On liian helppoa panna musiikkitapahtumalle piste sen loppumisen jälkeen. Kun yleisö on maksanut päästäkseen tapahtumapaikalle ja keikka on mennyt suunnitelmien mukaisesti, on houkuttelevaa ajatella, että mitään muuta ei enää tarvitse tehdä.
Älä ole yksi niistä tapahtumanjärjestäjistä, jotka lankeavat tähän ansaan.
Seurannasta musiikkitapahtuman jälkeen voi olla huomattavaa hyötyä. Voit sillä tavalla saada esimerkiksi toistuvia asiakkaita ja suunnitella tapahtumasi entistä paremmin seuraavalla kerralla.
Näitä asioita käsitellään tarkemmin tässä suunnittelua, markkinointia ja konsertin/keikan järjestämistä käsittelevän artikkelisarjan viimeisessä osassa.
Billetto on lipunmyyntialusta, joka auttaa tapahtumien hallinnassa, markkinoinnissa ja järjestämisessä. Luo tapahtumasivu ja aloita lipunmyynti 5 minuutissa.
LUO TAPAHTUMA >>
1. Pyydä osallistujilta palautetta
Parhaat yritykset haluavat tietää, mitä mieltä asiakkaat ovat heidän tuotteistaan tai palveluistaan. Tapahtumanjärjestävät toimivat samalla tavalla. On useita syitä pyytää asiakaspalautetta.
Musiikkitapahtumissa asiakkaita ovat osallistujat, joten heidän mielipiteitään ei saa ohittaa. Palaute on merkittävä tapa arvioida tapahtumaasi kunnolla ja saada kehitysideoita seuraavaa tapahtumaa varten.
On monia tapoja houkutella ihmisiä antamaan palautetta. Voit esimerkiksi tarjota alennusta seuraavasta keikasta tai mahdollisuuden voittaa palkinnon kyselyn täyttämisestä.
Vinkki: täältä löydät lisää ideoita palautteen saamiseen osallistujilta.
Mitä sinun kannattaa kysyä?
Kysy tapahtumasi kannalta hyödyllisiä ja tarkkoja kysymyksiä. Jos kysyt pelkästään, oliko yleisöllä hauskaa, on vaikea saada selville tarkempia syitä sen taustalla.
Yritä siis olla tarkempi. Voit käyttää esimerkiksi seuraavia kysymyksiä:
- ”Millainen äänenlaatu oli asteikolla yhdestä kymmeneen?”
- ”Miten pitkään jouduit jonottamaan?”
- ”Oliko konsertti liian pitkä, liian lyhyt vai sopivan mittainen?”
- ”Mistä esiintyjästä pidit eniten ja miksi?”
- ”Oliko tapahtumapaikassa kaikki haluamasi palvelut?”
Pureudu tarkemmin olennaisiin yksityiskohtiin. Voit nyt kysyä kaikesta, mihin käytit aikaasi suunnitteluvaiheessa.
Jos suurin huolenaiheesi on musiikkiesityksen laatu, pyydä rakentavaa palautetta musiikillisesta kokemuksesta.
Vinkki: jos kysymysten keksiminen on hankalaa, aloita tapahtuman jälkeiseen kyselyyn sopivasta yleisestä kysymyslistasta.
2. Vahvista suhteitasi ammattilaisten kanssa
Toinen tärkeä osa musiikkitapahtuman seurantaa on debriefing eli jälkipuinti, jossa yleensä keskustellaan esiintyjien tai tapahtumapaikan henkilöstön kanssa.
suhteiden vahvistaminen bändeihin
Jotkut tapahtumajärjestäjät kohtelevat bändejä kuin ne olisivat ”kertakäyttöisiä”, kuin he eivät aikoisi enää tehdä töitä heidän kanssaan uudestaan. Monet bändit kuitenkin esiintyvät samassa paikassa tai kaupungissa useita kertoja. On jopa esitetty, että esiintyminen kahdesti viikossa samassa kaupungissa voi olla hyvä asia.
Jos olet saanut menestystä bändin tai esiintyjän kanssa, pidä siitä kiinni!
Seuranta parantaa yhteistyön jatkumisen mahdollisuutta, mistä voi olla hyötyä kaikille osapuolille. Markkinoijien ja esiintyjien välinen viha-rakkaussuhde voi olla toisinaan kivikkoinen. Esiintyjät tarvitsevat luotettavia markkinoijia ja toisin päin. Seurantakeskustelusta voi olla monenlaista hyötyä.
Suhteiden vahvistaminen tapahtumapaikkoihin
On tärkeää pitää yllä hyviä suhteita tapahtumapaikkoihin, varsinkin jos haluat käyttää niitä jatkossakin. Selvitä yhdessä heidän kanssaan, mitä voisit ensi kerralla tehdä paremmin. Tapahtumapaikat ovat liittolaisiasi, joten yhteistyö heidän kanssaan tekee seuraavasta tapahtumastasi entistä paremman.
3. Pidä yllä asiakassuhteita
Ihmisiä, jotka suhtautuvat musiikkitapahtumiin pelkkänä bisneksenä, ei välttämättä katsota hyvällä, vaikka hyviä liiketoiminnan ammattilaisia alalla tarvitaankin. Asiakkaiden sitouttaminen on muoti-ilmaus, jonka luulisi sopivan paremmin johtokuntiin kuin green roomeihin, vaikka se on yhtä olennaista molemmissa tapauksissa.
Uusien osallistujien saaminen keikoille voi olla haastavaa, joten nykyisistä osallistujista on yritettävä pitää kiinni kaikin keinoin. Uusien asiakkaiden hankkiminen voi maksaa viisi kertaa enemmän kuin olemassa olevien pitäminen!
Yhteyden ottaminen osallistujiin
Seurantaa voi musiikkitapahtuman jälkeen tehdä tehokkaasti seuraavilla tavoilla:
- Keikkatapahtumasivut (esimerkiksi Billettossa)
- Tapahtumasivut Facebookissa tai muissa sosiaalisissa verkostoissa
- Sähköpostilistasi
Sähköpostilistojen luominen on tehokasta vielä nykyäänkin, sillä se mahdollistaa tehokkaan viestinnän.
Lähettämällä seurantasähköpostia asiakkaillesi voit kertoa heille tulevista keikoistasi tai tapahtumistasi. Voit tarjota heille houkuttimeksi alennuksia tai muita tarjouksia.
Jos luulet, että tapahtumanjärjestäjillä ei ole tällaista vaikutusvaltaa, olet väärässä. Monet musiikkifestivaalit nimittäin myydään loppuun jo paljon ennen esiintyjien julkaisemista. Ihmiset luottavat brändeihin, ja jopa paikalliset markkinoijat voivat hyödyntää tätä ilmiötä.
Vinkki: tässä kätevässä oppaassa kerrotaan, miten saat kerättyä tapahtumassasi enemmän sähköpostiosoitteita.
4. Käytä seurantaa hyväksesi näkyvyyden lisäämiseen
Tässä kohtaa on jälleen syytä muuttua musiikinystävästä piinkovaksi bisnesammattilaiseksi.
Keikalla käynyt ja siitä nauttinut yleisö haluaa jakaa tapahtuman sosiaalisessa mediassa tai kertoa siitä ystävilleen. Tehtävänäsi on helpottaa tätä prosessia, jotta tulevat keikkasi saavat aikaan keskustelua.
Se toimii tehokkaana suosituksena järjestämäsi musiikkitapahtuman puolesta. Jos ihmiset näkevät sosiaalisesta mediasta, että heidän ystävillään on hauskaa, he haluavat varmistaa, että eivät jää siitä paitsi seuraavalla kerralla.
Ideoita kiinnostuksen herättämiseen
Kiinnostusta voi tapahtuman jälkeen herättää esimerkiksi seuraavilla tavoilla:
- Tarjoa palkinto parhaasta tapahtumassa otetusta valokuvasta.
- Lataa ryhmäkuva ja pyydä yleisöä merkitsemään itsensä tai ystävänsä siihen.
- Lataa videosisältöä ja kannusta osallistujia jakamaan sitä verkossa.
- Jaa ilmaiseksi illan aikana käytettyjä esineitä, kuten nimikirjoituksella varustettuja soittolistoja tai rumpukapuloita.
Vinkki: tässä oppaassa kerrotaan, miten tapahtuman osallistujia kannustetaan jakamaan valokuvia sosiaalisessa mediassa.
Billetto on lipunmyyntialusta, joka auttaa tapahtumien hallinnassa, markkinoinnissa ja järjestämisessä. Luo tapahtumasivu ja aloita lipunmyynti 5 minuutissa.
LUO TAPAHTUMA >>
Seuraavat vaiheet
Hyödynnä seurannan tarjoamat mahdollisuudet. Muista, että olet mukana alalla pitkällä tähtäimellä. Siksi suhteiden ylläpitäminen on menestyksen kannalta elintärkeää tällaisella ihmiskeskeisellä toimialalla.
Musiikkitapahtuman jälkeinen seuranta auttaa rakentamaan omaa brändiä, kasvattamaan luottamusta ja markkinoimaan samalla seuraavaa keikkaa. Onnea matkaan!
Vastaa