Kaikki lautaset on nuoltu puhtaiksi, ja vieraat ovat lähteneet tapahtumasta vatsa täynnä. Nyt on vain katsottava, tarvitsevatko ne Instagram-valokuvat filttereitä vai eivät.
Katsotaanpa, mitä voit tehdä ruoka- ja juomatapahtuman jälkeen.
Tämä opas näyttää vaihe vaiheelta, miten…
- Arvioida tapahtuma
- Kiittää kaikkia käynnistä
- Pyytää palautetta
- Tarjota kannustin palata
- Tarkastaa markkinointi
- Laskea lippujen myynti
- Laskea budjetti
- Valmistautua seuraavaan tapahtumaan
Haluatko vielä lisää? Käydään sitten kimppuun.
Billetto on lipunmyyntialusta, joka auttaa tapahtumien hallinnassa, markkinoinnissa ja järjestämisessä. Luo tapahtumasivu ja aloita lipunmyynti 5 minuutissa.
LUO TAPAHTUMA >>
1. Arvioi tapahtuma
Nyt kun pöly on laskeutunut, on aika tarkastella, kuinka hyvin tapahtuma sujui. Aloita pääpiirteistä ja arvioi, voisitko parantaa käytännön asioita.
Kysy itseltäsi:
- Menikö kaikki suunnitellusti ja ajoissa?
- Kuinka hyvin catering toimi?
- Oliko tapahtumapaikka odotusten mukainen?
- Haluaisitteko työskennellä samojen kumppaneiden kanssa uudelleen?
Kun tiedät vastaukset näihin kysymyksiin, sinulla on parempi käsitys siitä, miten seuraavaa tapahtumaa voidaan parantaa.
Vinkki: Tapahtumien arviointia koskevassa oppaassamme kartoitetaan, miten voit mitata menestystäsi.
2. Lähetä ”kiitos” -viesti
On hyvä tapa kiittää vieraita käynnistä. Jos heitä ei olisi ollut, olisit istunut yksin huoneessa täynnä herkullista ruokaa.
(Mikä ei oikeastaan kuulosta huonolta.)
Lähetä kirje tai sähköpostiviesti kiittäen vieraita käynnistä ja siitä että he loivat loistavan tunnelman. Sisällytä herkullinen kuva, joka muistuttaa heitä erinomaisesta ruoasta ja juomista.
Sinun pitäisi myös kiittää ihmisiä, jotka auttoivat sinua tapahtumassa. Siihen kuuluvat paikan henkilökunta ja – ehkä kaikkein tärkein – ruoan tarjoillut pitopalvelu.
Jos jonkin osan tapahtumastasi sponsoroi ruoka- tai juomafirma, kiitä heitä myös heidän tuestaan.
3. Pyydä palautetta
”Kiitos” -viesti ei ole vain erinomainen tapa osoittaa arvostusta, mutta se on myös erinomainen tapa kerätä palautetta. Ei vain vierailta, vaan myös paikalta ja pitopalvelulta.
Voit kysyä vierailta joitakin näistä kysymyksistä:
- Mitä mieltä olit menusta?
- Tarjoiltiinko ruoka nopeasti?
- Mikä oli aterian paras osa?
- Osallistuisitteko tuleviin ruoka- ja juomatapahtumiin?
- Mitä ruokia haluaisit nähdä seuraavassa tapahtumassa?
Voit kysyä tällaisia avoimia kysymyksiä, tai voit arvioida palautteen tekemällä monivalintakysymyksiä. Jälkimmäinen on käyttökelpoisempaa ruoka- ja juomatapahtumien kannalta.
Palaute, jota haluat tapahtumapaikalta ja pitopalvelulta, on todennäköisesti tarkempi. Avoimet kysymykset ovat parempia, jotta saat kaikki tarvittavat tiedot.
Älä myöskään pelkää antaa palautetta pitopalvelulle. On tärkeää kommunikoida hyvin, jos aiot käyttää heitä uudelleen tulevaisuudessa.
Vinkki: Lue oppaamme ilmaisista tapahtuman kyselytyökaluista, jonka avulla voit kerätä palautetta illallisen asiakkailta.
4. Tarjoa kannustin palata
Olet kiittänyt vieraita tulevasta, mikä on hyvä ele. Sitten olet pyytänyt heitä antamaan sinulle palautetta, joka on pyyntö viedä heidän aikaansa.
Rakenna sähköpostisi kuin voileipä.
Sen sijaan, että se päättyisi pyyntöön, kannusta heitä sitoutumaan. Ei ole parempaa tapaa tehdä tämä, kuin tarjoamalla alennusta seuraavasta tapahtumasta.
Tämä ei ainoastaan anna syytä lähettää palautetta, vaan lisää myös todennäköisyyttä, että he osallistuvat seuraavaan ruoka- ja juomatapahtumaan.
Vinkki: Lue oppaamme siitä, miten saat vieraasi puolestapuhujiksi tarjoamalla kannustimia.
5. Katso markkinointitietoja
Kun olet saanut palautetta asiakkailta, sinun kannattaa tarkastella, miten hyvin mainostit ruoka- ja juomatapahtumaasi.
Lippujärjestelmä antaa sinulle paljon käyttäjätietoja, mutta ei kerro koko tarinaa. Sinun pitäisi myös tarkastella sähköpostien vastausten määrää ja sosiaalisen median tietoja.
MailChimpin kaltainen postituslista-alusta kertoo, kuinka moni…
- Avaa sähköpostisi
- Klikkaa linkkiä
- Vastaa sinulle
- Peruuttaa postituslistan
Samoin useimmat sosiaalisen median alustat, kuten Instagram (ruokaharrastajienkoti), näyttävät sinulle tykkäykset, jaot, kommentit ja niin edelleen.
Lopuksi, Google-hälytykset tapahtumasi nimellä paljastaa, kerrottiinko siitä mediassa.
Lisää kaikki nämä asiat yhteen ja saat hyvän kuva siitä, kuinka hyvin olet järjestänyt ruokatapahtuman. Nyt kysymys on siitä, päätyivätkö nämä ponnistelut lipunmyyntitilastoihin.
Vinkki: Meidän oppaamme ruokatapahtuman mainostamiseen antaa kaikki tarvittavat työkalut
6. Lisää lipunmyyntiä
Oliko sinulla tupa täynnä? Vai jäikö lippuja myymättä? Jos olet käyttänyt lipunmyyntialustaa myymään lippuja, nämä numerot ovat muutaman hiiren klikkauksen päässä.
Jos lippusi eivät olleet loppuunmyytyjä, sinun pitäisi miettiä ideoita siitä, miten loppuunmyydä ensi kerralla. Ehkä voisit antaa ilmaisen lipun sosiaalisen median kautta, jotta luot enemmän jännitystä tapahtuman ympärille.
7. Korjaa budjetti
On aika tarkastella tärkeitä asioita. Kuinka paljon rahaa teit lipunmyynnillä verrattuna siihen, kuinka paljon olet käyttänyt rahaa ruokaan, juomiin, tapahtumapaikkaan ja mainontaan?
Jos olet miinuksella, se ei välttämättä tarkoita, että olet käyttänyt rahaa liian moniin asioihin. Se voisi myös tarkoittaa sitä, että voisit käyttää rahaa eri asioihin.
Voisitko esimerkiksi…
- Löytää halvemman pitopalvelun?
- Käyttää eri ainesosia (jos teit ruokaa itse)?
- Neuvotella paremmin paikan vuokrasta?
- Käyttää rahaa Instagram-mainoksiin printtimainosten sijaan?
Toinen asia, jota on harkittava ennen kustannusten leikkaamista, on se, voitko tehdä lisää rahaa tulevissa tapahtumissa.
Voisitko esimerkiksi…
- Saada ruoan myyjästä sponsorin?
- Myydä tapahtuman oheistuotteita?
- Sisällyttää ekstraa, josta asiakkaat maksavat?
Vinkki: Lue opas siitä, miten voit tehdä tapahtuman budjetin ammattilaisen ottein
8. Suunnittele seuraava ruoka- ja juomatapahtuma
Kun kaikki laskelmat ja palautepyynnöt ovat poissa huolesta, on aika katsoa eteenpäin. Millainen seuraavasta ruoka- ja juomatapahtumasta tulee?
Jos keskityt ruokaan, pitäisikö seuraavassa olla japanilainen teema? Tai jos se on juomatapahtuma, kokeile ehkä viskiä viinin sijaan?
Toivottavasti olet ottanut paljon kuvia sekä ruoasta että juomista juuri järjestämässäsi tapahtumassa. Niistä on paljon hyötyä seuraavaan online-kampanjaasi.
Käytä kuvia ja videoita luomaan mielenkiintoisia sosiaalisen median postauksia paitsi vieraille, jotka tulivat, mutta myös tuleville illallisvieraille.
Billetto on lipunmyyntialusta, joka auttaa tapahtumien hallinnassa, markkinoinnissa ja järjestämisessä. Luo tapahtumasivu ja aloita lipunmyynti 5 minuutissa.
LUO TAPAHTUMA >>
Aloita uudestaan
Olet niin hyvä kuin viimeinen tapahtumasi, joten nyt, kun tämä on saatu loppuun, on aika palata sorvin ääreen.
Sinulla pitäisi olla lisää työkaluja pakissasi, jotta seuraava voisi olla vielä herkullisempi ja Instagrammailtavampi kuin edellinen.
Vastaa