Saatat miettiä…
Kuinka saan ihmiset osallistumaan tapahtumaani?
Olet etsinyt oikeasti toimivia tapahtumien markkinointistrategioita.
Tiedät jo vastauksen kysymykseen ”miksi”.
Enemmän osallistujia tarkoittaa enemmän hauskuutta kaikille. Hyvää pöhinää ei voita mikään. Sitä paitsi mitä enemmän osallistujia, sitä pulleampi tilipussi järjestäjälle. Ja onnistunut tapahtuma kasvattaa seuraavan tapahtumasi suosiota.
Kysymys kuuluukin: ”Miten?”
Tapahtumamarkkinointi voi tuntua jopa tukahduttavalta hommalta, koska niin monta asiaa täytyy hallita samaan aikaan – etenkin jos olet ensi kertaa järjestämässä tapahtumaa.
Tässä on 6 todistetusti toimivaa strategiaa, joilla saat kampanjasi lentoon ja pysymään korkealla.
Billetto on lipunmyyntialusta, joka auttaa tapahtumien hallinnassa, markkinoinnissa ja järjestämisessä. Luo tapahtumasivu ja aloita lipunmyynti 5 minuutissa.
LUO TAPAHTUMA >>
1. Tunnista ideaali tapahtumavieraasi
Tämä on tärkeää!
Luuletko tietäväsi kohderyhmäsi?
Sinun täytyy tietää, mikä sytyttää ihmiset, jotka osallistuvat järjestämäsi tapahtuman kaltaisiin tilaisuuksiin.
Et toki yritä saada itsellesi lähestymiskieltoa tarkkailemalla kohderyhmääsi, mutta pyrit saamaan selville mitä he etsivät ja haluavat.
Kohdentaminen, eli segmentointi, auttaa sinua selvittämään mikä motivoi juuri sinun ihannevierastasi.
Voit saada selville asioita, kuten:
- Että he osallistuvat mielummin livetapahtumiin.
- He reagoivat herkemmin, mikäli tapahtuman mainos tulee vastaan Twitterissä, LinkedIn:ssä, vaiko Instagram. (Esimerkiksi taiteellisen tapahtuman markkinointi onnistuu paremmin Instagramissa kuin LinkedIn:ssä).)
Miksi juuri tämä henkilö haluaisi saapua paikan päälle? Hakevatko he kasvokkain tapahtuvia verkostoitumistilaisuuksia?
Ota yhteyttä ainakin viiteen alan vaikuttajaan, sosiaalisen median influenceriin, ja netin ulkopuolisiin verkostoihin.
Voit myös käyttää työkaluja kuten SurveyMonkey selvittääkseni kohdeyleisösi mieltymyksiä.
Kohderyhmäsi kiinnostusten kohteiden ymmärtäminen ohjaa kaikkia tapahtuman järjestämiseen liittyviä päätöksiäsi – kyllä, tämä on juuri niin tärkeä asia!
2. Fokusoi päätavoitteesi
Sinun kannattaa viilata markkinointikampanjasi tavoite kirkkaana mielessäsi: Teemasta budjettiin, paikan valinnasta mahdollisiin tapahtumapuhujiin, joita haluat paikalle.
Mitä sinä haluat?
- Myydä kaupungin kuumimman verkostoitumistapahtuman?
- Lisätä jonkin sinulle tärkeän asian tietoisuutta (raise awareness of a cause)?
- Luoda hauskan, kuukausittaisen tapahtuman jota ystävät ja perhe odottaa innoissaan?
- Tavata asiakkaitasi kasvotusten?
Miten saat ihmiset toimimaan?
Kohderyhmäsi ihmiset ovat fiksuja ja tunnistavat myyntipuheen kaukaa, ennen kuin se saa heidät toimimaan.
Niinpä haluat rakentaa kaiken sen arvon päälle, jota tapahtumasi tulee osallistujilleen tuomaan; sisällytämä tämä arvo puheisiisi, keskusteluihin, esitteisiin, sosiaalisen median jakoihin jotka kaikki kohdentavat huomion tapahtumaan.
Keskity siihen, mitä osallistuja odottaa tapahtumaltasi saavuttavansa.
3. Tapahtumasi sosiaalinen vakuuttavuus
Sosiaalinen vakuuttavuus on yhtä kuin luottamuksen rakentaminen. Pyri saamaan sellaisia ihmisiä tapahtumasi ympärille, joilla on ratkaiseva merkitys.
Ethän itsekään osallistuisi mihinkään tapahtumaan, joka ei näkyisi sosiaalisessa mediassa tai perinteisessä kanssakäymisessä?
Onko mahdollista luoda LinkedIn-ryhmä, johon lisäät agendaa ja rohkaiset hedelmälliseen keskusteluun asiantuntijoiden kesken?
Jos on, luo ryhmä.
HunSpotin mukaan, 53% markkinoijista nimesi bloggaamisen parhaaksi markkinointikeinokseen. Voit käyttää sitä luodaksesi sitoutuneen yleisön tietyn aihepiirin ympärille.
Tapahtuman koosta riippuen, aloita tapahtumamarkkinointi viimeistään 180 päivää ennen tapahtumaa. Varmista, että mukanasi on hyvämaineisia vaikuttajia, jotka luovat sisältöä mitä voit itse käyttää blogeissa ja jota voit lainata sosiaalisen median markkinointeihisi.
Muista: Sosiaalisen vakuuttavuuden (social proof) tähtäin on myös sitoutumisen lisääminen.
Yhteistyö aihealueesi tärkeimpien toimijoiden kanssa nostaa sinun profiiliasi ja parantaa uskottavuuttasi.
Jos olet järjestänyt samantyylistä tapahtumaa aiemmin, käy läpi mikä toimi ja mikä ei. Parhaassa tapauksessa olet kerännyt palautetta osallistujilta. Tee tästä tulevasta tapahtumastasi entistä parempi!
4. Aikainen lintu nappaa madon
Näin se menee: Lähellä tapahtumaa tehtävä markkinointi voi yhtäkkiä sysätä markkinointibudjetin hurjaan kierteeseen. Ison yleisön tavoittaminen lyhyessä ajassa tarkoittaa sitä, että sinun täytyy investoida useaan kanavaan yhtä aikaa.
Hyvä esimerkki:
Sisäänpäin kulkeva markkinointi – kuten blogit ja sähköposti – ovat jopa 61% tehokkaampia kuin ulospäin menevä markkinointi, kuten TV- tai lehtimainonta.
Suosittelemme yhdistämään verkossa ja verkon ulkopuolella tapahtuvat markkinointitekniikat, saatat päästä parempiin lopputuloksiin markkinoinnilla, joka ohjaa liikennettä sisältäpäin, LYFEN mukaan:
Huomioitavaa on, että sisältäpäin tuleva markkinointi voi viedä kolmekin kuukautta ennenkuin tuloksia alkaa näkyä, riippuen tapahtumasi ajankohdasta.
Jotkut kohderyhmäsi jäsenet voivat olla jo tehneet muita suunnitelmia sille ajankohdalle, sama pätee myös tapahtumapuhujiin ynnä muihin.
Saatat joutua tyytymään ns. kakkosvaihtohehtoihin ja tekemään kompromissejä. Tämä taas saattaa johtaa pienempään osanottajamäärään, kuin olit alunperin suunnitellut.
5. Tiedota kaikki oleellinen
Yksi tärkeimmistä syistä jättää jokin tapahtuma väliin on perustietojen puute.
Jokainen tapahtumajärjestäjä osaa esitellä teeman, tapahtumapaikan, puhujavieraat ja tapahtuma-ajan. Superammattilaiset lisäävät yhteen paikkaan helposti ymmärrettävässä muodossa myös tiedot, kuinka saapua paikalle, missä mahdollisesti majoittua, tapahtuman ohjelman sekä lähialueen ravintolatarjonnan.
Fiksu tapa tämän toteuttamiseenon luoda tapahtumalle omat sivut.
Käyttämällä esimerkiksi sellaista kuten Billetto, vieraasi löytävät helposti puhujien biografiat, saapumisohjeet tapahtumapaikkaan, parkkipaikkainfon, tietoa ruokailumahdollisuuksista, rekisteröintitiedot ja aiheeseen liittyvän median.
Parhaat tapahtumapromootiosivustot myös auttavat myymään tapahtumaasi sivulle upoettujen käyttäjäystävällisten lipunmyyntisovellusten avulla.
6. Pyydä palautetta osallistujilta
Oletpa sitten tapahtumajärjestämisen veteraani, tai vasta aivan urasi alussa, hyödyt suuresti tapahtuman jälkeisen informaation analysoinnista.
Näin voit valmistautua paitsi seuraavaan tapahtumaasi, myös erotella tapahtumat toisistaan helpommin. Opit houkuttelemaan suurempia osallistujamääriä.
Billetto on lipunmyyntialusta, joka auttaa tapahtumien hallinnassa, markkinoinnissa ja järjestämisessä. Luo tapahtumasivu ja aloita lipunmyynti 5 minuutissa.
LUO TAPAHTUMA >>
Sinun vuorosi..
Onnistuneet tapahtumat eivät ole sattumankauppaa, vaan ne noudattavat näitä todistetusti toimivia linjoja. Aloita siis työt heti ja luot loppuunmyytyjä, suosittuja tapahtumia! Kerta. Toisensa. Jälkeen.
Vastaa