Jos olet joskus pohtinut, miten tapahtumaa markkinoidaan sosiaalisessa mediassa, et ole kysymyksiesi kanssa yksin. Hyvä uutinen on, että olet tullut juuri oikeaan paikkaan:
Tässä oppaassa kerrotaan yksityiskohtaisesti tapahtuman markkinoimisesta sosiaalisessa mediassa, esimerkiksi Facebookissa, Instagramissa, LinkedInissä tai missä tahansa muussa alustassa.
Oletko valmis uppoutumaan sosiaaliseen mediaan?
Billetto on lipunmyyntialusta, joka auttaa tapahtumien hallinnassa, markkinoinnissa ja järjestämisessä. Luo tapahtumasivu ja aloita lipunmyynti 5 minuutissa.
LUO TAPAHTUMA >>
1. Facebook
Facebook on ylivoimaisesti tehokkain sosiaalinen media markkinointitarkoituksiin, sillä siellä voi hyödyntää tarkasti kohdennettuja mainoksia, jakaa kaikentyyppistä sisältöä ja käyttää alustan monia hienouksia. Lisäksi lähes kaikki käyttävät sitä.
Mitä tehdä Facebookissa ennen tapahtumaa?
- Asenna tapahtuman verkkosivulle Facebook Pixel -sovellus.
- Luo Facebookiin tapahtuma ja linkitä se lipunmyyntisovellukseesi.
- Lisää tapahtumasivulle mahdolliset muut tapahtumanjärjestäjät.
- Jaa tapahtumaa sopivissa Facebook-ryhmissä.
- Julkaise hyviä kuvia ja videoita menneistä tapahtumistasi.
- Markkinoi tapahtumasivua Facebook-mainoksilla.
- Järjestä kilpailu ja lahjoita voittajille ilmaisia tapahtumalippuja.
- Optimoi mainoksiasi jatkuvasti ja luo mukautettuja yleisöjä.
- Luo kaksoisolentokohderyhmiä (Lookalike Audience) sähköpostilistojen ja verkkosivuvierailuista saatujen tietojen perusteella.
Mitä tehdä Facebookissa tapahtuman aikana?
- Aloita reaaliaikainen Facebook-suoratoisto, jota yleisö voi seurata.
- Osallista sosiaalisen median yleisöä reaaliaikaisilla mielipidekyselyillä.
- Julkaise tapahtumasivulla kuvia ja videoita tapahtumasta.
2. Instagram
Koska Instagram on osa Facebookia, tapahtumaa on helppo markkinoida kummassakin alustassa. Vaikka siinä on vähemmän työkaluja kuin Facebookissa, sen saavuttama orgaaninen yleisö on paljon suurempi.
Mitä tehdä Instagramissa ennen tapahtumaa?
- Julkaise tarinassasi ja syötteessäsi hyviä kuvia ja videoita menneistä tapahtumistasi.
- Hyödynnä Instagram-mainoksissa Facebook-sisältöä.
- Järjestä Instagram-kisa ja lahjoita voittajille tapahtumalippuja ilmaiseksi.
- Luo tapahtumalle aihetunniste ja yhdistele sitä muihin suosittuihin aihetunnisteisiin.
- Markkinoi tapahtumaa tekemällä yhteistyötä Instagram-vaikuttajien kanssa.
Mitä tehdä Instagramissa tapahtuman aikana?
- Aloita Instagramissa reaaliaikainen suoratoisto, jota yleisö voi seurata.
- Osallista yleisöä Instagram-tarinoiden mielipidekyselyillä.
- Päivitä Instagram-tarinaasi ja -syötteeseesi valokuvia ja videoita.
- Vastaa yleisön suoriin viesteihin ja kommentteihin ja pidä keskustelua yllä.
3. Twitter
Twitter sijoittuu sosiaalisen median tapahtumamarkkinoinnissa jonnekin Facebookin ja Instagramin välimaastoon. Siellä voi julkaista kaikentyyppistä sisältöä, luoda mainoksia, suoratoistaa sisältöä reaaliajassa ja käyttää tapahtuman markkinoimiseen aihetunnisteita.
Mitä tehdä Twitterissä ennen tapahtumaa?
- Älä tee Twitterissä näitä aloittelijan virheitä.
- Julkaise hyviä kuvia ja videoita menneistä tapahtumistasi.
- Mainosta tapahtuman sisältöä Twitter-mainoksilla.
- Luo tapahtumalle aihetunniste ja yhdistele sitä muihin suosittuihin aihetunnisteisiin.
- Markkinoi tapahtumaa tekemällä yhteistyötä Twitter-vaikuttajien kanssa.
Mitä tehdä Twitterissä tapahtuman aikana?
- Tviittaa tapahtumaan liittyviä kommentteja, lainauksia, kuvia ja videoita.
- Aloita Twitterissä reaaliaikainen suoratoisto, jota yleisö voi seurata.
- Osallista sosiaalisen median yleisö Twitter-mielipidekyselyillä.
- Pidä keskustelua yllä vastaamalla kaikkiin kommentteihin.
4. LinkedIn
LinkedIn on B2B-tapahtumille sama kuin Facebook kaikille muille tapahtumille. Siinä on monia samoja markkinointityökaluja, ja sen orgaanisesti saavuttama yleisö on erittäin suuri, mutta reaaliaikaiset ominaisuudet eivät ole vielä yhtä hyviä.
Mitä tehdä LinkedInissä ennen tapahtumaa?
- Markkinoi tapahtumaa sekä omalla henkilökohtaisella tililläsi että yritystileillä.
- Julkaise hyviä kuvia ja videoita menneistä tapahtumistasi.
- Jaa tapahtumaa sopivissa LinkedIn-ryhmissä.
- Markkinoi tapahtumasisältöä sponsoroidun sisällön avulla.
- Markkinoi tapahtumaa yleisölle suoraan Sponsored InMail -viesteillä.
- Järjestä LinkedIn-kilpailu ja lahjoita voittajille tapahtumalippuja ilmaiseksi.
- Luo tapahtumalle aihetunniste ja yhdistele sitä muihin suosittuihin aihetunnisteisiin.
Mitä tehdä LinkedInissä tapahtuman aikana?
- Julkaise tapahtumaan liittyviä sitaatteja, kuvia ja videoita.
5. Pinterest
Pinterest on aliarvostettu sosiaalisen median alusta, joka on erityisesti naisten suosiossa. Siinä on samanlaisia sisältöön liittyviä rajoituksia kuin Instagramissa, mutta toisaalta myös tehokkaita markkinointiominaisuuksia.
Mitä tehdä Pinterestissä ennen tapahtumaa?
- Hakukoneoptimoi taulusi oikeilla avainsanoilla.
- Pinnaa tauluusi sopivia kuvia ja videoita menneistä tapahtumista.
- Pinnaa tauluusi sopivia kuvia ja videoita menneistä tapahtumista.
- Luo SlideShare-esitys ja pinnaa se tauluusi.
- Osallista esiintyjiä, osallistujia ja sponsoreita luomalla ryhmätaulu.
- Markkinoi tekemiäsi pinnauksia Pinterest-mainoksilla.
- Järjestä Pinterest-kilpailu ja lahjoita voittajille tapahtumalippuja ilmaiseksi.
Mitä tehdä Pinterestissä tapahtuman aikana?
- Pinnaa tapahtumaan liittyviä sitaatteja, kuvia ja videoita reaaliaikaisesti.
6. YouTube
Vaikka YouTube saattaa tuntua sisällön puolesta rajoittavalta, siinä on kuitenkin muutamia erittäin hyödyllisiä ominaisuuksia. Koska Google omistaa YouTuben, voit käyttää markkinoinnissa apuna yleisön tekemiä hakuja.
Mitä tehdä YouTubessa ennen tapahtumaa?
- Hakukoneoptimoi kanavasi ja videosi sopivilla avainsanoilla.
- Julkaise videoiden kohokohtia menneistä tapahtumistasi.
- Luo tulevaa tapahtumaasi varten markkinointivideo.
- Käytä YouTube-esimainoksia, jotka perustuvat suosittuihin tapahtumien hakusanoihin.
- Pidä yleisön kiinnostusta yllä YouTube-tilapäivityksillä.
- Julkaise videoita esiintyjistä, puhujista, tapahtumapaikasta ja tarjoiluista.
Mitä tehdä YouTubessa tapahtuman aikana?
- Aloita YouTubessa reaaliaikainen suoratoisto ja viesti yleisön kanssa SuperChatissa.
- Julkaise tapahtumasta reaaliaikaisia YouTube-päivityksiä ja lisää mukaan kuvia.
Käytä sosiaalisessa mediassa tapahtuman markkinointiin soveltuvaa suunnitelmamallia
Sosiaalisen median alustojen ja sisältötyyppien paljous saattaa tuntua hämmentävältä.
Voit käyttää apunasi seuraavia markkinointisuunnittelun mallipohjia:
- Marketo tarjoaa malleja, jotka kattavat sosiaalisen logistiikan, tapahtumaa edeltävän suunnittelun sekä sosiaalisen median tarkistuslistan tapahtuman kaikkiin vaiheisiin.
- Hootsuite-palvelussa on yhdeksän erilaista mallipohjaa, kuten sosiaalisen median strategiamalli, tarkistusmallipohja ja sisältökalenteri.
- Sprout Social auttaa luomaan 30-päiväisen sosiaalisen median markkinointisuunnitelman sekä sisältää kalenterimallin ja vinkkejä oman tapahtumabrändin tehostamiseen.
Billetto on lipunmyyntialusta, joka auttaa tapahtumien hallinnassa, markkinoinnissa ja järjestämisessä. Luo tapahtumasivu ja aloita lipunmyynti 5 minuutissa.
LUO TAPAHTUMA >>
Käytä sosiaalista mediaa hyödyksesi!
Toivottavasti tämä artikkeli on antanut sinulle paremman käsityksen sosiaalisessa mediassa tapahtuvasta tapahtumamarkkinoinnista. Jokaisessa alustassa on omat hyvät ja huonot puolensa, mutta on aina sitä parempi, mitä useammassa mediassa on mukana.
Onko sinulla henkilökohtaista kokemusta sosiaalisen median tapahtumakampanjoista? Kerro kokemuksistasi alla olevassa kommenttiosiossa.
Vastaa