Jos haluat tapahtumasi löytyvän Googlen kaltaisista hakukoneista, on syytä perehtyä tapahtumien hakukoneoptimointiin.
Tapahtumasuunnitteluun liittyy miljoona muutakin muistettavaa asiaa, joten ei ole ihme, jos hakukoneoptimointi ei ole prioriteettilistan kärkisijoilla.
Tapahtumien hakukoneoptimointi on kuitenkin tärkeää, sillä se auttaa myymään enemmän lippuja, minkä ainakin pitäisi olla prioriteettilistan kärjessä.
Tässä oppaassa käsitellään seuraavia aiheita:
- Mistä tapahtumien hakukoneoptimoinnissa on kyse?
- Miksi tapahtuman verkkosivuston optimointi kannattaa?
- Tehokkaimpien avainsanojen löytäminen
- Parhaiden avainsanojen löytämisessä auttavat työkalut
- Sivun hakukoneoptimoinnin perusteet
- Kattavat hakukoneoptimoinnin oppaat eri verkkosivutyökaluille
- Aikaa ja rahaa säästävä kätevä niksi
Billetto on lipunmyyntialusta, joka auttaa tapahtumien hallinnassa, markkinoinnissa ja järjestämisessä. Luo tapahtumasivu ja aloita lipunmyynti 5 minuutissa.
LUO TAPAHTUMA >>
Mitä hakukoneoptimointi (SEO) on?
SEO tarkoittaa hakukoneoptimointia eli tapahtuman verkkosivuston optimointia niin, että hakukoneet löytävät sen helposti. Suurin osa hakukoneoptimoinnista on tapahtumahauissa käytettäviä avainsanoja sisältävän sisällön, kuten verkkosivujen ja blogitekstien, julkaisemista.
Tapahtumien hakukoneoptimointi ei kuitenkaan ole aina suoraviivaista. Yli 200 tekijää vaikuttaa siihen, kuinka korkealle sivusto sijoittuu Googlen kaltaisten hakukoneiden tuloksissa. Koska Googlella tehdään lähes 90 % kaikista verkkohauista, suurin osa hakukoneoptimoinnista perustuu Googlen parhaisiin käytäntöihin.
Miksi tapahtumien hakukoneoptimointiin kannattaa kiinnittää huomiota?
Jos tapahtumasi verkkosivu tulee esiin Googlen hakutuloksissa, kun joku käyttää hakusanaa ”tapahtumat lähelläni”, sivustollesi tulee paljon enemmän kävijöitä. Ja enemmän kävijöitä tarkoittaa yleensä myös enemmän lipunmyyntiä. Googlen hakutuloksissa on mukana myös tapahtumia. Kun hakukoneoptimoinnin salat ovat hallussa, tapahtumasi on mukana kaikissa näissä listauksissa.
Parhaiden avainsanojen löytäminjen oman tapahtuman verkkosivustolle
Tärkeintä avainsanojen määrittämisessä on potentiaalisten osallistujien asemaan asettuminen. Kysy itseltäsi, mitä kirjoittaisit Googleen, jos etsisit tietoa tietynlaisista tapahtumista.
Jos haluat mennä musiikkifestivaaleille Isossa-Britannissa, kirjoitat hakusanoiksi todennäköisesti ”musiikkifestivaalit UK”. Samaten jos haluat mennä mukaan joogatunnille, kirjoitat Googleen ”joogatunnit lähelläni”.
Osa avainsanoista on täysin itsestäänselviä, mutta yhtä tärkeää on olla tekemättä turhia oletuksia. Monetkaan ihmiset eivät tiedä, mitä he tarkalleen ottaen etsivät. He vain haluat löytää kiinnostavia tapahtumia. Siksi he voivat tehdä haun kirjoittamalla esimerkiksi ”tekemistä Lontoossa joulukuussa”.
Hakukoneoptimoinnin työkaluja avainsanojen valitsemiseen
Kun sinulla on jonkinlainen käsitys siitä, mitä tapahtuman osallistujat etsisivät, on aika mennä enemmän yksityiskohtiin. Onneksi saatavilla on runsaasti työkaluja, joilla sopivat avainsanat löytyvät näppärästi.
Maksuttomia työkaluja ovat muun muassa
Jos haluat löytää kaikkein varmimmat avainsanat ja optimoida verkkosivustosi erilaisiin hakukoneisiin täysin, voi olla järkevää investoida laadukkaaseen avainsanatyökaluun.
Suosituimpia laatutyökaluja ovat
Vinkki: tässä pitkässä listassa käydään läpi sekä maksuttomia että maksullisia avainsanatyökaluja.
Tapahtumaverkkosivun hakukoneoptimoinnin perusteet
Hakukoneoptimoinnissa on kyse paljosta muustakin kuin vain avainsanojen lisäämisestä verkkosivuille. Myös avainsanojen sijainti sivustolla vaikuttaa siihen, kuinka hyvin Google-haut ne löytävät.
Tekstiotsikot
Sivujen ja blogijulkaisujen tekstiotsikoissa on aina oltava tärkeimmät avainsanat. Jos kohteenasi ovat siis esimerkiksi ”jazzfestivaalit”, blogijulkaisun otsikko voisi olla ”10 parasta jazzfestivaalia vuonna 2020”.
Sivuotsikot
Myös tapahtumasivujen ja julkaisujen otsikoissa ja alaotsikoissa pitäisi olla keskeisiä avainsanoja.
Metakuvaukset
Metakuvaus on pieni tekstinpätkä, joka näkyy Googlen hakutuloksissa verkkosivujen tai blogijulkaisun nimen alapuolella. Sisällytä siihenkin avainsanoja.
Vaihtoehtoinen teksti
Vaihtoehtoinen teksti tulee esiin, jos sivulla tai julkaisussa käyttämäsi kuvat eivät jostain syystä lataudu. Vaihtoehtoinen teksti kertoo kuvan sisällöstä, mutta siinä voi satunnaisesti käyttää myös omia avainsanoja.
Luettavuus
Google määrittää verkkosivuston sisällön luettavuuden niin sanotulla Fleschin luettavuusasteikolla. Helppolukuinen ja selkeä sisältö sijoittuu hakutuloksissa korkeammalle.
Vinkki: jos käytät WordPressiä, hakukoneoptimoinnissa auttaa maksuton Yoast-lisäosa.
Tapahtuman verkkosivuston optimointia helpottavat SEO-oppaat
Hakukoneoptimointi on valtavan laaja aihe, josta tällaisessa yleiskatsauksessa pystyy käsittelemään vain pintaraapaisun. Verkossa on kuitenkin runsaasti lisämateriaalia huolimatta siitä, millä työkalulla tapahtuman verkkosivuston rakennat.
Tässä on hakukoneoptimoinnin oppaita kolmelle yleisimmälle verkkosivutyökalulle:
Millaista hyötyä lipunmyyntisivustosta voi olla hakukoneoptimoinnissa?
Tapahtumasuunnittelijalla on aina tuhat rautaa tulessa ja budjetti kirkkaana mielessä. Jos sinulla ei ole aikaa tai resursseja tapahtuman verkkosivuston optimointiin, vaihtoehtoja onneksi on.
Ne helpottavat elämää huomattavasti.
Billetton kaltaiset lipunmyyntisivustot panostavat hakukoneoptimointiin, jotta sinun ei tarvitse. Nämäkin sivut ovat osoitus osaamisestamme. Kun lisäät oman tapahtumasi Billettoon, se tekee raskaan työn puolestasi. Sivustoon on optimoitu valmiiksi kaikki tavallisimmat tapahtumahauissa käytetyt avainsanat. Billettossa julkaistut tapahtumat saavat automaattisesti kaikki hakukoneoptimoinnin hyödyt.
Billetto on lipunmyyntialusta, joka auttaa tapahtumien hallinnassa, markkinoinnissa ja järjestämisessä. Luo tapahtumasivu ja aloita lipunmyynti 5 minuutissa.
LUO TAPAHTUMA >>
Optimoi tapahtumasi!
Nyt kun sinulla on tarkempi käsitys tapahtumien hakukoneoptimoinnista, on aika siirtää osaaminen käytäntöön.
Nopein tapa siihen on julkaista oma tapahtuma Billettossa. Jos mieluiten optimoit oman sivustosi itse, tiedät nyt, mitä työkaluja kannattaa käyttää.
Vastaa