Standup-tapahtuman järjestäminen voi olla avain menestykseen, kunhan vain esiintyjät valitsee huolellisesti.
Tässä oppaassa Event Academyn johtaja Lorne Armstrong kertoo, miten onnistunut komediailta järjestetään.
Saat tietää lisää seuraavista aiheista:
- Tapahtumapaikan valitseminen
- Järjestäminen
- Lipunmyynti
- Esiintyjien valitseminen
- Tapahtuman ohjelman suunnittelu
- Tapahtuman markkinoiminen
Komiikan ympärille on helppoa rakentaa onnistunut tapahtuma, joka on kaikille osapuolille ikimuistoinen. Tapahtumasta tulee pelkästään positiivinen, kun otat huomioon seuraavat asiat.
Billetto on lipunmyyntialusta, joka auttaa tapahtumien hallinnassa, markkinoinnissa ja järjestämisessä. Luo tapahtumasivu ja aloita lipunmyynti 5 minuutissa.
LUO TAPAHTUMA >>
1. Tapahtumapaikan valitseminen
Tapahtumapaikan valitseminen on tärkeä osa minkä tahansa tapahtuman menestystä. Sopivan tapahtumapaikan on
- sovittava budjettiin
- oltava hyvin sekä joukkoliikenteen että yksityisautoilijoiden ulottuvilla
- oltava riittävän suuri ennakoidulle osallistujamäärälle
- sisällettävä lämpiö sekä sivu- tai takasisäänkäynti esiintyjille
- sisällettävä tilat virvokkeille, lavarakenteille ja WC-tiloille.
Komiikassa tunnelma on erittäin tärkeää, joten valintaan on kiinnitettävä huomiota. Tilan on oltava riittävän pieni ja intimiini, muttei kuitenkaan niin ahdas, että ihmiset joutuvat seisomaan. Jos taas tilaa on liian paljon, tunnelma kärsii.
Akustiikan on oltava riittävän hyvä. Esiintymisteltta on huokea tilaratkaisu, mutta akustisesti heikkotasoinen. Teltassa ääni ei palaa takaisin tilaan, eikä se myöskään vaimenna ulkopuolelta kantautuvia ääniä. Illan tullen ilma voi niissä tuntua viileältä, mikä häiritsee elämystä. Muuratut ikkunattomat seinät ovat kaikkein parhaat.
Etsi sopivaa tapahtumatilaa verkossa The Comedy Clubin tai Tag Venuen sivuilta.
Vinkki: lue lisää sopivan tilan valitsemisesta.
2. Järjestäminen
Standup-komediatapahtumaa varten ei tarvita mitään erikoista laitteistoa. Jonkinlainen lava, mikrofoni, äänentoistojärjestelmä ja istumapaikat riittävät. Jotkut koomikot saattavat tarvita enemmän tilaa tai erikoislavasteita, mutta yleensä mitään erityistiä tarpeita ei ole. Valaistukseen saattaa riittää yksi spottivalo,
Useimmissa standup-tapahtumiin tarkoitetuissa tiloissa on valmiina äänentoistojärjestelmä, sopiva valaistus ja istumapaikat.
Lavan on hyvä olla keskellä ja istumapaikkojen sen edessä. Tilan on oltava esityksien ajan mahdollisimman häiriötön, hyvin eristetty, jotta ulkoa päin ei kuulu ylimääräisiä ääniä, sekä suhteellisen hämärä. Jos tapahtuma pidetään baarissa, sen valaistusta on himmennettävä esitysten ajaksi ja henkilökunnan on oltava hiljempaa.
Onnistuneen standup-tapahtuman keskiössä ovat koomikot. Kunhan he saavat loistaa lavalla ilman häiriötekijöitä, kaiken pitäisi sujua jouhevasti.
Vinkki: katso ohjeita show’n järjestämiseen tästä oppaasta.
3. Lipunmyynti
Jos tapahtumaan on tarkoitus myydä lippuja, pohdi hinnoittelua, saatavuutta ja jakelua. Kätevin tapa myydä lippuja tapahtumaan on käyttää verkkosivustoa. Esimerkiksi Billetton alustalla pystyt nopeasti luomaan standup-tapahtumaan liput, joita voi ostaa verkossa. Muissakin alustoissa on samanlaisia ominaisuuksia.
Lipun hinnoittelussa hyvä nyrkkisääntö on, että se saa maksaa yhtä paljon kuin paikallinen elokuvanäytös, ellei kyse ole todella kuuluisasta esiintyjästä.
Vinkki: tutustu hyviin lipunmyyntisivustoihin.
4. Esiintyjien valitseminen
Tapahtuman menestyminen on kiinni esiintyjien valinnasta. Koomikkojen on sovittava yleisön ja myös toistensa tyyliin, jotta tapahtuma pysyy tasapainossa ja soljuu eteenpäin tasaisesti. Esimerkiksi yritystilaisuuksiin sopivat koomikot eivät välttämättä ole paras valinta koko perheen tapahtumiin.
Tutustu tarjontaan, katso videoita ja käy kiertämässä esiintymisissä. Sillä tavalla opit, ketkä esiintyjät sopivat yhteen toistensa kanssa, ja pystyt rakentamaan toimivan esiintyjälistan. Saat yhteyden esiintyjiin The Comedy Clubin tai The Comedy Storen kaltaisten tahojen kautta.
Hinnoittelu määräytyy sen mukaan, kuinka tunnettuja esiintyjät ovat. Aloittelevien koomikkojen hinta saattaa olla vain 50 puntaa. Huippunimien taksa taas voi olla mitä tahansa 1 000 ja 20 000 punnan väliltä.
Juontajaa ei ole pakko olla, mutta hän osaa nivoa esitykset yhteen, mistä voi olla paljonkin hyötyä. Hän osaa koota myös koko tapahtuman yhteen, lämmitellä yleisöä ja täyttää odottamattomat tauot esitysten välissä. Juontajan on oltava kokenut seremoniamestari, joka tuntee alan perin pohjin. Juontajan on oltava positiivinen ja rento, ja hänen on osattava käsitellä hiljaisia hetkiä, huutelua ja kommentointia.
Jos budjettisi vain sen sallii, kokeneen juontajan hankkiminen kannattaa. Hän on tapahtumaa koossa pitävä voima, joka tuo tapahtumaan oman viihdearvonsa.
5. Tapahtuman ohjelman suunnittelu
Komediashow kestää yleensä 1,5 – 2 tuntia esiintyjämäärän mukaan. Tyypillinen ohjelma voisi olla esimerkiksi tällainen:
- Lämmittely, juontaja: 10 min
- Ensimmäinen esiintyjä: 15 – 20 min
- Juontaja 2 – 5 minuuttia
- Toinen esiintyjä: 20 – 25 minuuttia
- Juontaja: 5 – 7 min
- Pääesiintyjä: 30 – 40 min
Muista välimusiikki, sillä se pitää tunnelman koholla ja auttaa tunnelman luomisessa.
6. Tapahtuman markkinoiminen
Kun muut järjestelyt on saatu kuntoon, on aika markkinoida tapahtumaa. Perinteisissä sosiaalisen median kanavissa, kuten Facebookissa, Twitterissä ja Instagramissa voi postata digitaalisia julisteita ja videoita pääesiintyjästä. Jos palkkaat jonkun tunnetun koomikon, hänenkin pitäisi osallistua markkinointiin oman sähköpostilistansa ja sosiaalisen median kanaviensa kautta.
On hyvä ajatus lisätä oma tapahtuma myös verkon tapahtumalistauksiin. Tapahtuman voi lisätä maksutta esimerkiksi The List– ja Chortle-verkkosivuille.
Tee sen lisäksi mahdollisimman paljon markkinointia myös verkon ulkopuolella. Voit esimerkiksi jakaa esitteitä muiden samanlaisten tapahtumien jälkeen ja viedä julisteita tapahtumapaikan lähellä olevien pubien seinälle. Tällä tavalla luot tapahtumaasi kohtaan riittävästi kiinnostusta.
Billetto on lipunmyyntialusta, joka auttaa tapahtumien hallinnassa, markkinoinnissa ja järjestämisessä. Luo tapahtumasivu ja aloita lipunmyynti 5 minuutissa.
LUO TAPAHTUMA >>
Hauskuus alkakoon!
Näitä vinkkejä noudattamalla järjestät oman standup-tapahtumasi vaivattomasti. Jos sinulla on jo kokemusta komiikkatapahtumien järjestämisestä, kerro siitä tarkemmin alla olevassa kommenttiosiossa. Onnea matkaan!
Kirjoittaja: Lorne Armstrong on Event Academyn kaupallinen johtaja. Kyseessä on Lontoon Islingtonissa toimiva tapahtumajärjestämiseen keskittyvä kurssikeskus. Hän on kokenut 3 – 3 000 hengen ryhmien vetäjä, joka on isännöinyt ja juontanut lukemattomia tapahtumia ja konferensseja viimeisen 20 vuoden aikana.
Vastaa