Hyvän tapahtumatekstin kirjoittaminen ei ole aina helppoa, mutta onnistuminen siinä on erittäin tärkeää.
Teksti, äänet ja visuaaliset elementit ovat verkkosisällön pyhä kolminaisuus. On houkuttelevaa ajatella, että kirjoitetun tekstin aika on YouTubem ja FaceTimen kaltaisten palveluiden takia ohi.
Se ei kuitenkaan pidä paikkaansa.
On monenlaisia tilanteita, joissa ääniä ei voi pitää päällä tai niitä ei haluta käyttää. Jos olet ikinä ollut bussissa, jossa teinijoukko soittaa musiikkia kännykästään, tiedät, mistä puhumme.
Siksi on tärkeää kirjoittaa tapahtumasta erinomaista tekstiä niilleverkkosivuille, joissa haluat sitä mainostaa.
Tässä artikkelissa käsitellään seuraavia aiheita:
- Oman yleisön tunteminen
- Lisäarvon tuottaminen
- Muiden tapahtumatekstien hyödyntäminen
- Hyvän otsikon kirjoittaminen
- Houkuttelevan tekstin luominen
- Helppolukuisuus
- Hakukoneoptimointi
- Toimintakehote eli call-to-action
Tämä artikkelin jälkeen olet sisällöntuottamisen mestari.
Billetto on lipunmyyntialusta, joka auttaa tapahtumien hallinnassa, markkinoinnissa ja järjestämisessä. Luo tapahtumasivu ja aloita lipunmyynti 5 minuutissa.
LUO TAPAHTUMA >>
1. Oman yleisön tunteminen
Hyvän markkinointitekstin perustana on aina se, kenellekirjoitetaan.
Jos kyseessä ei ole ensimmäinen järjestämäsi tapahtuma, tunnet jo kohdeyleisösi ja sen odotukset. Tiedät, miten ja millaisella kielellä kirjoittaa heille.
Näiden tekijöiden pitäisi aina näkyä tekstissäsi, sillä se antaa samaistuttavamman ja vähemmän myyntihenkisen vaikutelman.
Kirjoittaminen on hankalampaa, jos kyseessä on ensimmäinen tapahtumasi tai haluat tavoittaa aivan uuden yleisön. Tällaisessa tapauksessa sosiaalinen media on hyvä paikka aloittaa.
Etsi tapahtumaasi sopivia Facebook-ryhmiä tai Twitterin aihetunnisteita ja selvitä, mistä ihmiset keskustelevat ja millä tavalla.
Haluatko nähdä esimerkin? Tutustu Unicorn Partyyn.
2. Lisäarvon tuottaminen
Tapahtumaan osallistuminen vie aikaa ja rahaa, joten tee siitä yleisöllesi panostuksen arvoista. Siksi tässä artikkelissakin yleisöä käsitellään ensimmäisenä.
Kun tunnet yleisösi ja sen toiveet, tiedät myös, miten voit tarjota heille lisäarvoa. Pelkkien olennaisuuksien kertominen ei riitä.
Jos esimerkiksi järjestät kokkauskurssin, ei riitä, että kerrot osallistujille heidän oppivan ruoanlaittoa.
Yritä löytää syvempi merkitys ja syy sille, miksi joku haluaa osallistua kokkauskurssille. Ehkä heidän budjettinsa ei riitä Michelin-tähden tasoiseen illaliseen, mutta he haluavat silti tehdä vaikutuksen kumppaniinsa.
Sinun pitäisi tarjota jotakin sellaista, mikä voi muuttaa tapahtumaasi osallistujien elämän.
Haluatko nähdä esimerkin? Tutustu The Big London Flea -markkinoihin.
3. Muiden tekstien hyödyntäminen
Sanotaan, että matkiminen on imartelun korkein muoto. Hyvät taiteilijat kopioivat, loistavat artistit varastavat. Kaikki on yhdistelmä vanhaa ja uutta. Kliseet ovat kliseitä, koska ne pitävät paikkansa.
Älä epäröi ottaa hyvää konseptia omaan käyttöösi niin kauan kuin muokkaat sitä sopivasti.
Ei ole myöskään tarpeen kopioida suorilta kilpailijoilta. Tutustu eri alojen tapahtumalistauksiin ja pohdi, mitä voisit ottaa omaan käyttöösi.
Ehkä löydät esimerkiksi houkuttelevan otsikon, jonka voit muokata omaan tapahtumaasi sopivaksi. Myös jonkin tekstin rakenne luetteloineen ja alaotsikoineen voi olla kopioimisen arvoinen.
Haluatko nähdä esimerkin? Tutustu 11:een kopioimisen arvoiseen tapahtumakuvaukseen.
4. Hyvän otsikon kirjoittaminen
Otsikko ja tapahtumaan liittyvä kuva ovat ensimmäiset asiat, jotka ihmiset näkevät. Jos otsikko ei herätä heidän huomiotaan, he tuskin kiinnittävät huomiota muuhunkaan sisältöön.
Otsikosta on käytävä ilmi tärkein myyntivalttisi eli arvolupauksesi. Otsikon on siis houkuteltava lukemaan lisää ja ottamaan selville, millaista hyötyä tapahtumastasi voisi olla.
Ihmiset haluavat tietää, miksi tapahtumasi on unohtumaton tai miten se auttaa heitä kasvamaan ihmisinä. Tärkeintä on, että otsikko houkuttelee jatkamaan lukemista.
Haluatko nähdä esimerkin? Tutustu Pimp My Wedding Showcase -tapahtumaan.
5. Lukijan mielenkiinnon säilyttäminen
Kiinnostava otsikko on vasta ensimmäinen askel, sillä kun olet herättänyt lukijan mielenkiinnon, se on myös saatava pysymään yllä. Sen voi tehdä esimerkiksi kuvailemalla, millainen tapahtuma tulee olemaan.
Tarjoa lukijoillesi edellisten osallistujen kokemuksia tai aikaisemmin järjestämiesi tapahtumien kohokohtia. Älä epäröi tapahtumaasi osallistuvien puhujien tai viihdyttäjien korostamista.
Lisää markkinointitekstiisi myös kuvia. Käytä apuna aiempien tapahtumien kuvia ja videoita ja osoita niiden avulla, miten tyytyväisiä osallistujat olivat.
Tarkoituksena on tarjota mahdollisimman paljon sosiaalista todistusaineistoa.
Haluatko nähdä esimerkin? Tutustu mullistaviin pikadeitteihin (Last Night A Speed Date Changed My Life).
6. Helppolukuisuus
On tärkeää ymmärtää psykologian perusteita markkinointitekstiä kirjoittaessaan. Verkkotekstejä luetaan varsin eri tavalla kuin vaikkapa kirjaa.
Tiheään painettu teksti saa vain lukijan herpaantumaan eli silmäilemään tekstiä. Siksi siitä on tehtävä mahdollisimman lukijaystävällinen.
Kirjoita lyhyitä lauseita.
Jaa teksti pienempiin kappaleisiin.
- Käytä apuna luetteloita.
- Kirjoita teksti aktiivimuodossa.
- Jäsennä tekstiä alaotsikoilla.
Mitä helpompi tekstiäsi on lukea, sitä todennäköisemmin se myös luetaan kokonaan.
Haluatko nähdä esimerkin? Tutustu tarkemmin Naiset! Sanokaa mielipiteenne!
7. Hakukoneoptimointi
Tekstissä on tärkeää ottaa huomioon hakukoneoptimointi, sillä sen ansiosta tapahtumasi näkyy hakuluettelon kärjessä.
Ala kirjoittaa hakutekstiä Googleen. Sinulle tarjotaan ehdotuksia sen pohjalta, millaisia hakuja ihmiset useimmiten tekevät. Valitse jokin ehdotuksista ja katso, millaisia tuloksia saat.
Selaa sitten sivun alareunaan. Näet siellä hakusanoja, jotka liittyvät juuri kirjoittamaasi hakuehtoon.
Käytä tapahtumatekstissäsi mahdollisimman paljon tällaisia hakusanoja, sillä sitä todennäköisemmin ihmiset löytävät tapahtumasi verkosta.
Käyttämäsi tapahtumamarkkinointisivusto helpottaa myös hakukoneoptimointia. Tunnettu ja luotettava sivusto on hakutuloksissa ylempänä kuin täysin tuntematon.
Yritä sisällyttää otsikkoosi jokin suosittu hakusana.
On tärkeää, että et kopioi ja liitä mitään sisältöä suoraan omilta verkkosivuiltasi. Google nimittäin palkitsee ainutlaatuisesta sisällöstä. Siksi sinun on varmistettava, että tapahtumakuvauksesi on räätälöity alustaa varten.
Haluatko nähdä esimerkin? Tutustu Pharma Blockchain 2019 -tapahtumaan.
8. Toimintakehotteen (CTA) käyttäminen
Onnistuneen markkinointitekstin viimeisin ja samalla myös tärkein osa on toimintakehote. On helppo keskittyä vain kuvailemaan tapahtumaa ja unohtaa se olennaisin asia.
Toimintakehotteen ei tarvitse olla mitenkään monimutkainen. Yksinkertainen ”Ilmoittaudu nyt mukaan” riittää hyvin. Kehotteesta tulee kuitenkin tehokkaampi, jos se korostaa kiireellisyyttä tai rajallisuutta.
Jos tapahtumaasi on myynnissä vain rajoitettu määrä lippuja tai tilaa, tuo se esiin tekstissä. Jos tapahtumaan ei enää ole paljon aikaa, muista mainita sekin.
Toimintakehote on myös hyvä tilaisuus muistuttaa, miksi tilaisuuteesi kannattaa osallistua (katso 2. kohta).
Haluatko nähdä esimerkin? Tutustu sinkkujen romminmaistelutapahtumaan.
Billetto on lipunmyyntialusta, joka auttaa tapahtumien hallinnassa, markkinoinnissa ja järjestämisessä. Luo tapahtumasivu ja aloita lipunmyynti 5 minuutissa.
LUO TAPAHTUMA >>
Yhteenveto…
Tiedät nyt, miten onnistunut tapahtuman markkinointiteksti kirjoitetaan. Voit vapaasti käyttää luovuuttasi,
mutta muista samalla pitää nämä 8 perusasiaa mielessä:
- Oman yleisön tunteminen
- Lisäarvon tuottaminen
- Muiden tapahtumatekstien hyödyntäminen
- Hyvän otsikon kirjoittaminen
- Mielikuvien luominen lukijoille
- Luettavuus: lyhyet lauseet ja luettelot
- Hakukoneoptimointi
- Toimintakehotteen lisääminen
Kerro meille alla olevassa kommenttiosiossa, miten onnistuit tapahtumatekstisi kirjoittamisessa!
Vastaa