Haluatko oppia markkinoimaan joogatunteja? Ehkä löysit tämän artikkelin ihan sattumalta tai sitten päädyit tänne ihan tarkoituksella.
Kummasta sitten onkin kyse, tarkoituksena on markkinoida joogatuntejasi.
Tässä oppaassa kerrotaan, miten saat kaiken hyödyn irti sekä modernista teknologiasta että vanhoista hyviksi todetuista markkinointikeinoista.
Alla käsitellään tarkemmin seuraavia aiheita:
- Brändin määritteleminen
- Kohdeyleisön löytäminen
- Sosiaalisen median hyödyntäminen
- Verkkosivujen ja blogin optimoiminen
- Sähköpostilistan luominen (ja viestien lähettäminen)
- Puskaradion hyödyntäminen
- Toistuvien asiakkaiden saaminen
Yhdeksän vinkkiä, jotka heijastavat numero yhdeksän merkitystä hindulaisuudessa ja joogaharjoituksissa.
Aloitetaanpa!
Billetto on lipunmyyntialusta, joka auttaa tapahtumien hallinnassa, markkinoinnissa ja järjestämisessä. Luo tapahtumasivu ja aloita lipunmyynti 5 minuutissa.
LUO TAPAHTUMA >>
1. Brändin määritteleminen
Joogatuntien mainostamisen ensimmäinen vaihe on brändin määritteleminen. Joogatunnit ovat valtavan suosittuja, mikä on hyvä uutinen keskivartalon kehittämistä kaipaaville.
Se tarkoittaa kuitenkin myös sitä, että on pystyttävä erottautumaan muista palveluntarjoajista.
Kilpailuilla markkinoilla on löydettävä oma markkinarakonsa. Pohdi siis, mikä erottaa sinun joogatuntisi muista. Voit esimerkiksi keskittyä pelkästään ikäihmisten opettamiseen tai yhdistää tunteihisi hip hop -musiikkia.
Brändisi muovaa markkinointistrategiaasi ja auttaa oman kohdeyleisön löytämisessä.
2. Kohdeyleisön löytäminen
Kun olet määrittänyt brändisi, selvitä, millaiseen kohdeyleisöön se vetoaa.
Saatat ehkä jo tuntea sellaisia henkilöitä, jotka ovat kiinnostuneita samoista asioista kuin sinä. Tee taustatyötä ja selvitä, että kohdeyleisösi viettää aikaansa.
Nuoren yleisön löytää Instagramista ja Snapchatista, varttuneemman väen taas tavoittaa Facebookista ja LinkedInistä.
Mene mukaan joogatapaamisiin verkostoitumaan muiden ohjaajien ja oppilaiden kanssa. Tällaisissa tilaisuuksissa on helppo tutustua muihin saman alan ammattilaisiin ja asiasta kiinnostuneeseen yleisöön.
3. Sosiaalisen median hyödyntäminen
Läsnäolo sosiaalisessa mediassa on nykyään välttämättömyys.
Sinulle sopivimmat alustat määräytyvät kohdeyleisösi mukaan. Monet hieman vanhemmat henkilöt ovat Facebookissa,
joka on somemainonnan huippualusta tarkasti kohdennettavien mainostensa takia. Orgaanista mainostusta on kuitenkin Facebookissa vaikea enää saada.
Instagram on somekanavien orgaanisin media-alusta, sillä postaukset voi samanaikaisesti jakaa myös Facebookiin ja Twitteriin.
Kannattaa tutustua tarkemmin myös Bufferin tai Hootsuiten kaltaisiin sosiaalisen median hallinta- ja koostamistyökaluihin. Ne ovat erityisen hyödyllisiä silloin, jos sinulle ei ole aikaa julkaista päivityksiä joka päivä.
4. Verkkosivujen optimoiminen
Sinulla varmaankin on omat verkkosivut? Hyvä.
Verkkosivut ovat arvokas apu, sillä yleisö löytää ne Googlen tai muiden hakukoneiden avulla. Se kuitenkin edellyttää hakukoneoptimointia (SEO).
Sitä varten kannattaa selvittää, mitä kohdeyleisösi Internetistä etsii (katso kohta 2). He saattavat etsiä tietoa hakusanoilla ”joogatunnit Helsinki” tai ”vaihtoehtoiset joogatunnit”.
Kirjoita inspiroivia blogipostauksia, joissa käytät näitä hakusanoja. Mainosta sen jälkeen kirjoituksiasi sosiaalisen median kanavilla ja sähköpostilistasi kautta.
Erikoisvinkki: Asenna lisäosa, joka kysyy lukijan sähköpostiosoitetta blogikirjoituksen lukemisen jälkeen.
5. Sähköpostilistan luominen (ja viestien lähettäminen)
Sähköpostimarkkinointi ei enää ole yhtä tehokasta kuin ennen, mutta se on silti monia perinteisiä mainostustapoja parempi vaihtoehto.
Lähes jokaisella on käytössään sähköpostiosoite, ja useimmat tarkistavat sähköpostinsa päivittäin.
Miten sähköpostilista rakennetaan? Houkuttele ihmisiä liittymään siihen
esimerkiksi maksuttomalla opetusvideolla, e-kirjalla tai tutustumistunnilla. Kun olet saanut postituslistallesi henkilöitä, on tärkeää pitää heidät siinä mukana.
Heidät on saatava odottamaan uusia sähköpostiviestejä tarjoamalla heille aina jotakin mielenkiintoista, kuten vinkkejä kotiharjoitteluun tai linkkejä viimeisimpään blogikirjoitukseesi.
Erikoisvinkki: Kokeile sähköpostilistallasi A/B-testausta. Lähetä kahdelle vastaanottajasegmentille erilaiset viestit ja katso, kumpi toimii paremmin.
6. Sosiaalisen median vaikuttajien hyödyntäminen
Oletko koskaan pohtinut, miksi kuuluisuuksille maksetaan TV- tai lehtimainoksista?
He ovat mielipidevaikuttajia.
David Beckham vannoo joogan nimeen, mutta budjettisi ei ehkä riitä hänen palkkaamiseen. Onneksi verkossa toimii paljon muita, hieman vähemmän kuuluisia ja siksi edullisempia vaikuttajia.
Verkostoidu joogafanien kanssa Instagramissa tai vloggerien kanssa YouTubessa. Jos he mainitsevat joogatuntisi seuraajilleen, se auttaa paljon.
Vaikuttajiin voi törmätä muuallakin kuin verkossa. Ota yhteyttä paikallisiin hyväntekeväisyysjärjestöihin tai nuorisoseuroihin ja tarjoudu järjestämään heille maksuton tutustumistunti.
7. Ihmisten kutsuminen henkilökohtaisesti
Siis mitä? Henkilökohtaisestiko?
Kyllä vain.
Vaikka monet viettävätkin paljon aikaa esimerkiksi FaceTimessa, myös kasvokkain halutaan yhä tavata toisia.
Kerro kaikille mahdollisille kuulijoille joogatunnistasi. Liika mainostaminenkaan ei ole hyväksi, mutta aiheen voi aina ottaa esiin keskusteluissa hienovaraisesti.
Kerro tunneista naapureillesi. Juttele kampaajallesi. Mainitse asiasta, kun viet koirasi eläinlääkärille. On yllättävää, kuinka hyvin tällainen taktiikka toimii.
8. Puskaradion hyödyntäminen
Muutkin kuin sinä voivat mainostaa tunteja ystävilleen ja perheelleen. Tuntiesi osallistujatkin todennäköisesti puhuvat niistä jossain vaiheessa.
Mikset siis antaisi heidän levittää sanaa, sillä heillä on todennäköisesti samoista asioista kiinnostuneita ystäviä?
Brändisi tehokkain mainostaja on joogatunneillasi itse käynyt henkilö. Sellaista mainostusta ei rahalla voi ostaa.
Houkuttele heidän ystäviäänkin paikalle esimerkiksi alennuksia tarjoamalla.
9. Toistuvien asiakkaiden saaminen
Pidä yllä joogatunneillesi osallistuvien henkilöiden asiakkuutta. Ystävysty heidän kanssaan (älä pakotetusti) ja tarjoa heille aina hyviä neuvoja ja vinkkejä.
Kysele heidän muista harrastuksistaan, jotta tutustut heihin paremmin. Sillä tavalla kaikilla on mukavampaa ja joogatunnit tuntuvat vähemmän virallisilta.
Samalla voit saada uusia aiheideoita blogiasi varten. Ehkä joogatunneistasi on ollut osallistujille hyötyä muilla elämän osa-alueilla.
Billetto on lipunmyyntialusta, joka auttaa tapahtumien hallinnassa, markkinoinnissa ja järjestämisessä. Luo tapahtumasivu ja aloita lipunmyynti 5 minuutissa.
LUO TAPAHTUMA >>
Oliko tästä artikkelistä hyötyä?
Toivottavasti sait siitä hyödyllisiä vinkkejä. Luovuutta käyttämällä mahdollisuudet ovat loputtomat.
Billetto-palvelulla voit mainostaa joogatuntiasi alle viidessä minuutissa. Erotut paremmin joukosta ja osallistujia kirjautuu enemmän.
Kerro edistymisestäsi enemmän kommenttiosiossa.
Vastaa