Miksi vieraasi ovat siis parhaat puolestapuhujasi?
Tapahtumajärjestäjälla on päässään monia eri hatttuja; Olet paitsi kaiken organisoija, sinun hommasi on myös varmistaa, että ihmiset todella tulevat paikalle.
Ja sen vuoksi sinun on keskitettävä paljon voimia markkinointiin. Klikkien mukaan maksettavat mainokset, sosiaalinen media, blogit, sähköposti-kampanjat, flaijerit, jne.
Välillä kaikki tämä voi olla uuvuttavaa,
jopa niin uuvuttavaa, että unohdat parhaan ja tehokkaimman markkinointikanavan: puskaradion.
Tämä artikkeli keskittyy siihen, miten aktivoit ympärilläsi olevat ihmiset tehdäksesi heistä parhaita puolestapuhujia itsellesi.
Lue eteenpäin saadaksesi tietää miksi:
- Ystävät ovat paljon vaikutusvaltaisempia kuin ns. influencerit
- On hyvä idea kaventaa kohdeyleisöä
- Eksklusiiviset tapahtumat saavat porukan puhumaan
- Pitkään muistettavat tapahtumat ovat tärkeitä
- Sosiaalisen median jaot ovat edelleen merkittäviä
- On erityisen tärkeää tehdä jälkiseurantaa
- Asiakkaiden arviontien pitäisi olla helppoja toteuttaa
- Uskollisuusohjelmat ovat erittäin hyvä idea
Näiden vinkkien avulla ymmärrät, miksi tapahtumiesi osallistujat ovat parhaita markkinoijia (ja kuinka aktivoit heitä).
Billetto on lipunmyyntialusta, joka auttaa tapahtumien hallinnassa, markkinoinnissa ja järjestämisessä. Luo tapahtumasivu ja aloita lipunmyynti 5 minuutissa.
LUO TAPAHTUMA >>
1. Ystävät ovat influencereita voimakkaampia
Influencer-markkinoiden nousu sosiaalisessa mediassa on todella näyttänyt meille sen, että ihminen ostaa ihmiseltä – ei yritykseltä.
Nuo mainitut yritykset ovat tietenkin lähteneet tavoittelemaan tätä etua maksamalla sosiaalisen median vaikuttajille, nk. influencereille jotta nämä hoitaisivat suosittelumarkkinointia heidän puolestaan.
Tämä taas voi tehdä influencereista yritysten äänitorvia.
Mutta tiedätkö, kuka ei laita yrityksiä sinun hyvinvointisi edelle? SINUN ystäväsi, perheesi, kumppanisi ja naapurisi.
Itse asiassa tutkimukset ovat osoittaneet, että läheisillä ihmisillä on jopa viisi kertaa enemmän vaikutusvaltaa meihin verrattuna sosiaalisen median vaikuttajiin .
Kaiken pohjana on lopulta luotettavuus:
mikään ei voita läheisten suosituksia. Heille voit mennä jopa marmattamaan, jos käykin ilmi, että suositus oli huono.
Mitä siis tehdä: Pyydä ystäviäsi miettimään kaksi ihmistä, joita voisi kiinnostaa sinun tapahtumasi. Ja kehota heitä ujuttamaan maininta seuraavaan keskusteluun, jonka käyvät näiden henkilöiden kanssa.
2. Pidä kohdeyleisösi kapeana
Tuntuuko oudolta ohjeelta? Eikö olekaan fiksua pyrkiä markkinoimaan mahdollisimman monelle?
Ei välttämättä.
Syy pienten yritysten ja tapahtumien menestykseen on rajattu aihepiiri.
Ja jos et ole suuryritys, sinulla tuskin on lopultonta markkinointibudjettia, jolla saisit koko maailman huomion.
Kavennetun kohderyhmän etuna on, että heiullä on luultavasti jotakin yhteistä keskenään.
Ja se luo alustan parhaalle mahdolliselle suosittelulle.
Mitä siis tehdä: Luo ostajan profiili. Kirjoita ylös, ketä he ovat, mistä he pitävät, minkäikäisiä he ovat, mitä työtä he tekevät jne. Käytä kokoamaasi profiilia käsikirjana markkinointistrategiallesi.
3. Pidä eksklusiivinen tapahtuma
Ihmiset rakastavat yksinoikeuden tunnetta. Se saa heidät tuntemaan itsensä tärkeiksi, ei pelkästään numeroksi osallistujamäärässä.
Eksklusiiviset tapahtumat saavat ihmiset puhumaan keskenään ja siinä muassa myös sinun nimesi tulee mainituksi. Tulee tunne, kuin kuuluisi johonkin sosiaaliseen ryhmään.
Tämä on tehokas toimintatapa. Eksklusiivisissa tapahtumissa voit kenties nähdä miljonäärin tai bongata julkkiksen.
Mitä siis tehdä: Päätä, millä teet tapahtumasta erityisen ja eksklusiivisen. Rajattu määrä lippuja? Pitääkö osallistujien rekisteröityä tietyn ajan sisällä? Pitääkö osallistujien tuntea joku, joka tuntee jonkun?
4. Luo unohtumaton tapahtuma
Tämä on itsestäänselvää, mutta on syytä myös alleviivata sitä vähän. Hieno ja onnistunut tapahtuma on ensiaskel saadaksesi vieraasi puhumaan puolestasi ja suosittelemaan sinua.
Jos käyt jossain säännöllisesti, mieti, mikä on se asia, joka saa sinut aina palaamaan uudestaan paikalle?
Mikä tekee sinusta uskollisen asiakkaan? Viihde? Ympäristö? Henkilökohtaiset suhteesi järjestäjiin?
Yleensä aina löytyy se JOKIN syy, mikä saa meidät palaamaan samaan tuttuun paikkaan, sen sijaan että etsisimme uuden.
Mitä siis tehdä: Keksi, miten saat ihmiset muistelemaan tapahtumaa myöhemmin. Yksi keino voi olla esimerkiksi tapahtumassa otettu ryhmäkuva, joka ladataan sosiaaliseen mediaan.
5. Tee tapahtumasta somessa helposti jaetava ilmiö
Olet nyt jo varmistanut, että vieraasi tuntevat olonsa erityisiksi ja pitävät tapahtumasta. Nyt varmistamme, että he kertovat siitä myös verkostoilleen.
Sosiaalisen median postaukset (Facebook, Instagram, Twitter, Snapchat) tehdään usein hetken mielijohteesta.
Kun ihmiset huomaavat vaikuttavan annoksen tai tapahtumapaikan, he ottavat siitä kuvan ja jakavat sen somessa.
Varmista, että sinut on helppo tägätä postauksiin. Tägäys on tarpeellinen, jotta postauksen näkevät voivat ottaa sinusta enemmän selvää ja pääsevät klikkauksella sivullesi.
Mitä siis tehdä: Levitä tiliesi nimiä ja hastageja joka puolelle. Käyntikorttiin, t-paitaan, seinälle.. ymmärrät kyllä. Tee siitä mahdotonta missata.
6. Älä annan tapahtuman unohtua
Hyvä käytäntö on tehdä seurantaa onnistuneen tapahtuman jälkeen. Oli se sitten sähköposti tai sosiaalisen median postaus, kerro asiakkaillesi, miten paljon arvostat sitä, että he tulivat paikalle.
Se ei maksa sinulle mitään, ja täten varmistat että pysyt heidän ajatuksissaan vielä vähän pidempään. Riittävän pitkään, jotta he kertovat sinusta ystävilleen.
Vielä parempi idea on toteuttaa seuranta alennuksen voimalla, tai kutsulla johonkin erityiseen tapahtumaan.
Jos olet yhteistyössä muiden tapahtumajärjestäjien kanssa, nyt on hyvä hetki markkinoida ja suositella heidän palvelujaan – he tekevät varmasti samoin sinulle!
Mitä siis tehdä: Luonnostele seurantaviesti osallistujillesi. Tapahtuman jälkeen lisää sinne jokin tietty viittaus tapahtumaan itseensä. Lähetä viesti ja toivota heidät tervetulleeksi uudestaan.
7. Tee tapahtuman arvioinnista helppoa
Käyttäessäsi sovelluksia kuten Instagram, saat välillä popup-viestin jossa kehotetaan arvioimaan sovellus.
Samantien saat vaihtoehdon antaa tähtiä, ja arvion antamiseen menee vain kaksi sekuntia. Ei tarvetta avata erillistä sovellusta, odottaa sen latautumista ym.
Ja juuri niin helppoa pitäisi olla tapahtumasi arviointi myös. Mitä enemmän akselia ja klikkauksia, sitä harvempi tekee sitä loppuun asti.
Toinen tapa lisätä ihmisten arviointihalukkuutta on tarjota jokin etu – esimerkiksi alennus arvioinnin tekijöille. Muista: Jos et pyydä, et saa.
Mitä siis tehdä: Pyydä asiakkaitasi arvioimaan tapahtuma. Älä pyydä liikaa. Voit esimerkiksi pyytää heitä antamaan viisi tähteä Facebookissa.
8. Ota uskollisuusohjelma käytöön
Hyvä käytäntö saadaksesi ihmiset palaamaan aina uudelleen, on ottaa käyttöön uskollisuusohjelma.
Olet ehkä joskus ostanut kahvin ja saanut leimakortin,
jolla talo tarjoaa joka 10. kahvin.
Mistähän mahdat seuraavan kahvisi ostaa? Juuri sieltä kahvilasta. Tienaat ilmaisen kahvin vieläkin nopeammin, jos viet ensi kerralla kaverisikin sinne.
Tämä on oppikirjaesimerkki siitä, miten uskollisuusohjelma toimii, ja saa asiakkaat suosittelemaan tiettyjä palveluita.
Mitä siis tehdä: Tarjoa asiakkaillesi erikoisetuja, jos he tulevat uudestaan ja tuovat ehkä jopa kaverin mukanaan. Ilmainen drinkki ensi kerralla, tai 2 yhden hinnalla-lippualennus.
Billetto on lipunmyyntialusta, joka auttaa tapahtumien hallinnassa, markkinoinnissa ja järjestämisessä. Luo tapahtumasivu ja aloita lipunmyynti 5 minuutissa.
LUO TAPAHTUMA >>
Yhteenvetona…
Suosittelijat ovat tehokkain markkinointikeino,
he ovat paitsi kanta-asiakkaita itsekin, he myös tuovat ystävänsä asiakkaiksi.
He leivttävät sanaa sinusta mielellään, sillä hyötyvät siitä itsekin.
Muista:
- Kohdentaa tiettyyn aihepiiriin ja yleisöön
- Teet tapahtumasta erityislaatuisen
- Järjestää paras mahdollinen tapahtuma
- Tehdä siitä helposti jaettava somessa
- Tehdä jälkiseurantaa
- Tehdä arvion antamisesta helppoa
- Palkita uskollisia asiakkaita
Paljon onnea seuraavan tapahtuman järjestämiseen! Tee vieraistasi yhtä innostuneita, kuin sinäkin olet!
Vastaa