Olet siis päättänyt markkinoida tapahtumaasi Instagramissa. Hyvä ratkaisu!
Instagram on itsestäänselvä valinta kohdeyleisön tavoittamiseen, sillä se on eräs nopeimmin kasvavista sosiaalisen median verkostoista ja sillä on erittäin sitoutunut käyttäjäkunta.
Haluatko julkistaa tapahtumasi ja luoda kiireen tuntua helposti? Tapahtuman markkinointi Instagram-tarinoilla on aina kokeilemisen arvoista. Tutustutaan siis tarkemmin lyhytikäiseen sisältöön…
Billetto on lipunmyyntialusta, joka auttaa tapahtumien hallinnassa, markkinoinnissa ja järjestämisessä. Luo tapahtumasivu ja aloita lipunmyynti 5 minuutissa.
LUO TAPAHTUMA >>
Mitä Instagram-tarinat ovat?
Instagram-tarinat ovat lyhytkestoista, erillisessä fiidissä ilmestyvää sisältöä.
Koska Instagram-tarinoiden elinikä on 24 tuntia, ne saavat aikaan FOMO-efektin eli pelon vaille jäämisestä. Markkinoijille se on loistava tilaisuus päästä kontaktiin kohdeyleisönsä kanssa.
Business Instagramin mukaan joka päivä 500 miljoonaa Instagramin käyttäjää joka luo tai seuraa tarinoita. Siksi Instagram-sisältö antaa runsaasti erilaisia mahdollisuuksia yleisön kiinnostuksen herättämiseen.
Tarinoiden kaltainen lyhytkestoinen sisältö sopii nykypäivän nuorten aikuisten viestintätapaan. Oikein käytettynä Instagram-tarinat herättävät nuorempien käyttäjien keskuudessa suurta kiinnostusta markkinoitavaa tapahtumaa kohtaan.
– Donald Chan, perustaja, digitaalisen markkinoinnin yritys IMPACT!
Lyhyesti sanottuna Instagram-tarinoilla siis tavoitat oikeat ihmiset ja herätät potentiaalisten osallistujien kiinnostuksen.
Billetto on lipunmyyntialusta, joka auttaa tapahtumien hallinnassa, markkinoinnissa ja järjestämisessä. Luo tapahtumasivu ja aloita lipunmyynti 5 minuutissa.
LUO TAPAHTUMA >>
Tapahtuman markkinoiminen Instagram-tarinoilla: 7 vaihetta
Tapahtumien markkinointi Instagram-tarinoilla on varsin yksinkertaista, mutta parhaiden tulosten saamiseen tarvitaan oikeaa strategiaa.
Pelkästään Instagram-tarinan julkaiseminen ei riitä seuraajien kiinnostuksen herättämiseen. On pystyttävä luomaan tarinoita, jotka sekä koukuttavat että saavat viestisi menemään perille.
Markkinoi tapahtumaasi Instagram-tarinoilla seuraavan 7 vaiheen avulla:
1. Suunnittele Instagram-tarinakampanjasi etukäteen.
Ajoitus on ratkaisevan tärkeä osallistujamäärän kannalta, joten tapahtuman markkinointia ei koskaan voi aloittaa liian aikaisin. Jos haluat houkutella enemmän osallistujia, julkista tapahtumasi hyvissä ajoin etukäteen.
Samalla tavalla myös Instagram-tarinamarkkinointi vaatii varhaista suunnittelua. Suunnittele Instagram-tarinasi yleisösi tarpeisiin sopiviksi. Ota huomioon muun muassa seuraavat asiat:
- Kaikki keskeisimmät ilmoitettavat asiat
- Parhaat päivämäärät ja ajat tarinoiden julkaisemiseen
- Julkaistavien Instagram-tarinoiden kokonaismäärä
- Tarinoiden tyyli
- Tarinoiden markkinointi
Vinkki: ota tapahtumasuunnitteluun avuksi tämä tarkistuslista.
2. Tee yhteistyötä somevaikuttajien kanssa
Nykyään vaikuttajamarkkinointia ei voi jättää välistä, sillä ihmiset haluavat ennen ostopäätöksen tekemistä kuulla suositteluja vertaisryhmältään. Yhteistyö tietyn alan vaikuttajan kanssa vakuuttaa yleisösi siitä, että tapahtuma on osallistumisen arvoinen.
Voit saada hyviä tuloksia esimerkiksi kutsumalla julkkisvieraita kertomaan enemmän tapahtumastasi tai pyytämällä paikallisia vaikuttajia markkinoimaan tapahtumaasi omissa sosiaalisen median profiileissaan. Miksi? Vaikuttajayhteistyössä ei ole yhtä kaikille sopivaa ratkaisua. Luovuus on avain tehokkaaseen markkinointiin.
Esimerkiksi Stagecoach-festivaali pyysi Carrie Underwoodia levittämään sanaa tulevasta tapahtumasta luomalla lyhyen Instagram-tarinavideon:
Somevaikuttaja on todistetusti toimiva tapa brändiluottamuksen rakentamiseen. Jos julkkis vielä kertoo tapahtumasta omassa Instagram-profiilissaan, tapahtumasi houkuttelee paikalle enemmän yleisöä.
Vinkki: kasvata verkkosivusi kävijämääriä tekemällä yhteistyötä Instagram-vaikuttajien kanssa.
3. Luo häikäisevän visuaalista sisältöä
On tärkeää käyttää markkinoinnissa oikeanlaista visuaalista sisältöä. Itse asiassa 65 prosenttia ihmisistä on visuaalisia oppijoita, joiden huomion saa kiinnitettyä tehokkaimmin huomiota herättävällä kuvalla.
Ensimmäinen vaihe on tapahtumaan parhaiten sopivan kuvan valitseminen. Käytä esimerkiksi puhujien tai osallistujien kuvia. Lisää kuvaan tekstiä vaikkapa merkitsemällä kuvassa oleva henkilö tai lisäämällä brändin aihetunniste.
Tässä yksi hyvä esimerkki:
Luo omaa tapahtumaasi varten samanlaista sisältöä seuraavalla tavalla:
- Etsi tapahtumaasi hyvin edustava kuva.
- Lisää oma logosi.
- Lisää mukaan brändin aihetunniste.
- Merkitse kuvaan henkilö.
Jos aiot käyttää markkinoinnissa useita Instagram-tarinoita, käytä niissä kaikissa samoja värejä, tyylejä ja muotoja.
Vinkki: upean näköistä sisältöä voi luoda ammattimaisilla Instagram-tarinamalleilla.
4. Lisää tärkeimmät tiedot.
Oikein tehtynä tapahtumakuvaukset kasvattavat osallistujamäärää. Siksi tapahtumakuvauksen on oltava selkeä ja tehokas. Kerro potentiaalisille osallistujille enemmän tapahtumasta: missä ja milloin se järjestetään, keitä siellä esiintyy ja miksi siihen kannattaa osallistua.
Instagram-tarinat kannattaa pitää lyhyinä, sillä yleisön kiinnostuksen herättämiseen on aikaa 15 sekuntia, ennen kuin he siirtyvät seuraavaan tarinaan. Pysy tapahtuman perustiedoissa. Niiden pitäisi riittää potentiaalisille osallistujille.
Vinkki: Täältä saat hyviä vinkkejä tehokkaan tapahtumasivun luomiseen. Monet niistä pätevät myös Instagram-tarinoihin.
5. Käytä Instagram-tarinoiden ominaisuuksia hyödyksesi
Koska tarinat ovat niin suosittuja, Instagram on lanseerannut yrityksille räätälöityjä ominaisuuksia yleisön tavoittamiseen. Käytä tapahtumamarkkinoinnissa apuna esimerkiksi seuraavia Instagram-tarinoiden ominaisuuksia:
- Geotagit ja sijainnin aihetunnisteet: kun järjestät tapahtuman muualla kuin Internetissä, varmista, että yleisö löytää paikalle. Geotageilla ja aihetunnisteilla kerrot seuraajillesi, missä tapahtuma järjestetään.
- Pyyhkäistävä linkki: jos sinulla on Instagramissa yli 10 000 seuraajaa, voit lisätä tarinoihisi napsautettavan linkin. Se on mainio tapa antaa kiinnostuneille seuraajille lisätietoja ja aloittaa tapahtumalippujen myynti sovelluksen sisällä.
- Tapahtumalaskuri: kannustaa yleisöä toimimaan mahdollisimman nopeasti. Kerro seuraajillesi, milloin viimeistään on syytä ostaa liput tai osallistua tapahtumaan. Kun seuraajat napauttavat laskuria, he saavat asiasta halutessaan muistutuksen tai he voivat jakaa laskurin omalla tilillään.
Instagram-tarinoissa on monia markkinoinnissa hyödyllisiä ominaisuuksia.
Vinkki: tutustu Instagram-tarinaominaisuuksien kattavaan oppaaseen.
6. Tiedä, milloin yleisösi on aktiivista
Hyvälläkään Instagram-tarinalla ei ole mitään merkitystä, jos kukaan potentiaalinen osallistuja ei näe sitä. Onneksi profiilikuvaasi ympäröivä värikäs reuna kertoo seuraajillesi, että uusi lukematon tarina on julkaistu. Tavoitat vieläkin enemmän yleisöä analysoimalla kohdeyleisösi aktiivisuutta Instagramin Insights-työkalulla.
Vinkki: saat yleisösi aktiivisuudesta yksityiskohtaista tietoa sosiaalisen median analytiikkatyökaluilla.
7. Luo erillinen parhaimpien tarinoiden albumi
Jos järjestät tapahtumia säännöllisesti, kerro siitä seuraajillesi ja profiilisi vierailijoille. Paras tapa siihen on luoda erillinen Instagram-tarinoiden albumi, johon voit lisätä kaikki tapahtumiisi liittyvät tarinat.
Miksi? Albumit näkyvät heti Instagram-esittelyn alapuolella, josta potentiaaliset osallistujat näkevät ne välittömästi. Red Bull on tästä hyvä esimerkki, sillä yrityksellä on oma albumi pelkästään tapahtumatarinoille.
Ja tällä tavalla joogaohjaaja Mara markkinoi tuntejaan Instagram-tarinoilla:
Instagram-tarinat katoavat 24 tunnin kuluessa, kun taas kohokohdat jäävät profiiliin pysyvästi. Sen takia ne ovat tehokas tapa profiilissa vierailevien käyttäjien houkuttelemiseen ja tiedottamiseen.
Vinkki: tässä oppaassa kerrotaan Instagram-tarinoiden kohokohtien käyttämisestä liiketoiminnassa.
Ja pitemmittä puheitta…
Instagram-tarinoiden kaltainen lyhytkestoinen sisältö kasvattaa jatkuvasti suosiotaan. Ihmiset viettävät paljon aikaa tarinoiden parissa, joten ne ovat loistava mahdollisuus sekä tapahtuman markkinointiin että yleisön houkuttelemiseen. Lisäksi monet Instagram-tarinoiden ominaisuudet helpottavat potentiaalisten osallistujien kanssa kommunikointia, heidän odotustensa ymmärtämistä sekä lipunmyyntiä sovelluksen sisällä.
Oletko koskaan käyttänyt Instagram-tarinoita omien tapahtumiesi markkinoinnissa? Mitä mieltä itse olet tällaisesta sisällöstä?
Kirjoittaja:Hugh Beaulac toimii sisältöstrategistina MC2-yrityksessä ja sosiaalisen median freelance-markkinoijana, joka auttaa pienyrityksiä markkinoimaan tuotteitaan Instagramissa. Hugh’lla on yli kuuden vuoden kokemus alalta. Sen lisäksi hän jakaa digitaalisen markkinoinnin vinkkejään maailmanluokan blogeissa. Seuraa hänen julkaisujaan Twitterissä aihetunnisteella @HughBeaulac.
Vastaa