Jos olet ihmetellyt, miten live-lähetys tapahtuu Twitter Live -palvelussa, sinulle kävi onnenpotku. Olemme koonneet pikaoppaan, jotta pääset alkuun.
Tässä artikkelissa käydään läpi…
- Miten valmistautua Twitter Live-lähetykseen
- Mistä tehdä testi ennen todellista lähetystä
- Mitä sisällyttää live-twiittiin?
- Mitkä hashtagit laitetaan
- Miten sitoutua katsojiesi kanssa
- Live-lähetyksen tallentaminen
- Mistä voit katsoa lähetyksen kävijätiedot
- Miten live-lähetystä mainostetaan
Donald Trump on vihreä kateudesta, kun olet oppinut nämä Twitter-taidot. Ota kunnon asento ja valmistaudu oppimaan.
Billetto on lipunmyyntialusta, joka auttaa tapahtumien hallinnassa, markkinoinnissa ja järjestämisessä. Luo tapahtumasivu ja aloita lipunmyynti 5 minuutissa.
LUO TAPAHTUMA >>
1. Varmista, että paikan päällä on wifi
Ei internet-yhteyttä, ei lähetystä. Siksi ensimmäinen askel on varmistaa, että tapahtumapaikassa on erinomainen wifi.
Jos aiot tehdä live-lähetyksen muille alustoille Twitterin lisäksi, tarvitset todella varman yhteyden.
Varmista myös, että puhelin tai tabletti toimii oikein. Jos käytät videokameraa ja mikrofoneja, ne on myös testattava etukäteen.
2. Mainosta live-lähetystä
On hyvä idea mainostaa tulevaa live-lähetystä. Näin voit lisätä katsojien määrää.
Ilmoita live-lähetyksestä postituslistallasi ja sosiaalisen median kanavillasi. Mutta älä tee sitä liian aikaisin, jos sinun täytyy vielä myydä lippuja varsinaiseen tapahtumaan.
3. Tee kokeilu Periscopella (valinnainen)
Twitter Live on oikeastaan Periscope-sovelluksen laajennus. Se oli alun perin live-lähetysalusta, jonka Twitter hankki muutama vuosi sitten.
Twitter Live-lähetyksesi on myös saatavilla Periscopessa. Koska et voi harjoitella lähetystä Twitter Live-palvelussa, sinun pitäisi tehdä se ensin Periscopessa.
4. Klikkaa ”Mitä tapahtuu?”
Avaa Twitter-sovellus ja aloita uusi twiitti painamalla ”Mitä tapahtuu?”-kenttää. Ruutuun ilmestyy uusi kenttä, johon voit kirjoittaa twiitin.
Klikkaa kuva-painiketta kentän vasemmassa alakulmassa. Jos et ole aikaisemmin antanut Twitterille pääsyä valokuviisi, sinun on tehtävä se nyt.
5. Klikkaa Live-painiketta
Saat uuden kentän, kun olet klikannut kuva-painiketta. Näet muutaman nappulan ja sitten yleiskuvan laitteesi valokuvista ja videosta.
Klikkaa Live-nappulaa käynnistääksesi lähetyksen. Jos et ole antanut Twitterille pääsyä kameraan ja mikrofoniin, sinun on jälleen annettava lupa.
Selfie-kameraa ei ole mahdollista valita, joten sinun täytyy käyttää takapuolella olevaa kameraa. Kyse ei ole sinusta vaan tapahtumastasi.
6. Tee uusi twiitti
Olet valmis liveen! Mutta ennen kuin painat punaista nappia, sinun pitäisi kirjoittaa jotain suorasta lähetyksestä.
Lisää tapahtuman tiedot ja kerro ihmisille, miksi heidän pitäisi katsoa lähetystä. Käytä twiittiä mainostekstinä, joka myy live-lähetystä Twitterissä.
7. Sisällytä hashtageja
Twitter on foorumi, joka teki hashtagin niin tunnetuksi, että kukaan ei tiedä enää, mikä punnan merkki on. Toisin sanoen sinun täytyy käyttää hashtageja.
Sinun pitäisi ehdottomasti luoda oma hashtagi tapahtumallesi ja saada kaikki mukana olevat käyttämään sitä. Mutta sinun pitäisi myös sisällyttää muita asiaankuuluvia hashtageja (esim. #livemusiikki, jos tapahtumana on konsertti).
8. Tee lähetys!
Okei, olet nyt valmis tekemään live-lähetyksen … tällä kertaa ihan oikeasti. Napauta punaista Go Live -painiketta ja lähetys käynnistyy.
Kukaan ei voi pysäyttää sinua enää. Ja kaikki näkevät sinut. Jos olet tehnyt kaiken oikein, sinun pitäisi nähdä kommentteja live-lähetyksen katsojilta.
9. Sitoudu Twitterin kävijöiden kanssa
Nyt, kun olet saanut Twitterin kävijöiden huomion, sinun täytyy sitoutua heihin. Loppujen lopuksi he ovat se syy, miksi teet suoraa lähetystä.
On todennäköistä, että sinulla on paljon muuta tekemistä tapahtumassasi. Siksi tarvitset henkilön, joka vastaa kaikkiin saamiin kommentteihin.
10. Lopeta live-lähetys
Kun tapahtuma on ohi, on aika lopettaa live-lähetys. Muista lopetella lähetys oikein ja kiittää ihmisiä katsomisesta ja kommentoinnista.
Sinun pitäisi myös sisällyttää kehotus toimia, kun lopettelet. Kerro ihmisille, mitä heidän tulisi tehdä seuraavaksi, kuten tilata uutiskirjeesi tai siirtyä sivustoosi.
11. Tallenna live-lähetys (valinnainen)
Kun olet lopettanut live-lähetyksen, näet uuden ikkunan. Voit katsella lähetyksen uusintaa ja tarkastaa kävijätiedot.
Ennen kuin teet niin, klikkaa näytön oikeassa alakulmassa olevia kolmea pistettä. Sinulla on mahdollisuus tallentaa lähetys omiin kuviisi.
Sinun pitäisi tallentaa video, jotta voit käyttää sitä mainostamaan tulevia tapahtumia. Voit vapaasti käyttää videota uudelleen lyhyempinä pätkinä, still-kuvina tai jopa GIF-tiedostoina.
12. Katso Twitterin kävijätiedot
Klikkaa kävijätiedot-painiketta nähdäksesi kaikki live-lähetyksen tilastot. Näet live-lähetyksen ja uusinnan katsojien määrät.
Näet myös, kuinka kauan ihmiset katsoivat sitä, kuinka pitkä lähetys oli, ja kuinka monta kommenttia sinulla on.
Näitä tietoja voit käyttää hyväksi. Jos käytät maksettuja Twitter-mainoksia (katso #14), käytä kävijätietoja kohdistaaksesi ne ihanneyleisölle.
13. Kiinnitä twiitti profiiliin (valinnainen)
Kun lähetys on ohi, näet sen Twitterin uutisvirrassa twiittinä, jossa on Periscope-linkki. Voit kiinnittää tämän sivun yläosaan, jotta se on ensimmäinen asia, jonka ihmiset näkevät.
14. Mainosta live-lähetystä Twitter-mainoksilla (valinnainen)
Sinun kannattaa harkita Twitter-mainosten käyttöä mainostaaksesi live-lähetystä. Käytä lähetystä koskevia kävijätietoja kohdasta #12 kohdistaaksesi ihmisille, jotka todennäköisesti sitoutuvat lähetykseen.
Koska se edustaa tapahtumaasi, saatat saada uusia ihmisiä kiinnostumaan tulevista tapahtumista.
BONUS: Twitter Media Studio
Twitter Media Studio seuraa YouTuben jalanjälkiä. Siellä voi tehdä todella luovaa sisältöä Twitteriin.
Siellä on paljon hienoja ominaisuuksia, jotka lisäävät säpinää live-lähetykseen. Voit esimerkiksi sisällyttää linkin sivustoosi metatietona.
Jos olet isompi firma, voit lisätä tiimin jäseniä Twitter Live Studioon. Mene takaisin numeroon #9 nähdäksesi, kenelle pitäisi antaa käyttöoikeudet.
Lopuksi voit myös saada tuloja Twitter-sisällöstäsi Media Studion kautta. Uskomatonta, mutta totta! Saat rahaa Twitter-mainoksista tapahtuman lipunmyynnin lisäksi.
Billetto on lipunmyyntialusta, joka auttaa tapahtumien hallinnassa, markkinoinnissa ja järjestämisessä. Luo tapahtumasivu ja aloita lipunmyynti 5 minuutissa.
LUO TAPAHTUMA >>
Lähetä pois!
Nyt tiedät kaiken, mitä tarvitset live-lähetyksen tekemiseksi Twitterissä. Toivottavasti olet myös oppinut muutamia vinkkejä, joiden avulla lähetyksesi erottuu joukosta.
Iloista twiittailua!
Vastaa