Olet suunnitellut mahtavan ruoka- ja juomatapahtuman. Onnittelut siitä, että sait sen pois päiväjärjestyksestä! Suunnitteluvaihe on nyt hanskassa. Mutta kuinka pääset suunnitelmastasi itse juhlaan?
Juuri tästä kerromme: Parhaat vinkit, joilla saat vieraasi padan ääreen. Meistä on kiva rentoutua välillä, mutta sillä on syynsä, etteivät tapahtumien järjestäjät kirjoita ansioluetteloihinsa ”Tein poppareita ja katsoin Yön ritarin yksin sohvalla”.
Menestyäkseen tapahtumien järjestäjien täytyy houkutella sohvaperunat ulos.
Joillekin sopiva joukko on kourallinen ystäviä, tuttuja, naapureita jne. Siinä ei ole mitään vikaa! Aiomme käydä läpi tapahtuman mainostamisen eri tilaisuuksille, olivatpa ne häikäiseviä illallisia, lunkeja lounaita tai pitkiä aamiaisia.
Olitpa ruokkimassa Lontoon filharmoniaa tai pientä, paikallista musiikkiopiskelijoiden ryhmää, oppaamme auttaa. Me katamme:
- Fyysiset ja sosiaalisen median mainokset
- Yhteys sopiviin mainostajiin
- Lipunmyynti (tarvittaessa)
- Yhteistyö myyjien kanssa
Jopa monessa liemessä keitetty ruokatapahtuman promoottori voi oppia asian tai pari lukemalla tämän. (Tajusitko? ”Monessa liemessä keitetty”? Ehkä meidän pitäisi unohtaa vitsailu ja pysyttäytyä tapahtumaoppaissa…)
Aloitetaan!

Billetto on lipunmyyntialusta, joka auttaa tapahtumien hallinnassa, markkinoinnissa ja järjestämisessä. Luo tapahtumasivu ja aloita lipunmyynti 5 minuutissa.
LUO TAPAHTUMA >>
Ruoka- ja juomatapahtumien mainostaminen: Sanan levittäminen
Ensinnäkin on olemassa erilaisia välineitä, joilla houkuttelet tapahtuman kävijöitä kulinaariseen ilotulitukseesi. Puhutaan ensin nykymarkkinoijan tärkeimmistä menetelmistä: fyysinen ja digitaalinen (sosiaalinen media).
Fyysinen mainonta
Ah, tämä vanhanaikainen menetelmä. Tämä mainostamistapa oli isoisäsi ainoa vaihtoehto. Tämä ei kuitenkaan tee asiasta merkityksetöntä. Tosielämä on edelleen täynnä ihmisiä, jotka tekevät normaaleja asioita.
Näin ollen fyysisellä mainonnalla on edelleen paikka maailmassa ja ruoka- ja juomatapahtumien mainostuksessa. Itse asiassa eräskin tutkimus viittaa siihen, että fyysiset mainokset ovat helpompi muistaa kuin niiden digitaaliset serkut.
Vanhat hyvät ajat eivät ole vielä ohi!
Mielikuvat
Nälkä voi iskeä milloin tahansa. Ennen kaikkea sinun on kiinnitettävä huomio julisteilla ja lehtisillä, joissa on huomiota herättäviä kuvia maukkaasta ruoasta. Saa lippujen ostajien vatsa kurisemaan värikkäillä kuvilla maukkaista ruoista, virkistävistä juomista ja kaikesta muusta, joka saattaa herätellä vieraan yksinäistä suolistoa.
Vinkki: Käy katsomassa tätä mahtavaa opasta upeiden kuvien ottamiseen herkullisesta muonasta.
Herkullisia yksityiskohtia
On ehdottoman tärkeää, että julisteissa ja mainoslehdissä on tarvittavat tiedot osallistujille. Jos he eivät löydä tapahtumaa, he eivät voi osallistua – ja onnea matkaan hyvän arvostelun saamisessa herkkusuulta, joka ei löytänyt ruokaa!
Fyysisiin mainoksiin sinun tulee sisällyttää:
- Tapahtuman nimi
- Tapahtuman päivämäärä
- Aika, jolloin tapahtuma järjestetään
- Tapahtuman sijainti (ajo-ohjeet tai linkki niihin)
- Sosiaalisen median tiedot
Lisäksi haluat ehkä sisällyttää:
- Sponsoreiden/myyjien tiedot
- Lippujen ostovaihtoehdot
- Hinnat
- Ennakkomyynti
- Lipunmyynti paikan päällä
- Lippujen myyntipisteet
Huh huh! Tämä voi näyttää paljolta. Vaikka on tärkeää sisällyttää nämä tiedot, sinun on pidettävä huolta, että mainos ei tulvi yli.
Tärkeää on, ettet rukkaa yllä olevaa ”tulee sisällyttää” -listaa. Nämä kohdat antavat katsojille tärkeimmät tiedot, joita he tarvitsevat: Mikä tapahtuma on kyseessä, missä ja milloin se tapahtuu ja mistä löytää lisää tietoa. (Facebook, Instagram ja niin edelleen.)
Yhdistä nämä kohdat muutaman kuolattavan ruoka- ja juomakuvan kanssa täydellisen fyysisen mainoksen tekemiseksi.
Vinkki: Pidämme tästä listasta: Opas tehokkaan ja näyttävän julisteen suunnitteluun, jotta kiinnität katsojan huomion.
Parhaat paikat
Seuraavaksi sinun on löydettävä oikeat paikat fyysisten mainosten sijoittamiseksi. Yllätys, yllätys – koska mainostat ruoka- ja juomatapahtumaa, parhaat paikat liittyvät ruokaan.

Jotkut viisaat ihmiset varoittavat sinua olemaan ostamatta ruokaa, kun olet nälkäinen. Tämä on hyvä neuvo. Markkinoijana tai promoottorina haluat kuitenkin hyödyntää juuri sitä: Mainosten sijoittaminen sinne, missä nälkäiset ihmiset ovat.
Mieti näitä sijainteja:
- Lähelle ravintoloita (jos saat mainoksen ravintolan odotusalueelle, hyvä!)
- Päivittäistavarakauppojen sisälle tai läheisyyteen
- Ruokamarkkinoille
- Bussipysäkeille ja asemille
- Matkustajilla voi olla pitkä, nälkäinen matka. Näiden aikana kiinnostava juliste tai lehtinen voi helpottaa ikävystymistä. Ihannetapauksessa ne voivat johtaa siihen, että nälkäinen matkustaja alkaa tutkia tapahtumaa.
- Muut tapahtumat
- Jos saat mainoksesi toiseen ruoka- ja juomatapahtumaan, tiedät varmasti, että houkuttelet oikeaa yleisöä.
- Lähellä ravintola-alan kouluja tai niiden sisällä
- …kaikkiin sopiviin kohteisiin, jotka ovat todennäköisesti täynnä nälkäisiä ihmisiä tai ruokaharrastajia. Käytä luovuuttasi!
Vinkki: Tällä sivulla on hyvä luettelo yleisistä paikoista, joihin sijoittaa julisteet ja flyerit.
Älä heittele!
Vaikka mainoslehtisiä voidaan sijoittaa kaikenlaisiin paikkoihin, on yksi asia, jota on vältettävä: älä vain heittele niitä ympäriinsä!
Flyerien levittäminen on varma tapa nähdä kadut täynnä turhaa paperia. Tällä tapaa se voi olla roskaamista. Sinun on pysäytettävä ihmiset ja annettava heille mainoksesi.
Luota meihin: Useimmat ihmiset eivät innostu tapahtumastasi, jos he kuulevat siitä likaisesta, rypistyneestä mainoksesta. Jos ne ovat riepotelleet kaduilla viikon ajan, ruokamainokset näyttävät kaikkea muuta kuin herkullisilta.
Toinen asia, jossa olla varovainen: Flyerit postilaatikossa. Kaikki eivät arvosta, jos vieraat levittelevät lappusia heidän omaisuuteensa. Riippuen missä asut, se voi jopa tuoda ongelmia.
Saatat haluta tyytyä puhelintolppiin ja ilmoitustauluihin.
Sosiaalisen median mainonta
Nykyään sosiaalisen median mainokset ovat se juttu. Facebook-sivun tai -mainoksen kautta klikkaaminen kestää vain muutaman sekunnin. Vertaa tätä siihen,että seisot tihrustelemassa esitettä. Kaikki eivät halua pysähtyä ja nuuskia kukkia -kai tiedät, mitä tarkoitamme?
Opi käyttämään nettiä hyväksesi ja kerää ruokaharrastajat mukaan lukemalla vinkkimme sosiaalisen median mainoksiin.

Tunne yleisösi
Periaatteessa tämä on vain demografiikan metsästystä. Sinun on tiedettävä, mistä löytää tapahtumasi kävijät. Mitä alustoja he käyttävät useimmiten sosiaalisessa mediassa?
Sosiaalisen median mainontaan on tarjolla monia vaihtoehtoja. Harkitse joitakin seuraavista:
- Tweettaa ruoka- ja juomatapahtumastasi
- Tapahtumatietojen postaaminen Facebook-ryhmään tai oman tapahtuman luominen
- Facebook-mainosten tekeminen
- Tämä on todella helppoa tehdä, jos sinulla on tili, jolla on pääsy Facebookin mainoskeskukseen. Voit seurata mainoksen näkyvyyttä, klikkauksia ja niin edelleen.
- Mainonta Instagram-ryhmän kautta
- Nuoremmille yleisöille (lukio, teini) suunnatuille ruoka- ja juomatapahtumille Instagram on kuuminta hottia.
- Postaa subredditiin ruoan ja muiden ruoansulatuksen ystäville:
- /r/foodie
- Mikä tahansa subreddit, joka on omistettu kaupungillesi tai ympäröivälle alueelle
- Kokeile: www.reddit.com/r/ [sinun kaupunkisi] (esim. https://www.reddit.com/r/glasgow)
- Lataa kuvia maukkaista ruoista Pinterestiin (ja linkitä pääsivullesi tapahtuman yksityiskohtiin)
Kun luot sivun sisältöä ruokajuhlille, varmista, että linkität siihen kaikki sosiaalisen median sivut. Yhdistä Instagram-sivusi Facebook-sivulle ja päinvastoin.
Sosiaalisen median ja -sovellusten avulla on helppoa etsiä ruokagenreä, jota aiot tarjota. Jos sinulla esimerkiksi on vankka valikoima maukkaita viinejä ja käsityöläisoluita, tiedät mistä etsiä.
Joskus tarvitset luvan tällaisiin ryhmiin liittymiseen, joten älä epäröi pyytää! Varmista kuitenkin aina, että tapahtuman mainonta ei ole ryhmän sääntöjen vastaista. Erityisesti Reddit voi olla herkkä siitä, millaisia viestejä se sallii.
Hyvän maun mukainen postaus
Samat säännöt kuville koskevat sosiaalisen median mainostamista. Jos olet jo unohtanut, kuvien tulisi olla herkullisia ja silmiinpistäviä. Samojen kuvien lähettäminen uudestaan ja uudestaan saattaa kuitenkin tehdä vain hallaa. Itse asiassa ihmiset voivat nopeasti väsyä näkemään eri mainoksia samaan tapahtumaan.
Varmista, että kiinnität huomiota viestien ajoitukseen. Nämä sisältyvät tapahtuman mainostukseen:
- Oikea taajuus
- Oikeaan aikaan
- Oikealla sivustolla
- Oikeaan aikaan oikealla sivustolla!
Kyllä, on tilastollisesti parhaita aikoja mainostaa tapahtumaa verkossa, ja se riippuu siitä, millä alustalla olet mainostamassa.
Mieti myös ruokaa ja juomia koskevien tapahtumien mainonnassa yleisiä ateriointiaikoja. Käy kimppuun, kun he ovat nälkäisiä!
Haluat myös miettiä, missä suhteessa postaat mainoksia. Esimerkiksi, mikä on ihanteellinen suhde ruokakuvien ja osta liput-postausten välillä? Haluat löytää hyvän tasapainon, mutta meillä ei ole yhtä oikeaa vastausta. Sinun täytyy käyttää maalaisjärkeäsi.

Hashtagaa asiat
Halusit sitä vai et, hashtagit ovat kaikki kaikessa sosiaalisessa mediassa. Yksi parhaista tavoista mainostaa tapahtumaa on etsiä asiaankuuluvia hashtageja. Älä huoli, jos et tiedä asiasta paljon- tämä on melko yksinkertainen prosessi. Haluat sisällyttää hyviä hashtageja tapahtuman markkinointiviesteihin.
Hashtagit olivat alussa Twitterin tapa osoittaa avainsanoja. Tietenkin monet sivustot ja alustat käyttävät niitä nyt yhdistämään ihmisiä suosikkisisältöönsä. Et varmasti tule kärsimään ruoka-aineisiin liittyvien hashtagien puutteesta. Tässä muutamia suosituimpia:
- #ruoka (tiedämme – yllättävää!)
- #nami
- #ruokakuva
- #foodie
- #herkullista
- #foodporn (turvallinen myös töissä, lupaamme. Vain kuvia kauniista ruoista.)
Jos käytät näitä, kuvasi ilmestyy kaikkien niiden tuloksiin, jotka hakevat tätä hashtagia. Tämä ei takaa, että ihmiset näkevät ruoka- tai juomamainoksesi, mutta ei siitä ole haittaakaan.
Ja sillä on hyvä mahdollisuus toimia. Käytä vain muutamia eri hashtageja, tai saatat näyttää ”spämmiltä”. Tai pahempaa, hashtag-häiriintyneeltä! (Keksin juuri viimeisen sanan, mutta oikeasti, ota iisisti niiden hashtagien kanssa.)
Vinkki: Katso näitä yleisiä ohjeita fiksuun hashtag-käyttöön.
Kohdista katseesi tähtiin
Internet on muuttanut julkkispelin täysin. Tämän seurauksena julkkikset eivät ole pelkästään näyttelijöitä ja poliitikkoja. Sosiaalisen median tähdet ovat tulleet tunnetuksi kaikenlaisista asioista – mukaan lukien syömisestä.
On selvää, että tämä on hyvä uutinen ruoka- ja juomatapahtumien järjestäjille. Voit levittää viestiäsi julkkisten avulla netissä. Näin saavutat heti suuren yleisön.
Monilla nettijulkisilla on paljon luottoseuraajia. Heidän faninsa ottavat vakavasti, kun julkkis tukee tulevaa ruoka- ja juomatapahtumaa. Mutta vaikka kuuluisimmat ihmiset voisivatkin olla ensimmäinen ajatuksesi, he voivat pyytää todella kallista maksua.
Niinpä voi olla parasta kokeilla edullisempaa markkinarakoa foodie-maailmassa. Joku, joka tunnetaan tarjoamasi ruokien arvioinnista, jos mahdollista. Luultavasti käsityöläisoluiden ystävä tai voileipäguru. Itse asiassa ruokaharrastaja sosiaalisessa mediassa saattaa jo miettiä, miten pääsisi tapahtumaasi ilmaiseksi! (Edellyttäen, että heillä on pääsy kulisseihin.)
Tämä voi ollakin win-win. He saavat kokea, mitä tarjoat, ja sinä saat heidät mainostamaan tapahtumaasi faneilleen. Erityisen makea tarjous.
Vinkki: Tässä on luettelo muutamasta foodiesta, joilla on erittäin suuri vaikutus netissä. Nälkä tulee, kun näitä kuvia katsoo. Ruoasta, ei sosiaalisen median tähdistä.
Olisitpa täällä!
Yksi vaihtoehto nettimarkkinoinnissa on lähettää päivityksiä tapahtuman aikana. Tämä ei auta paljon niitä, jotka jättivät ostamatta lippunsa, mutta nälkäiset katsojat saattavat pitää tämän mielessään seuraavaa ruokaseikkailua ajatellessa.

Lähettele kuvia säännöllisin väliajoin kaikesta siitä ruoasta ja hauskan määrästä, jota tapahtumassasi on. Herkullisten makupalojen nimeen. Kuten aina, laadukkaat kuvat ruoasta ovat välttämättömiä.
Lipputaktiikka
Katsotaanpa joitakin tärkeitä asioita, joita täytyy muistaa, kun myyt lippuja. Ruoka- ja juomatapahtumien mainostaminen ei tietenkään tapahdu vain niin, että ihmiset tulevat ja ostavat lippuja, ja sinä teet rahaa. (Emme kuitenkaan valittaisi, jos näin olisi.)
Myynti etukäteen
Joskus tapahtumapäälliköt ja suunnittelijat myyvät lippuja vain ovelta. Toki tämä on yksinkertaisempi tapa tehdä asiat. Mutta tässä on riskinsä, kuten ennakkotietojen puute.
Jos et myy lippuja etukäteen, et tiedä kuinka monta ihmistä tapahtumaan ilmestyy. Sinun on otettava huomioon:
- Mahdolliset tapahtumakävijät, jotka päättävät samana päivänä mahan murinan perusteella.
- Muut tapahtumat samaan aikaan (ja kävijöiden saaminen mukaan etukäteen)
- Ruoan käytön ennustaminen, jossa et halua mennä metsään. Ruoka pilaantuu, joten tämä on rajoitettu investointi.
- Et saa ennakkomaksuja, mikä tarkoittaa vähemmän investointia markkinointiin, myyjiin ja toimittajiin.
On olemassa useita alustoja, jotka on suunniteltu ratkaisemaan juuri nämä ongelmat. Lippuja voidaan mainostaa ja myydä etukäteen sivujen kuten Billetton, Eventbritenja muiden avulla. Lyhyesti sanottuna nämä ovat elintärkeitä resursseja tapahtuman mainostamisen maailmassa.
Vinkki: Tässä on yksi erityinen mainostuspaikka, josta pidämme. Se on suunnattu ruokafestivaaleille, joten jos suunnittelet yhtä, voit yrittää saada listauksesi sinne.
Ryhmäliput
Lipunmyynti ryhmille tarjoaa paremman tuoton sijoituksellesi kuin yksittäisten lippujen myynti. Tämä pätee useimpiin tapahtumiin, mutta ryhmien osallistuminen on erityisen tärkeää ruoka- ja juomatapahtumissa.
Oletko koskaan tuntenut myötätuntoa jotakuta kohtaan, joka syö lounaansa yksin ravintolassa? Tietyt ruokailurituaalit ovat luonnollisesti sosiaalisia. Mikä on sinällään outoa, koska et voi puhua suu täynnä. Ryhmillä on todennäköisesti mukavampaa ruoka- ja juomatapahtumissa kuin yksin tulevilla.
Tätä varten voit hinnoitella lippusi suosimaan ryhmiä. Sen seurauksena tapahtuman kävijät ottavat ystävänsä mukaan maistelemaan. Ja tämä tarkoittaa enemmän tuloja sinulle. Ryhmien osallistuminen tarkoittaa myös hauskoja kuvia sosiaalisessa mediassa ja tulevien tapahtumien maksutonta mainontaa. Ei paha?
Vinkki: Jos haluat täsmällisiä vinkkejä, tässä on opas, miten myydä lippuja ryhmille.
Työskentele myyjien kanssa
Jos ruoka- ja juomatapahtumassasi on myyjiä, heillä voi olla omat sosiaalisen median seuraajat. Älä unohda käyttää niitä!
Voit pyytää myyjiä mainostamaan sinua ja tavoittamaan automaattisesti tämän myyjän fanit: Täydellinen yleisö. Kaikki myyjät eivät ole ammattimainostajia, joten haluat antaa heille luovia vaihtoehtoja, kuten:
- Valmiiksi kirjoitetut twiitit ja Facebook-päivitykset
- Ammattimaiset ruokakuvat (myyjän ruoasta tai samantyyppisistä tuotteista, joita he myyvät)
- Julisteet ja flyerit
- Sähköpostimallit
Lisäksi voit kannustaa myyjiä mainostamaan tarjoamalla etuja. Lippuja eniten myyvä voidaan palkita alennuksella tai vastaavalla.
Billetto on lipunmyyntialusta, joka auttaa tapahtumien hallinnassa, markkinoinnissa ja järjestämisessä. Luo tapahtumasivu ja aloita lipunmyynti 5 minuutissa.
LUO TAPAHTUMA >>
Onko sinulla tilaa vielä jälkiruoalle?
Se oli siinä, lukijat.
Jos sinulla on jotain lisättävää oppaaseemme, kommentoi alla ja anna muita ehdotuksia ja vinkkejä ruoka- ja juomatapahtuman mainostamiseen. Hyvää ruokahalua!