5 askelta pomminvarman tapahtumasivun luomiseen

Luo tapahtumasivuni. Ilmaiseksi.

Pomminvarman tapahtumasivun luominen on tärkeää, oli kyseessä sitten ulkojuhlat, joogatunti, bisneskonferenssi tai jotain aivan muuta. Mahdolliset tapahtumavieraasi tekevät päätöksen osallistumisestaan tapahtumasivusi perusteella: se joko houkuttaa ilmoittautumaan mukaan tai karkottaa selaamaan jotain aivan muuta.


Hyvä tapahtumasivu hoitaa suuren osan lipumnyynnistä puolestasi – ihan itse. Saatat vastaavasti menettää mahdollisia kävijöitä, mikäli tapahtumasivu on huonosti suunniteltu.


Tehokkaan sivun luonti ei kuitenkaan onneksi vaadi rakettitiedettä – kyse on muutaman perussäännön soveltamisesta. Olemme koonneet oppaan askel askeleelta siitä, kuinka luot toimivan tapahtumasivun omaan tapahtumaasi.


Oletko valmis? Hienoa! Tässä viisi askelta pomminvarman tapahtumasivun luontiin.


1. Ensin perusasiat


Aivan. Kuulostaa itsestäänselvältä. Jaaritteluun on kuitenkin helppo hairahtaa, ja muut yksityiskohdat vievät helposti huomion, ennen kuin perusasiat ovat kunnossa.


Laita kaikki muu hetkeksi syrjään. Kirjoita ylös tapahtumasi tärkeimmät tiedot. Tavoitteenasi on luoda tapahtumasivu, jolta perusfaktat löytyvät vaivattomasti. Asetu osallistujan asemaan ja yritä vastata niihin kysymyksiin, joita heillä todennäköisesti on. Kun luot tapahtumasivua, haluat luultavasti kiinnittää huomiota seuraaviin:


  • Mitä

    Mikä on tapahtuman päätarkoitus? Onko kyse viihteestä vai tiedonjaosta? Onko tarjolla syötävää ja juotavaa? Täytyykö osallistujien tuodan jotain mukanaan? Onko tapahtumalla pukukoodi?


  • Kuka

    Kuka järjestää tapahtuman? Ketkä ovat tärkeimmät puhujat, luennoitsijat tai esiintyjät? Voitko liittää mukaan taustatietoa, jotta osallistujat tietävät, mitä odottaa?


  • Milloin

    Koska tapahtuma järjestetään? Kuinka kauan se kestää? Viekö se vain muutaman tunnin, vai kestääkö festivaali koko viikonlopun yli?


  • Missä

    Missä tapahtuma tarkalleen on? Kuinka sinne pääsee? Tarvitsevatko osallistujat autokyydin vai hoituuko julkisilla? Voit liittää mukaan kartan, johon merkitset tarkat reittiohjeet vieraitasi varten.


    Jos kyseessä on webinaari tai muu virtuaalitapahtuma: ovatko tärkeimmät linkit mukana? Vaaditaanko osallistujilta jonkinlaisen ohjelman lataamista etukäteen?

Ylläolevalla listalla pääset hyvin alkuun, eikä tiedon määrä uuvuta vielä ketään. Käytä hetki pohtiaksesi tapahtumaasi liittyviä avainsanoja.


2. Kiillota tapahtumasivu kuntoon


Kun perusasiat ovat hallussa, on aika tehdä sivusta hyvännäköinen. Tapahtumasivu on useimmiten mahdollisten vieraiden ensimmäinen - kenties myös ainoa - katsaus itse tapahtumaan. Mitä siistimpi ja kutsuvampi sivu siis on, sitä parempi. Muista seuraavat:


Täydellinen tapahtumakuva


Tapahtumakuva on äärimmäisen tärkeä. Kirjaa ei tule tuomita kannen perusteella, sanotaan, mutta ihmiset muodostavat mielipiteensä tapahtumastasi muutamassa sekunnissa tapahtumasivua katsellessaan. Jos tapahtumakuvasi ei sovi, saatat menettää mahdollisia kävijöitä ennen kuin he ehtivät edes perehtyä tapahtuman sisältöön.


Tapahtumakuva näkyy myös, kun tapahtumaa jaetaan Facebookissa tai Twitterissä. Sopivan kuvan etsintään kannattaa siis käyttää aikaa. Onni onnettomuudessa: et kuitenkaan tarvitse graafisen suunnittelun ammattilaista sen luontiin.


Monet sivustot, kuten Canva auttavat kauniiden bannereiden suunnittelussa ilmaiseksi, eikä aiempaa kokemuksta tarvita. Tarvitsetko näyttävän taustakuvan? Netistä löytyy. Tässä lista sivuistoistamme joilta löydät upeita (ja ilmaisia!) kuvia tapahtumasivukäyttöön.


Kun käytössäsi on kuvakirjasto ja suunnittelutyökalut, tekosyitä tylsän tapahtumakuvan käyttöön ei enää jää. Kaipaatko inspiraatiota? Katso tästä pomminvarmoja tapahtumakuvaesimerkkejä.


Tapahtumasivun tyyli


Sitten vuorossa vaihe, jossa kerrot vieraille tapahtumasi tärkeät ominaisuudet. Jutun juju: useimmat eivät lue kuvausta sanasta sanaan, he selaavat ja skannaavat tapahtumasivulta avaintiedot.


Toimi tämän mukaisesti. Helppoja tyylikeinoja käyttämällä varmistat, että sivusi on helposti selattavissa. Jaa kuvaksesi loogisiin kappaleisiin – esim. "Paikka", "Ohjelma", "Menu" – ja merkitse ne selkein otsikoin. Voit lisätä horisontaalisia kappaleenjakajia luodaksesi eheät tauot eri osioiden välille.


Yritä luoda sekä numeroituja että ranskalaisin viivoin merkittyjä listoja – nämä vetävät vieraita puoleensa, ja tietoa on niiden avulla helppo käsitellä. Kyse ei ole esseenkirjoittamisesta. Tavoitteesi on välittää tarvittava tieto vieraille mahdollisimman yksinkertaisesti.


(Lisää hyviä vinkkejä Copybloggerilta siitä, kuinka sisältöä on helpoin selata.)


Videot, ääniklipit ja muut


Näyttävä tapahtumakuva herättää hienosti huomion, ja rikas sisältö pitää yleisön otteessaan.


Tällainen sisältö paitsi saa sivusi erottumaan joukosta, myös pitää kävijät otteessaan sen sijaan, että he klikkaisivat YouTubeen tai muualle saadakseen tietää esiintyjistäsi lisää. Mone sivustot ja lipunmyyntipalvelut antavat sinun upottaa videon liittämällä YouTube- tai Vimeo-linkin suoraan tapahtumasivulle. Käytä tätä hyväksesi.


Sama pätee kuviin, graafeihin, ääniklippeihin ja mihin tahansa muuhun sisältöön. Lisää niitä mukaan ja muokkaa sivustasi entistä vangitsevampi.


3. Muista yhteystiedot


Luulet ehkä sisällyttäneesi mukaan kaiken tarvittavan. Silti: vaikka kuinka kiinnität huomiota yksityiskohtiin, vieraille jää yleensä aina jotain kysyttävää. Jos he eivät voi ottaa sinuun tämän tiimoilta yhteyttä, he saattavat jättää tapahtuman väliin.


Älä riskeeraa tätä vain siksi, että yhteydenotto epäonnistui. Tee siitä mahdollisille kävijöillesi mahdollisimman helppoa. Jos mahdollista, lisää mukaan puhelinnumero tai sähköpostiosoitteesi suoraan tapahtumasivulle.


Jos pidät yhteystietosi mieluummin yksityisinä, voit aina lisätä mukaan yhteydenottolomakkeen. Näin vierailla on mahdollisuus kirjoittaa sinulle kysymyksensä ilman yhteystietojasi. Näin sinun ei tarvitse olla vastausvalmiina 24/7, mutta pääset silti vastaamaan kysymyksiin omalla ajallasi.


4. Selkä aktivointi mukaan


Tapahtumasivun tulee loppujen lopuksi kannustaa ihmisiä jonkinlaisiin aktiivisiin tekoihin osallistuakseen tapahtumaasi. Heidän tulee ehkä ostaa lippu tai kenties täyttää rekisteröintikaavake. Älä anna näiden tärkeiden askelten hautautua tapahtumakuvaustekstin alle. Vieraiden ei koskaan pitäisi joutua kysymään: "Mistä liput oikein ostetaan?"


"Osta liput" -nappi tai rekisteröintikaavake tulee sijoittaa näkyvään paikkaan. Valitse hyvin erottuva väri ja aseta nappi selkeästi esiin tapahtumasivulle. Vielä parempi ajatus on pitää aktivointielementti koko ajan näkyvillä.


Tämä onnistuu lisäämällä "Osta liput" -nappi, joka pysyy paikallaan, vaikka sivua selattaisiin alaspäin. Voit sijoittaa sen joko sivun alareunaan tai oikeaan sivupalkkiin. Jos nappi on oikein sijoitettu, vierailta ei vaadilta osallistumeen enempää kuin yksi klikkaus.


5. Tee sivusta helposti jaettava


Olet nyt luonut sivun, joka näyttää hyvältä, välittää vieraille kaiken tarvittavan tiedon sekä tekee lipunoston mahdollisimman helpoksi. Olet melkein valmis!


Viimeinen askel koskee sivun jakamista. Vieraidesi ystävät ja perheenjäsenet haluavat ehkä myös mukaan. Tehdään siis tapahtumasivun jakamisesta mahdollisimman helppoa.


Siisti ja yksinkertainen URL sopii leikkaamiseen ja liittämiseen. Sosiaalisen median jako-painikkeet tapahtumasivulla toimivat vielä paremmin. Kun tapahtuman voi jakaa Facebookissa tai Twitterissä yhdellä klikkauksella, se todennäköisesti myös tulee jaetuksi.


Siinä se!


Nyt sinulla on pomminvarma tapahtumasivu, joka kannustaa vieraita lipunostoon ja on lisäksi valmiina jaettavaksi koko maailman kanssa. Ryhdy siis toimeen ja anna sanan kiertää. Onnea matkaan!




Billetto on lipunmyyntijalusta, jonka ansiosta kuka tahansa voi luoda kauniin tapahtumasivun muutamassa minuutissa. Lisää mukaan videoita, kuvia ja tyylittele sivusi kuten haluat. Billetton jokainen tapahtumasivu on suunniteltu pääsemään oikeuksiinsa kaikilla laitteilla - niin älypuhelinten, tablettien kuin tietokoneidenkin näytöllä.


Billetton avulla liität sivulle mukaan myös kyselylomakkeen. Myy maksullisia lippuja, tarjoa rekisteröinti ilmaiseksi, jaa tuotteita tai ruokalipukkeita. Vieraasi pääsevät ostamaan lipun vain muutamalla klikkauksella.


Mikä parasta: Tapahtuman luonti on Billetton sivuilla täysin ilmaista. Osallistujasi maksavat pienen käsittelymaksun lipunoston yhteydessä. (Ilmaislippuihin maksua ei sisälly.)


Oletko valmis kokeilemaan?


Luo tapahtumasivu Billetton avulla

Luo tapahtuma

Luo kaunis tapahtumasivu alle 10 minuutissa - lisää mukaan maksulliset tai ilmaiset liput

Markkinoi & jaa

Jaa tapahtumasi sosiaalisessa mediassa tai omalla kotisivullasi Billetto-widgetiä käyttäen

Seuraa numeroita

Lataa päivittäiset tilastot lipunmyynnistäsi Billetto Insightsin avulla

Liity yhteisöön

Lisää tapahtumasi yhteen Billetton tapahtumakategorioista, jotta Billetton yhteisö löytää sen

Vältä jonoja

Älä anna vieraiden odottaa – käytä Billetto-sovellusta vaivattomaan check-iniin tapahtumapäivänä

Käytä vieraslistaa

Tallenna Billetto-vieraslistasi, jotta voit käyttää sitä tulevaa markkinointia ja tiedonjakoa varten

Luo ja markkinoi tapahtumaani. Ilmaiseksi.