Haluaisitko perustaa pop-up-ravintolan? Tässä artikkelissa kerrotaan kaikki tarpeellinen. Erilaiset pop-upit ovat erittäin suosittu liikeidea yrittäjien, kuten myös nälkäisen yleisön, keskuudessa.
Tässä oppaassa käsitellään seuraavia aiheita:
- Pop-upin hyödyt ja haitat
- Nimen ja teeman valitseminen
- Liiketoimintasuunnitelman tärkeys
- Sopivan paikan löytäminen
- Vaadittava paperityö
- Pitääkö hankkia siirreltävä tai väliaikainen keittiö
- Houkuttelevan menun luominen
- Myyntipistesovelluksen (POS) löytäminen ja maksujen hoitaminen
- Pop-up-ravintolan markkinointi
- Esimerkkejä menestyneistä pop-up-liikeideoista
Tämän oppaan luettuasi tiedät tarkkaan, mitä tehdä seuraavaksi.
Billetto on lipunmyyntialusta, joka auttaa tapahtumien hallinnassa, markkinoinnissa ja järjestämisessä. Luo tapahtumasivu ja aloita lipunmyynti 5 minuutissa.
LUO TAPAHTUMA >>
1. Ota huomioon pop-up-ravintolan hyödyt ja haitat
Pop-up-ravintola voi oikein hoidettuna olla tuottoisaa liiketoimintaa, mutta kuten kaikessa muussakin liiketoiminnassa, on äärimmäisen tärkeää ottaa huomioon edut ja haitat ennen toimeen ryhtymistä.
Hyödyt
- Alhaisemmat aloituskustannukset ja kiinteät kustannukset
- Voit kokeilla uutta menua, teemaa tai hinnoittelua ennen pysyvään ravintolaan investointia.
- Sijainnin joustavuus
- Ilmainen mainostus, jos pidät ravintolaa jo paikkansa vakiinnuttaneissa tiloissa
Haitat
- Rajalliset resurssit ja laitteistot
- Pitkäaikaisten asiakassuhteiden muodostaminen on haastavaa
- Riippuvuus Internet-markkinoinnista
2. Ideoi pop-up-ravintolan teemoja ja nimiä
Jos hyödyt ovat haittoja suurempia, on aika aloittaa liiketoiminnan teemojen ja nimien ideointi.
Sinun on pystyttävä erottautumaan kilpailijoistasi. Valitse konsepti, jota on helppo markkinoida verkossa ja joka herättää ohikulkijoiden huomion.
Brändäyksen on vastattava ruokalistaa, joten voit myös aloittaa suunnittelun vaiheesta 7. Jos tarjoilet pelkkiä uuniperunoita, sen on hyvä käydä ilmi myös ravintolan nimestä.
Vinkki: voit käyttää nimen ideoinnissa ravintolanimigeneraattoria ja pohtia teemaa tarkemmin ruoka- ja juomatapahtumiin keskittyvän oppaan avulla.
3. Luo liiketoimintasuunnitelma
Kuten kaikessa muussakin liiketoiminnassa, tässäkin tapauksessa on hyvä käyttää aikaa tavoitteiden ja toimintasuunnitelman määrittämiseen.
Liiketoimintasuunnitelma on erityisen tärkeä silloin, kun haluat houkutella investoijia, sponsoreita tai lahjoittajia tai saada pankista lainaa yrityksen perustamiseen.
Vinkki: tästä oppaasta saat hyviä ideoita liiketoimintasuunnitelman laatimiseen.
4. Valitse paikka
Paikka on toinen tärkeä tekijä pop-up-ravintolan suunnittelemisessa. Onko ravintola ulkotiloissa vai jonkin toisen paikan sisällä? Vai haluatko käyttää pop-up-ruokarekkaa?
Millaisen paikan sitten valitsetkaan, tarvitset pop-up-ravintolan avaamiseen luvat kaikilta vaadittavilta viranomaisilta.
Vinkki: oppaastamme saat ideoita erilaisiin paikkoihin, itselle sopivan paikan valitsemiseen ja paikan omistajien kanssa neuvottelemiseen.
5. Hae lisenssit, luvat ja vakuutukset
Kun pop-up-ravintolan nimiä ja paikkoja on käyty läpi, on aika perehtyä tarkemmin pop-up-ravintoloita koskevaan lainsäädäntöön.
Tarvitset esimerkiksi
- liiketoimintaluvan
- ruokamyyntiluvan
- vakuutuksen.
Vinkki: saat paremman käsityksen kaikista pop-up-ravintolassa vaadittavista luvista vierailemalla elintarvikestandardien viraston (Food Standards Agency) verkkosivuilla.
6. Perusta siirreltävä keittiö tai väliaikainen ruokailutila
Kun tarvittava paperityö on tehty, on aika saada liiketoiminta käyntiin. Käytännön liiketoiminnan pyörittämiseen on kaksi vaihtoehtoa: siirreltävä keittiö tai väliaikainen ruokailutila.
Siirreltävä keittiö on paras valinta silloin, kun ravintolaa halutaan siirtää paikasta toiseen. Etsi vaunujen ja laitteistojen toimittajia ja selvitä, mitä kaikkea siirreltävään keittiöön tarvitaan.
Jos pääset sopimukseen paikkansa vakiinnuttaneen paikan kanssa, voit selvittää, millaista välineistöä tarvitset omaan väliaikaiseen ruokailutilaasi. Tarvittava välineistö määräytyy tilojen koon ja pohjapiirustuksen mukaan.
Vinkki: tapahtumavälineistön vuokraamista käsittelevässä oppaassa on runsaasti tietoa laitteistojen vuokraamisesta.
7. Luo ruokalista
Päivällinen on kohta valmista, mutta mitä on tarjolla? Ruokalista on keskeinen (ellei jopa kaikkein tärkein) pop-up-ravintolan myyntivaltti, joten suunnittele se huolellisesti.
Sen on sovittava yhteen ravintolan nimen, brändin ja teeman kanssa mutta ennen kaikkea houkuteltava paikalle runsaasti yleisöä.
Kiinnitä huomiota seuraaviin asioihin:
- Paikalliset elintarvikkeet: monet haluavat tukea paikallisia maanviljelijöitä.
- Eksoottiset raaka-aineet: tee vierailijoihisi vaikutus tarjoamalla jotain harvinaista ja epätavallista.
- Vegaaniset vaihtoehdot: suosittu trendi, johon yhä useammat ravintolat ovat lähteneet mukaan.
- Erikoistuminen: keskitytkö pelkästään brunsseihin vai tarjoatko sekä aamiaista, lounasta että päivällistä?
Vinkki: oppaan kohdissa 6 ja 7 kerrotaan enemmän ruoka- ja juomatapahtuman suunnittelusta ja ruokalistan rakentamisesta.
8. Hanki sovellus ja POS-järjestelmä
Koska olet käyttänyt niin paljon aikaa ja vaivaa pop-up-ravintolasi perustamiseen, haluat tietenkin saada työstäsi korvauksen. Onneksi saatavilla on paljon käteviä sovelluksia, jotka auttavat rahaliikenteen hallitsemisessa.
Vinkki: tutustu parhaiden POS-sovellusten listaan ja lue lisää sovelluksen luomisesta omalle pop-up-ravintolalle.
9. Noudata markkinointisuunnitelmaa
Markkinointi on aina keskeinen osa liiketoimintasuunnitelmaa, mutta sen merkitystä pop-up-ravintoloiden kohdalla ei voi koskaan korostaa liikaa.
Ota käyttöösi lipunmyyntialusta, kuten Billetto. Levitä sanaa uudesta yrityksestäsi ja ota yhteyttä kaikkiin tärkeisiin paikallisiin sanomalehtiin.
Vinkki: tutustu tarkemmin erilaisiin markkinointistrategioihin ja vaiheittaiseen oppaaseen pop-up-ravintolan markkinoinnista oikeille tahoille.
10. Inspiroivia pop-up-ravintolaesimerkkejä
Jos olosi tuntuu vielä hieman epävarmalta, tutustu seuraaviin esimerkkeihin. Monet muutkin ovat perustaneet pop-up-ravintoloita ennen sinua, joten voit ottaa oppia heidän onnistumisistaan ja vastoinkäymisistään.
Perehdytäänpä tämän oppaan lopuksi tarkemmin menestyneisiin pop-up-ravintoloihin, joilla on tienattu paljon rahaa ja joista on tullut lopulta pysyviä ravintoloita.
1. Saison
Saison on malliesimerkki, miten päästä ryysyistä rikkauksiin. Tästä sanfanciscolaisesta pop-up-ravintolasta tuli paitsi pysyvä ravintola, myös kolmen Michelin-tähden voittaja.
2. Coquine
Coquine on pieni viehättävä pop-up-ravintola, joka tarjoaa kaikenlaista pikkupurtavasta neljän ruokalajin aterioihin. Koko yritystä keittiöstä tarjoiluun asti vetävät paikan kaksi omistajaa.
3. Semilla
Semilla on brooklynilainen pop-up-ravintola, joka syntyi kokin ja kondiittorin yhteisestä ideasta. Vaikka he olivat jo saaneet kokemusta Chez Josessa, toisessa pop-up-ravintolassa, MIchelin-tähden saavuttaminen on silti vaikuttava saavutus.
Vinkki: tässä artikkelissa käydään läpi esimerkkejä valtavan suosituista pop-up-ravintoloista ympäri maailmaa.
Billetto on lipunmyyntialusta, joka auttaa tapahtumien hallinnassa, markkinoinnissa ja järjestämisessä. Luo tapahtumasivu ja aloita lipunmyynti 5 minuutissa.
LUO TAPAHTUMA >>
Yhteenveto
Pop-up-ravintolan perustaminen ei kovin paljon eroa minkä tahansa muun yrityksen perustamisesta, sillä siinäkin kohdeyleisön houkuttelemiseen tarvitaan loistava bisnesidea ja vakuuttava suunnitelma.
Toivottavasti sait tästä oppaasta ideoita liikkeelle lähtemiseen ja lisätietojen hankkimiseen.
Saitko vinkkejä, jotka haluaisit jakaa muillekin? Kerro niistä alla olevassa kommenttiosiossa.
Vastaa