Julkkistapahtumien hallinta on tuottoisaa liiketoimintaa, ainakin niille riittävän onnekkaille ja ahkerille, jotka ovat päässeet mukaan alalle.
Oletko koskaan miettinyt julkkistapahtuman järjestämistä? Siinä tapauksessa on hyvä tehdä markkinatutkimusta ja selvittää, mitä julkkistapahtumien järjestäjänä toimiminen edellyttää.
Kaikki tärkeät perusasiat on koottu tähän artikkeliin, jossa käydään läpi seuraavat aiheet:
- Mitä julkkistapahtumien järjestäjän työhön kuuluu?
- Miten työ eroaa tavallisesta tapahtumajärjestämisestä?
- Miten julkkistapahtumien järjestäjäksi pääsee?
- Miten julkkistapahtumien hallintayrityksiä voi palkata?
Billetto on lipunmyyntialusta, joka auttaa tapahtumien hallinnassa, markkinoinnissa ja järjestämisessä. Luo tapahtumasivu ja aloita lipunmyynti 5 minuutissa.
LUO TAPAHTUMA >>
Mitä julkkistapahtuman hallintayrityksen rooliin kuuluu?
Julkkistapahtumien järjestäminen on kuin tavallisten tapahtumien järjestämistä potenssiin kymmenen. Siihen kuuluu kaikkea, mihin tapahtumajärjestäjät ovat tottuneet, mutta paljon suuremmassa ja kalliimmassa mittakaavassa.
Tavallisten tapahtumajärjestäjien tapaan myös julkkistapahtumien järjestäjän on
- oltava yhteydessä monenlaisiin ihmisiin
- pidettävä huolta markkinoinnista ja julkisuudesta
- vastattava logistiikasta
- neuvoteltava tapahtumapaikkojen ja palveluntarjoajien kanssa
- pidettävä huolta turvallisuudesta ja riskinhallinnasta
- varmistettava, että tietosuojasta pidetään huolta.
Ensivaikutelman perusteella näyttäisi siis siltä, että julkkistapahtumien järjestämisessä ei ole mitään uutta ja ihmeellistä, vai onko?
Julkkistapahtumien ja tavallisten tapahtumien järjestäminen
Julkkistapahtumien järjestäminen vaikuttaa melko samanlaiselta kuin tavallisten ihmisten kanssa toimiminen.
Julkisuuden valokeilassa paistattelevien henkilöiden kanssa toimimiseen liittyy kuitenkin muutamia merkittäviä eroja, jotka on otettava huomioon.
Julkkisasiakkaiden kanssa tekemisissä olleiden henkilöiden yleinen mielipide kiteytyy seuraavaan viiteen ajatukseen:
- On helppo mennä mukaan julkkiselämäntyyliin liittyvään hysteriaan. Vältä siis sitä.
- Vastaa asiakkaidesi vaatimukseen erityisen huolellisesti, sillä he ovat tottuneet saamaan haluamansa.
- Älä varasta show’ta pyytämällä julkista tukea, sillä se saa sinut näyttämään epätoivoiselta.
- Vältä asiakkaista juoruilua, sillä se vaarantaa luottamuksen ja liiketoimintasi
- Älä alenna hintojasi saadaksesi asiakkaita, sillä heillä on varaa maksaa ja joudut tekemään töitä palkkasi eteen.
Suosittuja julkkistapahtumien järjestäjiä
Suurin osa julkkistapahtumien järjestäjien työstä liittyy heidän asiakkaidensa palkintojenjakotilaisuuksiin, mutta he voivat järjestää myös huikeita hääjuhlia, syntymäpäiviä ja muita tapahtumia.
Tärkeimmät erot ”tavallisten” tapahtumien ja julkkistapahtumien järjestämisen välillä huomaa tutustumalla tunnetuimpiin julkkistapahtumien järjestäjiin.
1. Mindy Weiss
Mindy Weiss on järjestänyt monia yritystapahtumia, mutta hänet tunnetaan maailmanlaajuisesti parhaana julkkishäiden järjestäjänä. Hänen asiakkaitaan ovat muun muassa Fergie, Ellen Degeneres ja Gwen Stefani.
2. Colin Cowie
Colin Cowie on koristeluihin erikoistunut julkkistapahtumien järjestäjä. Hän esiintyy säännöllisesti Today Show’ssa ja on tehnyt yhteistyötä Kim Kardashianin ja Oprah Winfreyn kanssa.
3. Sharon Sacks
Sharon Shacks on toinen kuuluisa julkkistapahtumien järjestäjä, joka on tehnyt yhteistyötä muun muassa George Clooneyn ja Kanye Westin kanssa.
4. Yifat Oren ja Stefanie Cove
Oren ja Cove pyörittävät julkkistapahtumien hallintaan keskittyvää Party Slate -yritystä, joka tunnetaan muun muassa kullatuista piirakoistaan ja lentävistä orkideoistaan. Heidän asiakkaitaan ovat olleet Anne Hathaway ja Natalie Portman.
5. Marcy Blum
Marchy Blum erikoistuu kukkakoristeluihin ja eksoottisiin sijainteihin. Hänestä on tehty juttu Architectural Digest -lehteen, ja hän on tehnyt töitä esimerkiksi Kevin Spaceyn ja LeBron Jamesin kanssa.
Miten julkkistapahtumien järjestäjäksi pääsee?
Koska julkisuuden henkilöt vaativat tapahtumajärjestäjiltään todella paljon, voi tuntua mahdottomalta saada jalkaa oven väliin tällä alalla.
Luksusasiakkaiden kanssa työskentely vaatii runsaasti kokemusta ja verkostoitumista, sillä sinun on tunnettava oikeat henkilöt, jotka voivat esitellä sinut julkisuuden henkilöille.
Oikeaan suuntaan voi kuitenkin edetä myös muilla tavoilla. Voit ilmoittautua vapaaehtoiseksi julkkiksia viliseviin tapahtumiin, kuten palkintojenjakotilaisuuksiin ja urheilutapahtumiin.
Tällaisista vapaaehtoistilaisuuksista saat vähintään hyödyllistä kokemusta, joka näyttää hyvältä ansioluettelossasi, mutta parhaassa tapauksessa voit päästä tutustumaan tuleviin julkkisasiakkaisiisi. Tutustu myös tapahtumanhallintakursseihin, joissa keskitytään julkkistapahtumiin.
Vinkki: tutki työnhakusivustoja, joissa on tarjolla sopivia vapaaehtoistöitä julkkistapahtumissa.
Julkkistapahtumien hallintayrityksen löytäminen
Haluatko järjestää julkkistapahtuman mutta tapahtumapäälliköksi ryhtyminen ei houkuttele? Pyydä siinä tapauksessa apua joltakin alan tunnetulta ammattilaiselta.
Tutustutaanpa muutamiin kuuluisimpiin kansainvälisiin julkkistapahtumien hallintayrityksiin. On tärkeää huomioida, että nämä yritykset todellakin osaavat hinnoitella palvelunsa.
1. Bassett Events
Bassett Events -yrityksellä on vaikuttava historia varainkeruutapahtumien, häiden ja yksityistilaisuuksien järjestäjänä. Heidän asiakkaisiinsa kuuluu itse Snoop Dogg, joka on palkannut yrityksen suunnittelemaan hänelle tapahtumia.
2. MKG Marketing
MKG Marketing on yritys, joka on erikoistunut järjestämään yksityistapahtumia Janet Jacksonin ja Jessica Simpsonin kaltaisille tähdille. He ovat myös järjestäneet tuotelanseerauksia Ray-Banin kaltaisille yrityksille.
3. David Tutera
David Tutera -nimen takaa löytyy suuri tiimi, joka järjestää julkkishäitä. Tutera itse taas on palkittu hääpukusuunnittelija, jolla on jopa oma TV-show.
4. A Perfect Event
Perfect Event on julkkistapahtumia järjestävän Debi Lillyn yritys. Hän pitää kukkakoristeita myyvää putiikkia. Hänen asiakkaitaan ovat olleet esimerkiksi Oprah Winfrey ja brändejään Louis Vuitton.
5. Rafanelli Events
Rafanelli Events on tämän listauksen ahkerimpia julkkistapahtumien järjestäjiä, sillä yritys järjestää vuosittain yli 100 tapahtumaa Clintonien ja Obaman perheen kaltaisille asiakkaille.
6. Quintessentially Events
Quintessentially Events on kansainvälinen julkkistapahtumien hallintayritys, joka on ollut häiden, yritystapahtumien ja yksityistilaisuuksien markkinajohtaja vuodesta 2005 lähtien.
7. Wonderland
Wonderland kuvailee itseään luovasti johdetuksi, kokeilevaksi tapahtumanhallintayritykseksi, joka erikoistuu kaikenlaiseen matkustamisesta ja teknologiasta luksus- tai vähittäiskauppatapahtumiin.
8. Eventive Marketing
Eventive Marketing järjestää yritystapahtumia tekniikan alan huippuyhtiöille. Yksittäisten julkkisten sijasta yritys tekee töitä HBO:n ja T-Mobilen kaltaisten brändien kanssa.
Billetto on lipunmyyntialusta, joka auttaa tapahtumien hallinnassa, markkinoinnissa ja järjestämisessä. Luo tapahtumasivu ja aloita lipunmyynti 5 minuutissa.
LUO TAPAHTUMA >>
Onko budjettisi riittävän iso?
Markkinoilla toimii runsaasti julkkistapahtumien järjestäjiä, joita voit palkata, jos haluat saada seuraavaan tapahtumaasi mukaan kuuluisia henkilöitä.
Tärkein kysymys kuuluu, kuinka suuri budjettisi on, sillä mainitsemamme tahot ovat itsekin kuuluisuuksia ja heidän asiakkaansa ovat valmiita maksamaan ruhtinaallisen korvauksen heidän palveluistaan.
Kannattaa kuitenkin yrittää saada jalkansa julkkistapahtumien oven väliin (kuvainnollisesti). Eräs tapa on ilmoittautua vapaaehtoiseksi tapahtumiin, joihin tiedät kuuluisuuksien osallistuvan.
Jos se ei onnistu, voit aina tutustua tarkemmin tässä artikkelissa mainittuihin henkilöihin ja yrityksiin. Katso, mitä ideoita voisit kopioida itsellesi, vaikka toimitkin pienemmällä budjetilla.
Onko sinulla kokemusta julkkistapahtumista? Kerro meille siitä alla olevassa kommenttiosiossa.
Vastaa