Miksi sinun täytyy tietää, miten teet live-lähetyksen tapahtumastasi Facebook Live -palvelussa? Ja mikä se edes on?
Facebook Live on ominaisuus, jonka avulla voit tehdä suoran lähetyksen tapahtumastasi.
Tavoitat nykyisen online-yleisösi ja houkuttelet uusia potentiaalisia vieraita tuleviin tapahtumiin.
Mikä parasta, voit myös käyttää videon uudelleen muissa sosiaalisen median tileissä.
Tässä kattavassa oppaassa käymme läpi, miten luot ensimmäisen Facebook Live -lähetyksen. Siihen tarvitaan vain muutama vaihe, mutta voit halutessasi myös käydä läpi ylimääräiset vaiheet.
Billetto on lipunmyyntialusta, joka auttaa tapahtumien hallinnassa, markkinoinnissa ja järjestämisessä. Luo tapahtumasivu ja aloita lipunmyynti 5 minuutissa.
LUO TAPAHTUMA >>
1. Tarkista wifi ja laitteet
Tarkista, että kamera ja mikrofoni toimivat ja että sinulla on vakaa internet-yhteys. On hyvä tarkistaa wifi-yhteys tapahtuman vetäjältä ennen sen tilaamista. Näyttää kamalalta, jos alat lähettämään videota ja se yhtäkkiä katkeaa.
2. Ilmoita live-videostasi
Kaikki Facebook-seuraajasi saavat ilmoituksen heti, kun alat lähettämään videota. Mutta sinun pitäisi silti ilmoittaa live-lähetyksestä hyvissä ajoin. Lähetä jokaiselle tapahtuman vieraslistalla olevalle sekä aiemmille osallistujille sähköpostia. Näin maksimoit videon katsojien määrän.
3. Avaa Facebook Live
Voit käyttää Facebook Live -ohjelmaa kahdella tavalla. Ensimmäinen on kun alat luomaan uutta julkaisua napsauttamalla uutisvirrassa ”Mitä mietit?” Toinen tapa on klikata kamera kuvaketta hakupalkin vieressä vasemmalla yläkulmassa.
4. Salli kameran ja mikrofoni käyttö
Jos et ole koskaan käyttänyt kameraa tai mikrofonia Facebook-sovelluksessa, se pyytää lupaa. Napsauta OK, kun sitä pyydetään. Sitten voit käyttää Facebook Liveä sovelluksessa.
5. Valitse oikea puhelimen kamera
Puhelimessa on todennäköisesti kamera molemmilla puolilla. Varmista, että olet valinnut oikean live-lähetykselle. Napsauta kameran kuvaketta oikeassa yläkulmassa vaihtaaksesi näiden kahden välillä.
6. Laita kamera Live-tilaan
Kamera on automaattisesti normaalitilassa. Ota Live-tila käyttöön napsauttamalla näytön vasemmassa alakulmassa olevaa Live-painiketta. Olet melkein valmis aloittamaan live-lähetyksen.
7. Valitse, kuka näkee live-lähetyksen
Vasemmassa yläkulmassa olevan lukkosymbolin vieressä näet ”Vain minä”. Jätä se, jos haluat vain kokeilla. Muussa tapauksessa napsauta ja muuta asetus ”Julkiseksi”. Nyt jokainen Facebookissa ja ne jotka eivät ole Facebookissa näkevät sen.
Jos haluat järjestää yksityistilaisuuden, kannattaa asettaa tietty yleisö. Näin voit pitää tapahtuman yksityisenä samalla kun nautit sosiaalisen median huomiosta.
8. Kirjoita kuvaus videolle (valinnainen)
Sinun pitäisi kirjoittaa pieni kuvaus videoon, kuten tavalliseen Facebook-julkaisuun. Tila näkyy videon yläpuolella, joten tämä on hyvä mahdollisuus kiinnittää ihmisten huomio.
Sisällytä tapahtuman yksityiskohdat. Mitä tapahtuu, kuka osallistuu, missä se tapahtuu ja mitä katsojat eivät ole näkemässä paikan päällä?
9. Käytä sijaintia, tunteita/toimintoja ja merkitse henkilöitä (valinnainen)
Kuvaus-kentän alapuolella on ikoneita, joilla voit merkitä henkilöitä, asettaa sijainnin ja lisätä tunteen. Käytä näitä ominaisuuksia kerätäksesi lisää huomiota live-lähetykselle.
On hyvä idea merkitä paikka, josta live-lähetys on. Sinun pitäisi myös merkitä muut osallistuja, kuten pitopalvelu tai esiintyjät.
10. Lisää suodattimia, tekstiä ja kuvia (valinnainen)
Lisää ylimääräisiä tehosteita napauttamalla näytön vasemmassa alakulmassa olevaa taikasauvaa. Se voi olla joko huomiota herättävä tai häiritsevä, riippuen lähetyksen aiheesta. Erikoistehosteiden käyttö riippuu yleisöstäsi ja tapahtuman tyypistä.
11. Aloita live-lähetys
Napauta Aloita live -painiketta… ja nyt sitä mennään! Näet ensin lähtölaskennan Facebookissa ja sitten lähetys alkaa. Live-lähetys voi kestää jopa 90 minuuttia. Tämän jälkeen Facebook katkaisee sen. Muista siis lopetella lähetys ennen kuin näin tapahtuu.
12. Sitoudu katsojiisi
Sinun pitäisi sitoutua katsojiisi sekä videon että tekstin kautta. Puhu suoraan heille ja rohkaise heitä jättämään kommentteja ja jakamaan video. Varmista, että ilmoitat tärkeimmät tapahtumatiedot, kuten tarjolla olevat ruoat tai esiintyjät.
Vastaa niin moniin kommentteihin kuin voit. On hyvä ajatus hankkia erityinen henkilö vastaamaan kommentteihin. (Voit estää kaikki loukkaavat kommentit, jos on tarve.)
13. Lopeta live-lähetys
Kun olet saavuttamassa 90 minuutin aikarajan, on aika lopetella lähetys. Kiitä kaikkia katsojiasi seuraamisesta ja kehota heitä toimimaan.
Kehota heitä esimerkiksi jakamaan videon tai siirtymään sivustoosi. Jos sinulla on muita tapahtumia tulossa, on hyvä aika myydä lippuja.
14. Tallenna video ja luo julkaisu (valinnainen)
Tallenna video puhelimeesi napsauttamalla oikeassa alakulmassa olevaa painiketta. Voit myös julkaista live-lähetyksen niille, joilta se jäi väliin, jotta he voivat katsoa sen uusintana. Voit muokata tätä kuten muita Facebook-julkaisuja.
Sinun pitäisi myös käyttää videota trailerina tulevien tapahtumien yhteydessä. Jos järjestät komediaesityksen tai konsertin, käytä videota luodaksesi hypeä seuraavan tapahtuman ympärille.
15. Käytä omaa pikkukuvaa (valinnainen)
Voit lisätä oman pikkukuvan videoosi samaan tapaan kuin YouTubessa. Ota kuvakaappaus videosta ja tekstistä, jotta se näyttää houkuttelevammalta katsojille.
Vinkki: Käytä Canva-sivustoa, jotta voit helposti muotoilla pikkukuvan Facebookin määrityksien mukaisesti.
16. Kiinnitä viesti aikajanalle (valinnainen)
Yksi tapa, jolla voit maksimoida katsojaluvut Facebook Live -videolle, on liittää se uutisvirran yläreunaan. Näin se on ensimmäinen asia, jonka uudet kävijät näkevät vieraillessaan sivuillasi.
17. Lisää kuvatekstit videoon (valinnainen)
Useimmat Facebook-videot, mukaan lukien live-lähetykset, katsotaan ilman ääntä. Siksi on hyvä lisätä kuvatekstejä videoon. Kuvatekstit auttavat myös, jos musiikki ei kuulu kunnolla joissakin kohdissa.
18. Tee siitä suositeltu video (valinnainen)
Sinulla on myös mahdollisuus suositella live-lähetystäsi Facebook-sivulla. Se näyttää viimeisimmän tapahtuman videon ensimmäiseksi, kun kävijät klikkaavat Facebookin video-osiota.
Tarkista Facebookin kävijätiedot (valinnainen)
Kun live-lähetys ja mainostus ovat ohi, on aika tarkistaa tilastot. Katso, kuinka monta ihmistä olet tavoittanut ja kuinka monta sitoutumista niillä on.
Nämä tiedot ovat korvaamattomia, kun markkinoit tapahtumia maksetuilla Facebook-mainoksilla. Voit kohdistaa potentiaalisiin osallistujiin helpommin, jos tiedät, sitoutuvatko he lähetyksiin.
20. Mainosta videota (valinnainen)
Jos haluat todella maksimoida kattavuuden, kannattaa harkita maksullisia mainoksia. Voit napsauttaa Mainosta julkaisua-nappia, kun haluat luoda Facebook-mainoksen videolle. Mainokset antavat sinulle vielä yksityiskohtaisempia kävijätietoja kuin sinulla jo on.
Facebook on yksi parhaista sosiaalisen median alustoista kohdistetuille mainoksille. Miksi? Koska mikään muu alusta ei kerää käyttäjiltä niin paljon tietoja. Nyt kun olet lähettänyt tapahtumasi livenä, voit myydä helpommin lippuja tuleviin tapahtumiin.
Billetto on lipunmyyntialusta, joka auttaa tapahtumien hallinnassa, markkinoinnissa ja järjestämisessä. Luo tapahtumasivu ja aloita lipunmyynti 5 minuutissa.
LUO TAPAHTUMA >>
Olet tehnyt kaiken!
Se siitä! Olet tehnyt ensimmäisen live-lähetyksen Facebookissa. Nyt jokainen voi nähdä, miten suuri menestys tapahtumasi oli – ja mistä he jäivät paitsi. Nyt he eivät varmasti jää paitsi seuraavasta tapahtumasta.
Muista, että voit leikata videon ja ladata myös pienempiä segmenttejä Facebookiin. Tällä tavoin voit tehdä monta videoa yhdestä suorasta lähetyksestä. Se on hyvä tapa antaa makupaloja potentiaalisille vieraille, jotta he kiinnostuvat tulevista tapahtumista.
Onnea ja mukavaa live-lähetystä!
Vastaa