Loppukumarrus! Sinä teit sen! Esitys on ohi ja olet täysin uupunut. On vihdoin aika rentoutua.
Vai onko?
Olet lukenut blogimme siitä, miten suunnitella esitys, miten sitä mainostetaanja mitä tehdä itse päivän aikana. Ei kai voi olla muuta tekemistä?
Kyllä voi. Ja se on tärkeää.
Aika selvittää kunnolla, mitä tehdä esityksen jälkeen.
Billetto on lipunmyyntialusta, joka auttaa tapahtumien hallinnassa, markkinoinnissa ja järjestämisessä. Luo tapahtumasivu ja aloita lipunmyynti 5 minuutissa.
LUO TAPAHTUMA >>
1. Kiitä kaikkia
Kun esitys on ohi, ensimmäinen asia, joka sinun täytyy tehdä, on kiittää kaikkia mukana olevia. Ilman vieraita ja tapahtuman tiimiä ei olisi esitystä, joten varmista, että he tietävät että heitä arvostetaan.
Vieraat
Toivottavasti esityksessä oli suuri yleisö. Niin suuri, että veisi koko vuoden kiittää kaikkia erikseen.
On olemassa pari tapaa, joilla voit kiittää kaikkia osallistujia. Voit lähettää heille kiitosviestin sähköpostilla tai lähettää viestin sosiaaliseen mediaan.
Paras, jos teet molemmat. Kirjoita yleinen viesti sosiaalisen median profiileihin ja lähetä sitten sähköposti, jossa on hieman enemmän tietoa.
Sinun tulisi sisällyttää linkkejä valokuviin ja videoon sähköpostitse, sekä tapahtumakysely (enemmän siitä ihan kohta).
Siten et vain kiitä heitä, vaan muistutat heitä myös siitä, miten mahtava ilta teillä oli. Ja keräät arvokasta palautetta.
Puhujat ja viihdyttäjät
Sinun pitäisi myös kiittää ihmisiä, joita vieraat tulivat näkemään. Ilman heitä olisi vain tyhjä tapahtumapaikka, jossa ihmiset tuijottavat toisiaan hiljaa muutaman tunnin ajan.
Koska viihdyttäjiä ei ole yhtä paljon kuin osallistujia, sinun pitäisi lähettää heille henkilökohtainen kiitosviesti.
Kannusta heitä jakamaan esityksen kohokohtia sosiaalisen median profiileihinsa. Se on hyvää markkinointia sekä sinulle tapahtuman järjestäjänä että esiintyjille.
Paikka ja myyjät
Tilan vuokraajat, henkilökunta ja kaikki myyjät ovat myös olleet merkittävässä roolissa esityksen aikana.
Lähetä heille myös henkilökohtainen viesti, jotta he tietävät, kuinka hyvin heillä meni. He arvostavat sitä ja se auttaa pitkien suhteiden rakentamista.
Sponsorit ja lahjoittajat
Jos onnistuit hankkimaan yrityssponsorit, heitä pitäisi myös kiittää. Sama koskee kaikkia lahjoittajia, jos esitys oli hyväntekeväisyyttä varten.
Sponsorit ja lahjoittajat saattavat olla erityisen kiinnostuneita joistakin keräämistäsi tiedoista. Voit jakaa osallistumismäärän sekä sosiaalisen median tiedot esityksestä.
Tapahtuman tiimi
Viimeisenä mutta ei vähäisimpänä sinun pitäisi kiittää tapahtumaryhmääsi. Tapahtumasuunnittelu on hektistä, ja hyvä tiimi auttaa sinua pysymään järjissäsi riittävän kauan järjestääksesi kaiken.
Jos budjettisi antaa periksi, miksi et kutsuisi heitä illalliselle tai drinkille? Anna heille rakkautta ja juhli esityksen menestystä tiimin kanssa.
Vinkki: Katso seuraavat pohjat jälkitoimenpiteistäinspiraatiota varten.
2. Pyydä palautetta
Esityksesi on epäilemättä ollut hieno, mutta kukaan ei ole täydellinen. Hyvä niin, koska se jättää tilaa parannuksille ja uusien asioiden oppimiseen.
Pyydä kaikilta osapuolilta palautetta. Voit tehdä sen kätevästi samalla, kun lähetät heille kiitosviestin.
Voit pyytää ihmisiä arvioimaan esitystä asteikolla yhdestä viiteen, mutta se ei kerro paljon. On parempi esittää tiettyjä kysymyksiä, jotka voivat auttaa sinua parantamaan suoritustasi.
Seuraavassa on muutamia palautekysymyksiä, joita voit kysyä:
- Mistä pidit eniten?
- Mistä pidit vähiten esityksessä?
- Voisitko olla mukana samanlaisessa esityksessä tulevaisuudessa?
- Haluatko tuoda ystäväsi seuraavaan esitykseen?
Vinkki: Voit yhdistää arvoasteikon kysymisen tiettyihin kysymyksiin. Voit luoda palautelomakkeita nopeasti käyttämällä esimerkiksi SurveyMonkey-sivustoa.
3. Analysoi tietoja
Nyt kun olet kerännyt palautetta kaikilta, on aika tarkastella tietoja. Sinulla pitäisi olla myös monta muuta dataa.
Seuraavassa on joitakin asioita, joita sinun pitäisi tarkastella:
- Lipunmyynti
- Sosiaalisen median sitoutuminen
- Palaute osallistujilta
- Median maininnat
- Esityksen budjetti (lisää tästä myöhemmin)
Vinkki: Voit lukea oppaan siitä, miten tapahtumia arvioidaan saadaksesi paremman käsityksen siitä, mitä hakea.
4. Tarkasta esityksen budjetti
Esityksen jälkeen on aika tarkastella kirjoja. Sinun on laskettava tulot ja kulut – ja maksettava henkilökunnalle.
Seuraavassa on muutamia asioita, joita sinun pitäisi tehdä raha-asioiden kannalta:
- Laske, kuinka paljon olet tienannut lipunmyynnistä (ja myymällä ruokaa, juomia ja oheistavaroita).
- Maksaa viihdyttäjille, paikalle, tekniselle tiimille, tapahtumaryhmälle ja kaikille myyjille.
- Vertaa lopullista summaa alkuperäiseen budjettiin.
- Jaa tiedot lahjoittajien tai sponsoreiden kanssa, jotka tukivat esitystä.
Nyt kun sinulla on yleiskuva siitä, mihin rahaa meni, tiedät mitä tehdä seuraavalla kerralla. Ehkä käytit liikaa rahaa ruokaa ja liian vähän markkinointiin.
5. Pidä kokous
Olet nyt kiittänyt kaikkia, pyytänyt palautetta, tarkastellut tietoja ja laskenut budjetin. On aika tarkistaa esitys kokonaisuutena tiimisi kanssa.
Järjestä kokous tiimille ja kerro heille, miten teillä meni. Lue yleinen palaute, jota olet saanut, ja pyydä heiltä lisätietoja.
Kokouksen päämääränä pitäisi olla sen tunnistaminen, mikä on toiminut ja mikä ei. Sitten teidän on keksittävä käytännön ratkaisuja seuraavan esityksen parantamiseksi.
On myös aika tarkastella esityksen tavoitteita. Selvitä, olivatko ne realistisia. Se asettaa sinut hyvään asemaan seuraavan esityksen suunnittelussa.
Vinkki: Seuraavassa on muutamia erinomaisia ehdotuksia tehokkaaseen tapahtumien jälkeiseen kokoukseen.
6. Järjestele markkinointimateriaalit
Jos olet seurannut blogiamme, sinulla on paljon mahdollisia markkinointimateriaaleja. Jos esimerkiksi olet lähettänyt suoran lähetyksen esityksestä, sinulla on yli tunti videomateriaalia.
Sinulla pitäisi myös olla paljon valokuvia, jotka otti palkkaamasi valokuvaaja. Kaikki tämä materiaali on täydellistä, kun markkinoit seuraavaa esitystä.
Käytä materiaalia esityksen kohokohtien luomiseen. Luo erillisiä lyhyitä videoita, meemejä, giffejä, pieleen menneitä otoksia ja muuta, mitä voit lähettää sosiaaliseen mediaan.
Tavoitteena on ylläpitää hype esityksen ympärillä ja saada ihmiset odottamaan seuraavaa.
Billetto on lipunmyyntialusta, joka auttaa tapahtumien hallinnassa, markkinoinnissa ja järjestämisessä. Luo tapahtumasivu ja aloita lipunmyynti 5 minuutissa.
LUO TAPAHTUMA >>
Yhteenvetona
Esitys ei lopu kun valot ovat poissa ja vieraat ovat lähteneet kotiin. Esityksen suunnittelijana suorituksesi kestää 365 päivää.
Tapahtuman jälkeisten toimien tarkoitus on…
- Näyttää että arvostat
- Kerätä palautetta
- Rakentaa pitkäaikaisia suhteita
- Luoda hypeä seuraavaan tapahtumaan
Toivottavasti seuraava esitys on vielä legendaarisempi kuin tämä!
Vastaa