Verkostoituminen on tärkeää, mitä ikinä sitten elämässäsi teetkin. Vaikka verkostoitua voi monenlaisissa eri tilanteissa, kaikkein tehokkaimpia ovat verkostoitumisryhmät.
Siksi tässä artikkelissa käydään läpi 14 yksinkertaista vaihetta, joiden avulla verkostoitumistapahtuman järjestäminen onnistuu.
Lue lisää seuraavista aiheista:
- Millaista etukäteistutkimusta sinun on tehtävä?
- Verkostoitumisryhmän tavoitteiden määrittäminen
- Erilaiset verkostoitumistavat
- Verkostoitumistapahtuman isännöiminen
- Keskustelujen helpottaminen verkostoitumistapahtumassa
- Laajemman yleisön saavuttaminen verkkotyökaluilla
- Verkostoitumisryhmän markkinoiminen
…ja paljon muuta
Billetto on lipunmyyntialusta, joka auttaa tapahtumien hallinnassa, markkinoinnissa ja järjestämisessä. Luo tapahtumasivu ja aloita lipunmyynti 5 minuutissa.
LUO TAPAHTUMA >>
1. Käy verkostoitumistapahtumissa
Aloita tekemällä pientä esitutkimusta osallistumalla lähialojesi verkostoitumistapahtumiin. Saat sillä tavalla tuntumaa, mikä toimii ja mikä ei.
Tee muistiinpanoja siitä, mitä tilaisuudesta puuttuu tai mitä voisi tehdä paremmin. Puuttuvista asioista voit tehdä oman verkostoitumistapahtumasi myyntivaltteja.
Vinkki: Meetup.com-sivuston kaltaisista portaaleista löytää runsaasti eri alojen verkostoitumisryhmiä.
2. Liity olemassa olevaan verkostoitumisryhmään
Kun olet tutkinut olemassa olevia verkostoitumistapahtumia ja käynyt muutamissa itsekin, saatat havaita, että ei ole tarpeen muodostaa kokonaan uutta ryhmää. Sepä hyvä… Lukemisen voikin sitten lopettaa tähän!
Toisaalta saatat myös havaita, että vaikka tarpeisiisi sopiva ryhmä olisikin olemassa, se ei ole enää aktiivinen. Käytä tilaisuus hyväksesi, herätä ryhmä uudelleen eloon ja hyödynnä sen olemassa olevia jäseniä.
3. Tunnista markkinarako
Saattaa olla, että olemassa ei vielä ole omiin tarkoituksiisi sopivaa ryhmää tai sellainen on liian kaukana seudullasi asuvista ihmisistä.
Tapahtumanjärjestäjille saattaa olla oma verkostoitumisryhmänsä mutta ei heille, jotka esittävät tapahtumissaan Nollywood-elokuvia. On siis aika täyttää tuo markkinarako.
Vinkki: jos tunnet olevasti jumissa, voit määritellä itsellesi sopivan markkinaraon 5 vaiheen avulla.
4. Määrittele tavoitteesi
Millaisia tavoitteita toivot aloittelevan verkostoitumisryhmäsi saavuttavan? Mikä on lopullinen tavoitteesi? Miten aiot mitata sen onnistumista?
Ehkä toivot saavasi tiimiisi lisää päteviä henkilöitä, haluat vaihtaa ideoita muiden samalla alalla työskentelevien kanssa tai muodostaa ympärillesi yhteisön.
Vinkki: käytä SMART-tavoitemenetelmää verkostoitumisryhmäsi tavoitteiden määrittelemiseen.
5. Valitse toimintamuoto
Kun olet määritellyt markkinaraon ja verkostoitumisryhmäsi tavoitteen, on aika päättää verkostoitumistilaisuuksien muoto.
Hyviä vaihtoehtoja ovat esimerkiksi
- pikaverkostoituminen
- pubi-iltamat
- verkostoitumisillalliset
- työpajat.
Vinkki: tutustu tarkemmin parhaisiin verkostoitumistapahtumien toimintamuotoihin.
6. Määrittele kohdeyleisösi
Saatat ehkä jo tuntea omalta alaltasi joitakin henkilöitä ja osata arvioida, millaiseen yleisöön suunnittelemasi tapahtuma vetoaa.
On kuitenkin tärkeää olla tekemättä oletuksia. Saatat ehkä yllättyä, miten nuoremmat ja vanhemmatkin ihmiset ovat kiinnostuneita valitsemastasi aiheesta.
Vinkki: määrittele kohdeyleisöjä käsittelevän oppaamme avulla, millaisia osallistujia sinun kannattaa tavoitella.
7. Suunnittele tapahtuma
On aika alkaa suunnitella itse tapahtumaa. Koska tapahtuman suunnittelemista käsitellään jo monissa muissa blogijulkaisuissa, voit käyttää niitä apuna logistiikan suunnittelussa.
Verkostoitumistapahtuman suunnittelut perusvaiheet ovat
8. Käytä apuna verkkotyökaluja
Verkkotyökalujen avulla voit tavoittaa enemmän ihmisiä.
Ammattilaiset käyttävät verkostoitumiseen Facebook-ryhmiä. Tapahtumatyyppisi mukaan voit miettiä LinkedIn-ryhmän perustamista.
Vinkki: käytä apuna Billetton kaltaisia lipunmyyntialustoja sekä lippujen myymiseen että osallistumisilmoitusten vastaanottamiseen.
9. Etsi hyviä jäseniä
Tämä kohta vaikuttaa itsestäänselvältä, mutta verkostoitumisryhmä voi olla vain yhtä hyvä kuin jäsenensä. Siksi ryhmään on löydettävä oikeat ihmiset.
Varmista, että he suhtautuvat työhönsä vakavasti, haluavat edetä urallaan ja auttavat mainostamaan ryhmääsi.
Vinkki: tarvitset verkostoitumisryhmääsi seuraavat kolme persoonallisuustyyppiä.
10. Lähetä kysely ennen tapahtumaa
Mielipidekyselyjä tehdään paljon politiikassa, mutta ne ovat korvaamattomia myös liikemaailmassa ja tapahtumien järjestämisessä. Lähetä osallistujille ennen ensimmäistä tapahtumaa kyselyt, jossa selvität, mitä odotuksia heillä tapahtumasta on.
Voit myös pyytää ryhmän jäseniltä ehdotuksia, mistä asioista he haluaisivat keskustella ja keitä puhujia he haluaisivat kuulla.
Vinkki: tähän oppaaseen on koottu tapahtumakyselytyökaluja, joista voi olla hyötyä.
11. Ota yhteyttä potentiaalisiin puhujiin
Verkostoitumisryhmästä voi helposti tehdä entistä paremman kutsumalla puhujiksi alan asiantuntijoita. Puhujan esityksen pohjalta on helppo lähteä viemään keskustelua eteenpäin.
Miksi mielipidejohtajat kiinnostuisivat ryhmästäsi? Koska he haluavat yleensä myydä jotakin, kuten kirjaa tai kurssia, ja he saavat verkostoitumisryhmästäsi sopivaa kohdeyleisöä.
Vinkki: SpeakerHub-portaalista löydät oman alasi vaikutusvaltaisia henkilöitä.
12. Markkinoi verkostoitumisryhmääsi
Kaiken pitäisi nyt olla valmista ensimmäisen verkostoitumistapahtuman järjestämiseen. Seuraavaksi on aika houkutella osallistujia paikalle mahdollisimman tehokkaalla markkinoinnilla.
Vinkki: ota avuksesi tapahtumien markkinointia Facebookissa, Twitterissä ja Googlessa käsittelevät oppaamme.
13. Helpota keskustelun kulkua
On aika verkostoitua! Tapahtuman järjestäjänä sinun tehtäväsi on tehdä jäsenten välinen keskustelu mahdollisimman helpoksi ensimmäisessä verkostoitumistapahtumassa.
Järjestä paikalle puhuja aloittamaan tapahtuma tai avaa tapahtuma itse lyhyellä puheella. Voit myös valmistella jäseniä varten muutamia aiheita tai kysymyksiä.
Vinkki: katso tästä blogijulkaisusta ideoita keskustelujen ja verkostoitumisen helpottamiseen tapahtumissa.
14. Jatka keskustelua tapahtuman jälkeenkin
Keskustelujen ei tarvitse päättyä tapahtuman loputtua, sillä ajatustenvaihtoa voi jatkaa Facebook-, LinkedIn- tai Meetup-ryhmässä.
Voit samalla kasvattaa verkkoyhteisöäsi ja houkutella uusia jäseniä julkaisemalla kuvia, videoita tai sitaatteja ensimmäisestä tapahtumasta.
Billetto on lipunmyyntialusta, joka auttaa tapahtumien hallinnassa, markkinoinnissa ja järjestämisessä. Luo tapahtumasivu ja aloita lipunmyynti 5 minuutissa.
LUO TAPAHTUMA >>
Ei kun verkostoitumaan!
Kuten alussa jo mainittiin, verkostoitumisen pitäisi olla tärkein työkalu sekä tapahtumajärjestäjän että bisnesammattilaisen työkalupakissa.
Järjestämällä verkostoitumistapahtuman voit luoda oman yhteisösi ja kehittää sitä, mikä voi auttaa löytämään uusia liiketoimintamahdollisuuksia ja saamaan käytännön neuvoja.
Nyt kun tiedät, miten verkostoitumistapahtuma järjestetään, oletko valmis aloittamaan?
Vastaa