Aiemmin on käyty läpi, kuinka tärkeää sponsorointi voi olla tapahtuman menestykselle. Nyt tarvitset vain sponsorointi-ideoita, joita mainostaa kiinnostuneille tahoille.
Tässä oppaassa käydään läpi 13 kiinnostavaa ideaa, joita voi käyttää osana sponsorointipakettia tai yksittäisenä sponsorointimahdollisuutena.
Billetto on lipunmyyntialusta, joka auttaa tapahtumien hallinnassa, markkinoinnissa ja järjestämisessä. Luo tapahtumasivu ja aloita lipunmyynti 5 minuutissa.
LUO TAPAHTUMA >>
1. Maksuton Wi-Fi
Kaikissa tapahtumissa on oltava saatavilla Wi-Fi-yhteys. Sen avulla voit suoratoistaa livenä tapahtumaasi, mutta myös vieraasi voivat käyttää sitä kokemustensa jakamiseen sosiaalisessa mediassa.
Wi-Fi on erinomainen tapa saada tapahtumaasi mukaan sponsori, sillä he voivat mainostaa brändiään esimerkiksi yhteyden muodostumisen jälkeen esiin tulevalla aloitusruudulla.
Vinkki: lue lisää sponsoroidun Wi-Fi-yhteyden eduista tapahtumissa.
2. Latauspisteet
Toinen välttämätön asia on paikka, jossa osallistujat voivat ladata puhelimiaan ja tablettejaan. He eivät välttämättä tuo mukanaan omia varavirtalähteitään, joten varmista, että tapahtumassasi on latauspisteitä.
Sen ei tarvitse olla kallista, sillä voit hankkia yrityksen sponsoroimaan sitä ja kattamaan kustannukset brändäyksellään, jotta osallistujat tietävät, ketä heidän on lisävirrasta kiittäminen.
Vinkki: tässä blogitekstissä esitellään, miltä sponsoroidut latauspisteet voivat käytännössä näyttää.
3. Lahjakassit
Lahjakasseja on jaettu konferensseissa ja messuilla iät ja ajat. Vaikka ne voivat tuntua jo aikansa eläneeltä idealta, ne toimivat yhä loistavasti ja ovat edelleen suosituimpia tapahtumasponsoroinnin muotoja.
Lahjakassit ovat erinomainen tapa saada kerralla mukaan useita sponsoreita. Yksi taho voi sponsoroida brändättyjä muistilehtiöitä tai avainnauhoja, toinen taas itse lahjakassin.
Vinkki: tästä artikkelista saat ideoita erilaisiin lahjakasseihin.
4. Verkkosivun mainospalkit (tai sosiaalisen median mainokset)
Hyvin yksinkertainen mutta uskomattoman tehokas tapa sponsorien mainostamiseen on mainita heidät omien verkkosivujen mainospalkissa.
Voit myös tarjota sponsoreillesi tilaa tapahtumasi Facebook-sivulla tai Twitter-profiilin kansikuvaosiossa.
Vinkki: helpota sponsoriesi työtä ja ohjaa heidät Canva-palveluun, jossa he voivat toteuttaa kansikuvan helposti.
5. Reaaliaikainen suoratoisto
Tässä blogissa on kirjoitettu tapahtumien reaaliaikaisesta suoratoistamisesta useita kertoja. Se on kätevä tapa tavoittaa enemmän yleisöä ja tuottaa samalla runsaasti markkinointimateriaalia.
Tiesitkö, että sinun ei tarvitse suoratoistaa tapahtumaa itse? Voit ulkoistaa työn sponsorillesi, jotta he voivat kommunikoida katsojien kanssa suoraan.
Vinkki: tutustu ideoihin, miten sponsoreille voi luoda lisäarvoa tapahtumien reaaliaikaisella suoratoistamisella.
6. Pitopalvelu
Tapahtuman melkein minkä tahansa osa-alueen voi luovuttaa sponsorille, myös ruokahuollon. Sponsorisi voivat hoitaa tapahtuman ruokatarjoilun ja brändätä ruokalistat mieleisekseen.
Vinkki: voit helpottaa sponsoriesi työtä ehdottamalla heille hyviä pitopalveluja.
7. Interaktiiviset seinät
Jos olet näppärä tekniikan kanssa, mikset toisi tapahtumaasi lisämaustetta interaktiivisella seinällä? Sitä voi käyttää pelkästään yksinkertaiseen tietojen esittämiseen, mutta siinä voi myös pelata pelejä ja järjestää kilpailuja.
Interaktiiviset seinät ovat helppo tapa yleisön huomion kiinnittämiseen ja sponsorin brändin näkyvyyden varmistamiseen. Harva sponsorointi-idea on yhtä näyttävä kuin interaktiivinen seinä.
Vinkki: näistä interaktiivisista seinistä saat inspiraatiota omaan tapahtumaasi.
8. Valokuvauskopit
Valokuvauskopit eivät koskaan mene pois muodista, niitä vain kehitellään entistä paremmiksi. Aikaisemmin niitä saattoi käyttää vain hassujen kuvien ottamiseen itsestä ja ystävistä.
Nykyään sen sijaan on monia eri vaihtoehtoja osallistujen viihdyttämiseen, sillä moderneissa valokuvauskopeissa kuviin voi lisätä erilaisia suodattimia, aihetunnisteita ja tietenkin myös sponsorin brändejä.
Vinkki: tässä artikkelissa kerrotaan, miten kuvauskoppisponsorointi toimii käytännössä.
9. Vinyylikääreet
Vinyylikääreillä minkä tahansa esineen voi muuttaa brändäyskohteeksi. Niillä voi peittää esimerkiksi lattian, auton, portaat, hissin tai tapahtumapaikan sisäänkäynnin. Kaikkein villeimpiä ideoita ei kuitenkaan kannata toteuttaa.
Tarjoa sponsoreillesi mahdollisuus upeaan vinyylikääreeseen, jonka voit sitten sijoittaa minne tahansa, missä on runsaasti tyhjää pinta-alaa. Varmista vain, että se sopii yhteen tapahtumasi kokonaisbrändin kanssa.
Vinkki: tutki vinyylikääreisiin erikoistuvia tulostuspalveluja ja tutustu erilaisiin vaihtoehtoihin.
10. Henkilöstön univormut
Joissakin tapahtumissa henkilökunnalla voi olla yllään brändättyjä univormuja, joiden perusteella tapahtumatiimin jäsenet on helppo erottaa joukosta.
T-paidassa tai univormussa voi käyttää muitakin logoja kuin tapahtumabrändiä. Anna osa mainostilasta tapahtumasi sponsoreille. (Varmista kuitenkin, että tiimisi ei näytä Formula 1 -kuljettajilta.)
Vinkki: etsi kampanjointivaatteita valmistavia yrityksiä, jotka voivat auttaa brändättyjen univormujen suunnittelussa.
11. Nimikkococktailit
Jos tapahtumasi on luonteeltaan tyylikäs ja hienostunut, tarjottavien joukkoon voi hyvin lisätä nimikkococktaileja. Arvaat varmaankin, mihin tällä pyritään.
Sponsoroidut tervetulomaljat tai jälkiruokacocktailit ovat sponsoreille loistava tapa saada näkyvyyttä brändilleen neutraalilla tavalla.
Vinkki: jos et ole varma, minkälaiset drinkit sopisivat joukkoon, tutustu näihin cocktailresepteihin.
12. Taukotilat
Jos olet järjestämässä bisneskonferenssia tai messuja, tapahtumassa voisi hyvin olla mukana taukotilat. Siellä osallistujat voivat rentoutua, jutella keskenään ja pohtia, mitä tehdä seuraavaksi.
Se on myös sponsoreille hyvä tapa saada näkyvyyttä brändilleen liikaa huomiota herättämättä. Sponsori voi vastata koko taukotilasta tai vain osasta siitä.
Vinkki: lue ideoita viihtyisän taukotilan luomiseen.
13. Virallinen sponsorointi
Monilla tapahtumilla on virallinen sponsori, joka mainitaan aina, kun tapahtumaa markkinoidaan. Viralliset sponsorit on siis otettava mukaan kaikkeen markkinointimateriaaliin.
Koska tämä vaihtoehto vaatii paljon työtä, varmista, että kyseessä on laadukkain sponsorointipakettisi, ja hinnoittele se sen mukaisesti.
Vinkki: näistä tapahtumien sponsorointipaketeista saat ideoita, mitä tarjota virallisille sponsoreille.
Billetto on lipunmyyntialusta, joka auttaa tapahtumien hallinnassa, markkinoinnissa ja järjestämisessä. Luo tapahtumasivu ja aloita lipunmyynti 5 minuutissa.
LUO TAPAHTUMA >>
Oletko valmis lähestymään potentiaalisia sponsoreita?
Olet saanut artikkelista paljon hyviä ideoita, joten seuraavaksi on aika tarttua puhelimeen ja ryhtyä toimeen.
Jos et ole varma, miten toimia, lue lisää sponsorien kontaktointia käsittelevästä oppaastamme ja kerro heille kaikista sponsorointi-ideoistasi.
Vastaa