Olet viimeinkin keksinyt nerokkaan tapahtumaidean. Mielessäsi on tapahtumien tapahtuma.
Jos vain lähdet toteuttamaan ideaasi, yleisöä kyllä saapuu paikalle, eikö niin? Ei välttämättä.
Jotkut mitä huolellisimmin suunnitelluista tapahtumista ovat epäonnistuneet, koska odotettuja vieraita ei koskaan saapunut paikalle. Muutama hassu osallistuja valtavassa tilassa on jokaisen tapahtumasuunnittelijan painajainen.
Jos sinulla ei ole osallistujana merkittävää henkilöä, joka houkuttelisi paikalle yleisöä, tapahtuman onnistuminen edellyttää markkinointia. Onneksi tapahtuman markkinointi ei edellytä valtaisaa budjettia,
sillä moniin strategioihin tarvitaan vain omistautumista ja kovaa työtä. Tapahtumien järjestäminen ei ole helppoa, mutta seuraavien vaiheiden avulla herätät kiinnostusta tapahtumaasi kohtaan ja saat enemmän osallistujia. Voit markkinoida tapahtumaasi foorumeilla ja verkkoyhteisöissä seuraavalla 6 tavalla.
Billetto on lipunmyyntialusta, joka auttaa tapahtumien hallinnassa, markkinoinnissa ja järjestämisessä. Luo tapahtumasivu ja aloita lipunmyynti 5 minuutissa.
LUO TAPAHTUMA >>
1. Määrittele kohdeyleisösi
Useimmat unohtavat tapahtumaansa mainostaessaan ensin rajata kohdeyleisönsä. Silloin markkinointibudjettia ja -aikaa kuluu väärään yleisöön. Markkinointisi saa ehkä huomiota, mutta paikalle ei tule yhtään sen enempää yleisöä.
Mitä se tarkoittaa?
Kun tapahtumaa markkinoidaan verkkoyhteisössä, tavoitteena on saada yhteisö keskustelemaan siitä. Yhteisön pitäisi olla aidosti kiinnostunut tapahtumastasi, jotta se alkaisi keskustella siitä tarkemmin. Kohdentamaton kampanjointi ei sen vuoksi toimi.
Tärkeintä on, että kohdeyleisösi on kiinnostunut samankaltaisista tapahtumista.
sillä he osallistuvat tapahtumaasi todennäköisemmin ja kertovat siitä muillekin.
Jos esimerkiksi suunnittelet markkinointiin keskittyvää konferenssia, ota kohteeksesi markkinoijien foorumit ja yhteisöt. Se kertoo, että tapahtuma on luotu juuri heitä varten.
Kun olet määritellyt kohdeyleisösi, on paljon helpompi löytää yhteisöt, joissa tapahtuman mainostaminen kannattaa.
2. Hyödynnä FOMO-ilmiötä ja sosiaalisia todisteita
Huimat 69 prosenttia millenniaaleista pelkää jäävänsä paitsi jostakin olennaisesta (fear of missing out [FOMO]), jos he eivät mene samoihin tapahtumiin kuin heidän perheensä tai ystävänsä.
Ihmisten perustavanlaatuinen tarve on seurata suurta massaa, mitä tapahtumajärjestäjät voivat käyttää hyväkseen tapahtumansa markkinoinnissa. Tee tapahtumastasi FOMOn arvoinen herättämällä uteliaisuutta sitä kohtaan. Miten?
Etsi paikkoja, joissa kohdeyleisösi kokoontuu, ja jaa tapahtumaideasi heidän kanssaan.
Markkinoimalla ideaasi tällaisissa yhteisöissä annat muiden tehdä raskaimman työn puolestasi. Yleisölle on vain osattava tarjota jotakin arvokasta.
Lyhyesti:
- Etsi foorumeita tai yhteisöjä, joita kohdeyleisösi suosii.
- Jaa tapahtumasi tällaisissa yhteisöissä.
Miten näissä kahdessa vaiheessa onnistuu parhaiten?
Vinkki: Jos kaipaat inspiraatiota FOMOn arvoisiin tapahtumiin, käy sivustoilla visitengland, livenation tai openforumevents.
3. Etsi oikeat foorumit
Nopealla Google-haulla pitäisi löytyä yhteisöjä, joita tapahtumasi voisi kiinnostaa. Kannattaa käyttää apunamyös Redditin ja Facebookin kaltaisia loistavia palveluja.
51,9 prosenttia tapahtumasuunnittelijoista on sitä mieltä, että Facebook on tehokkain sosiaalisen median kanava. Seuraavina tulevat LinkedIn ja Twitter:
Jos haluat käyttää Facebookia, voit myös maksaa siitä, että löydät omaan tarkoitukseesi sopivia, erikoistuneitä yhteisöjä. Voit luoda oman ryhmäsi ja markkinoida sitä Facebook-mainoksilla.
LinkedIn-ryhmät ovat myös hyvä vaihtoehto.
Lisää tapahtumasi tunnettuutta luomalla kaikkia sosiaalisen median viestejä varten oma aihetunniste. Aloita ohjailemalla keskustelua tapahtumasi markkinointiin, mutta muista kuitenkin luoda yhteisölle olennaista sisältöä.
Miten pääsee alkuun?
Alla luetellaan muutamia paikkoja, joista kannattaa etsiä tietoja Isossa-Britanniassa järjestettävistä tapahtumista:
- Mene Quora-palveluun ja kysy, mitä ikinä haluat.
- Seuraa alireddit-osioita, joissa käsitellään lähistöllä järjestettäviä tapahtumia. Tässä on yksi Lontooseen keskittyvä ketju.
- Ole aktiivinen UKEvents.net-palvelussa.
4. Kysy neuvoa aiempien tapahtumiesi osallistujilta
Aiempiin osallistujiin yhteyden ottaminen vaatii kyllä ylimääräistä vaivaa, mutta on usein paras tapa saada lisävinkkejä markkinointisi kehittämiseen.
Sähköposti-, puhelin- tai verkkokyselyillä voit selvittää, millaisia foorumeita ja yhteisöjä tapahtumiesi osallistujat suosivat. Näiden tietojen pohjalta voit luoda kontakteja sopiviin yhteisöihin ja saada heidät mukaan kohdeyleisön laajentamiseen.
5. Ole mukana foorumeilla ja yhteisöissä
Kun olet liittynyt kohdeyleisösi suosimaan yhteisöön, tutustu sen sääntöihin ja keskustelukulttuuriin. Jaa sen jälkeen vähitellen sisältöä ja varmista, että se on yhteisöllesi olennaista. Älä spämmää uutta yhteisöäsi ja vältä yleisön ärsyttäminen seuraamalla heidän dynamiikkaansa.
Valmistele viestisi huolellisesti. Pelkkä yksi rivi tekstiä ei välttämättä toimi kovin hyvin.
Entä videot?
70 prosenttia markkinoijista on sitä mieltä, että videot houkuttelevat tapahtumiin osallistujia paremmin kuin mikään muu sisältö.
Anna videoiden vakuuttaa yleisö tapahtumastasi,
Varmista, että tapahtumasi edut tulevat selkeästi ilmi. Voit julkaista videosi YouTubessa tai Vimeossa ja hyödyntää tätä näkyvyyttä muissa sosiaalisen median kanavissa sopivalla aihetunnisteella.
Tiesitkö, että Facebook-videoista tulee viraalihittejä 10 kertaa todennäköisemmin kuin YouTube-linkeistä? Lisää videosi yläpuolelle linkki, joka ohjaa tapahtumasi rekisteröitymislomakkeeseen.
Älä myöskään unohda osallistujien omia kokemuksia.
Jos sinulla on onnistuneista menneistä tapahtumista tehokasta visuaalista materiaalia, hyödynnä sitä, sillä se on kommenttien lukemista vakuuttavampaa.
84 prosenttia tähän kyselyyn osallistujista sanoi, että he luottavat tutuilta ihmisiltä saamiinsa tietoihin enemmän kuin verkkomainontaan.
6. Tee itsestäsi yhteisölle korvaamaton
Ihmiset rakastavat tähtiä. Jos sinut tiedetään asiantuntijaksi, tapahtuman markkinoiminen helpottuu.
Luo yhteyksiä foorumin muihin jäseniin. Kommentoi ja auta, jos vain voit. Muista, että kun kyseessä on yhteisö, sinua arvostetaan enemmän, kun he huomaavat, että autat muita vilpittömästi.
Vähitellen saat koottua uskollisen tukijoukon eli faniryhmän, joka voi tukea ja mainostaa tapahtumaasi. Mitä parempia suhteita pystyt foorumeihin ja yhteisöihin luomaan, sitä helpompi sinun on pyytää palveluksia niitä tarvitessasi.
Kun olet saanut luotua kontakteja, anna fanikunnallesi jaettavaa sisältöä.
Billetto on lipunmyyntialusta, joka auttaa tapahtumien hallinnassa, markkinoinnissa ja järjestämisessä. Luo tapahtumasivu ja aloita lipunmyynti 5 minuutissa.
LUO TAPAHTUMA >>
Nyt on sinun vuorosi…
Foorumit ja yhteisöt ovat loistava väylä tapahtumiesi markkinointiin. Etsi itsellesi sopivia foorumeja, ryhdy keskustelemaan kohdeyleisösi kanssa ja tarjoa heille tapahtuma, josta he eivät voi kieltäytyä. Onnea matkaan!
Vastaa