On tärkeää levittää sanaa työstäsi. Siksi sinun pitäisi tietää, kuinka kirjoittaa tapahtumalle lehdistötiedote.
Yritykset ovat käyttäneet lehdistötiedotteita vuosikymmeniä. Vaikka internet on muuttanut markkinointia ja journalismia, ne ovat edelleen ajankohtaisia.
Hyvin kirjoitettu lehdistötiedote voi auttaa sinua…
- Hankkimaan lisää ihmisiä tapahtumaan.
- Keräämään lisää rahaa kohteellesi.
- Lisäämään tietoisuutta tuotemerkistäsi.
Lehdistötiedotteen kirjoittaminen ei ole kovin erilaista kuin tapahtumasta ilmoittamisen kirjoittaminen. Mutta on olemassa muutamia eroja, joita käymme nyt läpi.
Billetto on lipunmyyntialusta, joka auttaa tapahtumien hallinnassa, markkinoinnissa ja järjestämisessä. Luo tapahtumasivu ja aloita lipunmyynti 5 minuutissa.
LUO TAPAHTUMA >>
1. Julkaisupäivä
Ensi alkuun: Sinun täytyy päättää tapahtuman lehdistötiedotteen julkaisupäivästä. Sinun pitäisi kertoa tiedotusvälineille, julkaistaanko se heti vai jonakin tiettynä aikana.
Välitön julkaisu
Jos tapahtuma on tulossa pian, kirjoita lehdistötiedotteen yläreunaan “Julkaistava välittömästi”.
Ajoitettu julkaisu
Jos tapahtumaan on vielä jonkin aikaa, sinun tulee kertoa, milloin lehdistötiedote julkaistaan. Kirjoita tässä tapauksessa ”Julkaistaan [päivämäärä]”.
2. Otsikko
Otsikkosi tulisi olla huomiota herättävää. Se on ensimmäinen asia, jonka ihmiset lukevat. Otsikkosi pitäisi houkutella lukijaa lukemaan loput lehdistötiedotteesta.
Tässä on muutamia nyrkkisääntöjä hyvän otsikon kirjoittamiseksi:
- Käytä isoja alkukirjaimia
- Käytä suosittuja avainsanoja ja hakutermejä
- Kirjoita enintään 80 merkkiä
- Sisällytä tapahtuman nimi, aihe ja sijainti
Kannattaa kirjoittaa otsikko viimeisenä, jotta voit keskittyä paremmin itse asiaan.
Lue lisää : 5 helppoa keinoa kirjoittaa kiinnostava otsikko.
3. Alaotsikko
Alaotsikko on seuraava vaihe lukijan huomion kiinnittämiseen. Tähän voi lisätä hieman enemmän tietoa, mutta pidä se myös tiiviinä.
Sen pitäisi selventää otsikon tietoja ja kannustaa ihmisiä lukemaan ensimmäinen kappale. Pituuden tulisi olla enintään 20 sanaa.
4. Esittelykappale
Onnittelut! Olette saaneet lukijan tarpeeksi uteliaaksi lukemaan todellisen lehdistötiedotteen.
Nyt sinun täytyy ylläpitää heidän kiinnostuksensa. Tätä varten sinun on sisällytettävä kaikki tärkeät tiedot, jotka he tarvitsevat päättääkseen, onko tapahtuma heille.
Mitä sisällyttää esittelykappaleeseen:
- Mitä varten tapahtuma pidetään ja mitä siellä tapahtuu.
- Miksi tapahtuma pidetään ja mihin tarkoitukseen.
- Milloin tapahtuma pidetään.
- Missä tapahtuma pidetään ja missä tapahtumapaikassa.
- Kuka on tapahtuman takana ja ketä sinne tulee.
Pidä asiat suhteellisen tiiviinä vielä tässä vaiheessa. Kirjoita 25 sanaa, tai vähemmän. Voit kertoa lisää näistä lehdistötiedotteen pääkappaleessa.
5. Pääkappale
Nyt kun olet käsitellyt perusasiat, mennään lehdistötiedotteessa itse asiaan. Pääkappaleessa voit kirjoittaa tapahtumastasi vielä kaksi tai kolme kappaletta.
Pääkappaleessa voit tarkentaa ensimmäisessä kohdassa mainittuja yksityiskohtia. Voit käyttää pääkappaletta kertoaksesi lukijalle…
- Hyväntekeväisyyden kohde, jonka rahoitatte.
- Yhdestä tapahtumaan tulevasta esiintyjästä.
- Miten esimerkiksi vietätte ensimmäistä vuosikymmentä alalla.
Pääkappaleen tärkein osa on call to action (CTA) lopussa. Voit esimerkiksi kertoa lukijalle, miten ostaa liput ja milloin ne ovat loppuunmyytyjä.
6. Boilerplate
Lehdistötiedotteesi viimeinen osa on boilerplate. Se on journalistien jargonia ja tässä sinun tulisi kirjoittaa lyhyt kuvaus itsestäsi tai lyhyt bio.
Boilerplateen tulee noin 100 sanaa. Käytä sitä rakentaaksesi uskottavuutta itsellesi ja tuotemerkillesi tapahtuman suunnittelijana tai liiketoimijana.
Seuraavassa on asiat, jotka kannattaa sisällyttää boilerplateen:
- Kuka olet ja mitä yrityksesi tekee.
- Miksi järjestät tämän tapahtuman ja kuinka kauan olet tehnyt tätä.
- Linkki sivustoosi ja sosiaaliseen mediaan.
Sisällytä kaikki muu, mikä voisi saada sinut erottumaan joukosta.
Lue lisää: Kuinka Kirjoitat Boilerplaten Lehdistötiedotteelle: 7 Askelta.
10 vinkkiä tapahtuman lehdistötiedotteeseen
Sinulla on nyt perustiedot siitä, kuinka tapahtuman lehdistötiedote kirjoitetaan. Mutta on vielä muutamia vinkkejä, joiden avulla tapahtuman lehdistötiedote erottuu joukosta.
1. Kirjoita aktiivimuodossa
Sinun pitäisi kirjoittaa lehdistötiedote (mukaan lukien boilerplate) aktiivimuodossa. Se helpottaa nopeaa lukemista.
2. Käytä kiinnostavaa kuvaa
Lehdistötiedotteessa pitäisi olla korkearesoluutioinen kuva, joka liittyy tapahtuman aiheeseen. Se on yhtä tärkeä kuin otsikko, koska se on ensimmäinen asia, jonka ihmiset näkevät.
3. Käytä emotionaalista kieltä
Käytä sanoja, jotka luovat lukijalle tunnetilan. Oletpa sitten järjestämässä varainhankintaa hyväntekeväisyyteen tai suunnittelet juhlia, sinun pitäisi käyttää sanoja, jotka luovat oikean tunnelman.
4. Sisällytä somevaikuttajan suositus
Voi olla erittäin tehokasta sisällyttää somevaikuttajan tai paikallisen julkkiksen suositus
5. Korosta epätavallista paikkaa
Jos tapahtuma on erikoisessa paikassa, korosta sitä. ”Missä” houkuttelee usein enemmän kuin ”mitä”.
7. Käytä teemapäiviä
Jos tapahtuma on samana päivänä kuin Kansainvälinen Ihan Mikä Vaan Päivä, voit käyttää tämän hyväksesi. Voit esimerkiksi järjestää laskiaispullan syöntitapahtuman laskiaisena.
8. Käytä uutisia
Voit vapaasti viitata uutisiin lehdistötiedotteessasi. Jos tuot markkinoille uuden jäätelön lämpöaallon aikana, kirjoita tästä tiedotteeseen.
9. Juhli vuosipäivääsi
Yrityksen tai uran vuosipäivät herättävät huomiota ja luovat uskottavuutta. Jos tapahtuma on samana ajankohtana kuin vuosipäivä, lisää se lehdistötiedotteeseen.
10. Ole ensimmäinen, joka tekee jotain
Vuosipäivät ovat mielenkiintoisia, mutta niin on jonkin uuden luominen. Jos teet ensimmäisenä sovelluksen, joka suodattaa kaikki sote-uudistuksen tiedot TV:stä, korosta tätä tapahtuman lehdistötiedotteessa.
Billetto on lipunmyyntialusta, joka auttaa tapahtumien hallinnassa, markkinoinnissa ja järjestämisessä. Luo tapahtumasivu ja aloita lipunmyynti 5 minuutissa.
LUO TAPAHTUMA >>
Jaa lehdistötiedote
Sinä teit sen. Tiedät nyt, kuinka kirjoittaa tapahtumalle lehdistötiedote – ja sitten vain hommiin!
Nyt on vain jaettava lehdistötiedotteesi tiedotusvälineille. Voit luoda oman postituslistan tai käyttää jakelupalvelua.
Muista myös jakaa tapahtuman lehdistötiedote sivustollesi ja sosiaalisen median alustoille.
Haluatko vielä lisätä jotain omasta kokemuksestasi tapahtumien lehdistötiedotteista? Haluaisimme kuulla siitä alla olevissa kommenteissa.
Vastaa