettä, joilla saat heidät aktiiviseksi.
11. Määrittele, millä mittaat menestyksesi
Ennen kuin teet mitään edellä mainituista, on tärkeää määritellä menestyksen kriteerit. Toisin sanoen sinun on päätettävä, kuinka monta ihmistä haluat saavuttaa ja kuinka paljon rahaa voit käyttää siihen.
Voit tarkastella olemassa olevia tilastoja sähköpostin avaamisprosenteista ja käyttäjien sitoutumisesta sosiaalisessa mediassa. Se auttaa ymmärtämään, toimiiko nykyinen lähestymistapa vai ei.
Billetto on lipunmyyntialusta, joka auttaa tapahtumien hallinnassa, markkinoinnissa ja järjestämisessä. Luo tapahtumasivu ja aloita lipunmyynti 5 minuutissa.
LUO TAPAHTUMA >>
Yhteenvetona
Kun tiedät kaiken tarvittavan, on aika kartoittaa tapahtuman markkinointistrategia. Tässä käsitellyt vinkit ovat jonkinlaisessa aikajärjestyksessä.
Mutta se, joka toimii joillekin, ei ehkä toimi muille.
Ehkä tiedät jo joitakin sosiaalisen median vaikuttajia. Voisikin olla hyvä idea yrittää tavoitella heitä, ennen kuin mietit sähköposteja ja blogivierailuja.
Kirjoita ylös aikataulu tehtävistä, jotka muodostavat tapahtumamarkkinointistrategian. Lataa tapahtumamarkkinoinnin aikataulumalli ja käytä sitä rakenteena.
Onnea tapahtumallesi. Kerro, miten teillä menee alla olevaan kommenttikenttään!
Vastaa