hero-image

10 ilmaista tapaa markkinoida tapahtumaasi verkossa

hero bg

Melkein jännittää. Olet järjestänyt ainutlaatuisen tapahtuman. Siitä tulee mieletön!


Nyt on aika kertoa siitä muulle maailmalle. Budjetti on kuitenkin tiukka (lue: olematon), etkä tiedä, mistä aloittaa. Kuinka tapahtumaa oikein mainostetaan?


Ei hätää, tulemme apuun. Tapahtuman markkinoinnin ei tarvitse olla sen hankalampaa, eikä sen ainakaan tarvitse jättää sinua pennittömäksi. Päin vastoin – pääset pitkälle maksamatta senttiäkään. Aivan oikein: tapahtuman markkinointi onnistuu ilmaiseksi.


Olit sitten sosiaalisen median velho, sähköpostimarkkinoinnin ystävä tai kiinnostunut nettikaupoista markkinointikäyttöön, lukaise nämä keinot markkinoidaksesi tapahtumaasi ilmaiseksi. Voit käyttää artikkelia joko oppaana, jonka avulla hoidat promootion askel askeleelta, tai sitten vain inspiraation lähteenä.


Aloitetaan...

1. Asiat järjestykseen

Ensin tärkeimmät. (Toisin päin se olisikin aika hölmöä.)


Jos haluat tosissasi, että tapahtumasi menestyy, sinun kannattaa käyttää hetki suunnitteluun. Näin keskittyminen on helpompaa ja kokokuva helpompi hahmottaa. Istu työryhmäsi kanssa leipomaan promootioideoita: Kuinka mainostus tapahtuu? Mitä kanavia aiotte käyttää? Kenen kontolla on mikäkin markkinoinnin osa?


Tuliko tietoähky? Turhaan. Tässä onlaatimamme kätevä lista, jonka avulla pääset alkuun. Seuraa ohjeita, ja käsissäsi on pian toimiva suunnitelma.


2. Kiillota tapahtumasivu kuntoon

On sanomattakin selvää, että tapahtumasivultasi on tärkein tietolähde vieraillesi. Sivun on siis erotuttava joukosta ja vangittava selaajan mielenkiinto. Tämä on ensimmäinen askel kohti lipunmyyntiä.


Mitä voit tehdä? Vaikka mitä!


Tärkein tavoitteesi on saada ihmiset pysymään tapahtumasivulla sen sijaan, että heidän olisi klikattava vaikkapa YouTuben puolelle saadakseen esiintyjistä lisää tietoa. Kun he siirtyvät muualle, he yleensä myös pysyvät poissa. Upota kaikki tarvittavat kuvat, videot ja muu media suoraan tapahtumasivulle.


Jos mahdollista, etsi käsiisi joitakin ammattitasoisia kuvia tapahtumapaikasta, esiintyjistä ja vastaavista. Mikäli aikaa ja resursseja on liian vähän, voit aina etsiä näyttäviä kuvia netistä. . Nämä sivustot tarjoavat laadukkaita kuvia ilmaiseksi, korkealaatuisilla, ilmaisilla kuvilla ja pääset hyvin alkuun.


Älä unohda yksityiskohtia. Onko tapahtumalla pukukoodi? Onko kävijöiden ilmoittaduttava etukäteen? Onko paikka vaikea löytää? (Google Map -kartan upottaminen sivulle auttaa varmasti.) Pidä huolta, että tapahtumasivusi on paitsi kaunis, myös tehokas tiedonvälittäjä.


3. Auta Googlea löytämään tapahtumasi

Tämä saattaa tulla yllätyksenä, mutta ihmisillä on tapana etsiä asioita Googlen kautta. Tämä koskee myös - juurikin näin - tapahtumia. Eikö olisikin mahtavaa, jos tapahtumasi pomppaisi esiin ensimmäisenä, kun mahdollinen kävijä googlettaisi "tapahtumia lähellä minua"?


Pähkinänkuoressa: tapahtumakuvaukseen kannattaa sisällyttää muutama avainsana, joka auttaa Googlea ohjaamaan oikeat ihmiset sivullesi. Jos järjestät muffinsinleivontatapahtumaa Tampereella, on varmaankin viisasta käyttää fraasia "muffinsinleivontaa Tampereella" tapahtuman kuvauksessa.


Voit jopa selvittää, mitkä avainsanoista ovat kaikista suosituimpia. Ilmaisia työkaluja tähän on paljon, kuten vaikka, noh, Keyword Tool ja Googlen Keyword Planner (tätä varten sinun on luotava AdWords-tili).


SEO:n perusteet (search engine optimisation) tulee myös selvittää. Tässä hieno ja nopeaSEO-opas tapahtumanjärjestäjille. Sinun ei tarvitse muuttua hetkessä SEO-ekspertiksi, mutta pari temppua kannattaa opetella.


4. Syvenny tapahtumayhteisöön

Tottahan se on: Jokaisesta kaupungista löytyy aktiivinen yhteisö, joka osallistuu erilaisiin tapahtumiin. Etsi heidät ja ota yhteyttä.


Kuulostaa helpolta... koska se on. Ja miksi ei olisi? Elämme internetin aikaa. Googlen avulla löydät aktiivisia tapahtumafoorumeita parilla napinpainalluksella. Julkaise tapahtumasi, kannusta ihmisiä levittämään sanaa, ja tarjoa vaikka erikoisalennuksia tietyille yhteisöille. Voit olla juuri niin luova kuin haluat.


Mikäli luot tapahtumasi alaan erikoistuneella lipunmyyntisivustolla, kuten vaikka – köh, köh –Billettolla , tapahtuma näkyy heti kaikille sivuston yhteisön jäsenille. Näin saat välittömästi ilmaista näkyvyyttä. Kelpaisi varmasti.


5. Sosiaalisen median ihmeet

Tiesit, että tämä oli tulossa. Yksikään tapahtumamarkkinoinnin opas ei olisi täydellinen ilman Facebookin, Twitterin, Instagramien ja muun somen mainintaa.


Sosiaalisen median olemassaolo ei yksinään riitä. Sinun tulee opetella käyttämään niitä hyväksesi. Emme jätä sinua tässäkään ahdinkoon – oppaamme tapahtumienmarkkinointiin sosiaalisen median kautta auttaa eteenpäin.


Kaipaatko vielä lisää? Selvä. Tässä toinen kattava artikkeliSocial Media Examinerilta sosiaalisen median käytöstä tapahtumamarkkinoinnissa.


Sosiaalisen median kanavat ovat myös omiaan kilpailujen järjestämiseen ja muihin promootioihin, joista osallistujat voivat voittaa tapahtumalippuja. Jos osut tarjouksillasi ytimeen ja keksit tarttuvan hashtagin, tapahtumasi leviää kuin #metsäpalo sosiaalisessa mediassa.


6. Luovuutta lipunmyyntiin

"Mitä luovaa siinä muka on?" saatat pohtia. "Asetan lipuille vain kohtuullisen hinnan ja toivon parasta!"


Strategia on toki hyvä, mutta voit tehdä muutakin. Voit kannustaa lipunmyyntiä tarjoamalla "aikainen lintu" -hintoja, ryhmäalennuksia tai oheistuotteita (esim. ruokakuponkeja). Esittelemme sinulle kädestä pitäen, kuinka tehostat lipunmyyntiä ennen tapahtumaa.


Näin voit myös mainostaa tapahtumaasi kustannuksitta. Aina, kun tarjoat erikoislippuja, voit julkaista sen sosiaalisessa mediassasi ja luoda näin tapahtuman ympärille uutta kuhinaa. Billetto ja muut lipunmyyntisivustot tarjoavat rajattomasti eri lipputyyppimahdollisuuksia. Käytä tätä ominaisuutta hyväksesi ja ala ajatella luovasti.


7. Aktivoi osallistujat

Äläkä unohda: Omat vieraasi ovat parhaita puolestapuhujia. Tietenkin; hehän ovat jo kiinnostuneet tapahtumastasi ja ostaneet lipun. Kannusta heitä levittämään sanaa.


Kannusta heitä kertomaan tapahtumasta ystävilleen sekä käyttämään tapahtumasi hashtageja. Tarjoa heille juomakuponkeja tai muita etuja. Näytä, että arvostat vieraiden toimintaa, ja tulet huomaamaan, että moni suostuu ilomielin yhteistyöhön.


Tämä ei suinkaan rajoitu vain veraisiin. Ehkä line-upissasi on nousussa oleva bändi tai mielenkiintoinen uusi DJ- Luuletko, että heitä kiinnostaisi kerätä paikalle niin suuri yleisö kuin mahdollista? Osallistuisivatko hekin kenties promootioon?


Nämä eivät ole kompakysymyksiä – totta kai he haluaisivat!


Tee tapahtuman jakamisesta heille mahdollisimman helppoa. Jos voit, tarjoa heillelippuwidget , jonka he voivat upottaa suoraan kotisivuilleen. Näin fanit voivat ostaa liput tapahtumaasi käden käänteessä. Hienoa, eikö?


8. Muista myös sähköpostimarkkinointi

Sosiaalisessa mediassa kuhisee, ja sähköpostin teho unohtuu usein sen myötä. Ei näin! Sähköposti on edelleen ylivoimaisesti tehokkain verkkomarkkinoinnin työkalu. McKinsey arvioi sähköpostin olevan 40 kertaa tehokkaampi tapa kerätä asiakkaita kuin Facebook ja Twitter.


Tämä lähestymistapa riippuu toki siitä, montako ihmistä sinulla on sähköpostilistallasi. Ryhdy rakentamaan listaa heti. Tehtävän ei tarvitse olla raskas. Kannusta olemassaolevia vieraitasi levittämään sanaa, ja tee uutiskirjeesi tilaamisesta mahdollisimman helppoa. Varmista, että ihmiset ilmoittautuvat.


Tämän toteutuksesta meillä on paljon ajatuksia. Lue artikkelimmetapahtumien sähköpostimarkkinoinninsta.


9. Pidä tapahtumat yhdessä paikassa

Hetkinen. Emme väitä, että sinun tulisi markkinoida tapahtumiasi yhtä ja samaa kanavaa käyttäen. Bisneskonferenssi menestyy LinkedInissä, mutta paintball-battle on parasta sijoittaa Facebookiin. Mitä tosiaan sanomme, on että tapahtumasivut kannattaa sijoittaa yhteen ja samaan paikkaan.


Saattaa kuulostaa pikkuseikalta. Jos järjestät useampia tapahtumia, on hyviä idea sijoittaa ne samaan paikkaan. Jos mahdollinen kävijä perehtyy yhteen tapahtumaan, on todennäköistä, että hän huomaa ja kiinnostuu myös muista. Vaikka tapahtumat eivät koskettaisikaan juuri häntä, joku muu saman kävijän tuttavapiiristä saattaa tarttua täkyyn.


Billetto ja muut vastaavat tapahtumasivustot varmistavat kaikkien tapahtumiesi näkyvyyden, sillä voit jakaa oman tapahtumaprofiilisi muiden kanssa. Tämä helpottaa tapahtumiesi markkinointia huimasti. Jos tämä kiinnostaa, näet tästä, kuinka luot oman lippukauppasi verkossa.(Se on täysin ilmaista ja vie vain muutaman minuutin.)


10. Seuraa, opi, kehity

Tieto on valtaa, tai – sinun tapauksessasi – parantaa tapahtumamarkkinointia. Saat kerättyä paljon tilastotietoa Google Analyticsin kaltaisia työkaluja käyttäen. Yritä seurata niin monta tekijää kuin mahdollista: Mitkä liput menestyvät parhaiten? Kuka niitä useimmiten ostaa? Mitkä markkinointikanavat osoittautuvat tehokkaimmiksi?


Tämä tieto ei maksa mitään, ja se valmistaa sinua entistä parempaan tapahtumamarkkinointiin. Voit päättää, minkälaisten lippujen hintaa kannattaa alentaa (tai lakkauttaa kokonaan), mitä markkinointikanavia kannattaa käyttää, minkälaisiin asiakkaisiin myynti kannattaa keskittää sekä paljon muuta.


Mikäli käytät Billettoa, voit integroida tapahtumasivusi sekä Google Analyticsiin että Facebook Pixeliin, jolloin tarvittava data on aina käden ulottuvilla. Opastamme sinua jopa tilastojen analysoinnissa.


Siinä se... olet valmis markkinointiin

Mahtava tapahtuma on tulossa, ja nyt hallussasi on myös roppakaupalla keinoja tehokkaaseen tapahtumamarkkinointiin. Mitä odottelet? Voit käynnistää mainonnan ja startata lipunmyynnin kutakuinkin... nyt!


Jos päätät testata Billettoa, teemme parhaamme, jotta tapahtumastasi tulee menestys. Ai niin: tämä ei maksa sinulle senttiäkään. Älä epäröi ottaa meihin yhteyttä - olemme leppoisaa väkeä.


pattern

Valmis antamaan sille mahdollisuus? Se on ilmainen.