Tapahtumamarkkinoinnin oheismateriaali? Kuulostaa joltain markkinointipäällikön hämärältä puuhastelulta.
Tosiasiassa markkinoinnin oheismateriaali on kampanjoinnin perinteinen muoto, jolla on paljon annettavaa myös nykypäivänä.
Sama koskee sinunkin tapahtumiasi!
Tässä artikkelissa kerromme tarkemmin, mistä markkinoinnin oheismateriaalissa on kyse ja mitkä ovat meidän mielestämme niistä parhaita vaihtoehtoja. Niitä on kaikkiaan yhdeksän. Lopuksi esittelemme tapoja toteuttaa niitä käytännössä.
Oletko valmis viemään mainoskampanjasi uudelle tasolle?
Billetto on lipunmyyntialusta, joka auttaa tapahtumien hallinnassa, markkinoinnissa ja järjestämisessä. Luo tapahtumasivu ja aloita lipunmyynti 5 minuutissa.
LUO TAPAHTUMA >>
Mitä tapahtumamarkkinoinnin oheismateriaali on?
Markkinoinnin oheismateriaali tarkoittaa erilaisia markkinointimateriaaleja, joita käytetään jonkin tuotteen tai palvelun mainostamiseen.
Aika epämääräistä, eikö totta? Kyllä vain! Käsitteestä on kieltämättä varsin hankala saada otetta. Tämän artikkelin myötä saat paremman käsityksen siitä, miten markkinoinnin oheismateriaalit toimivat.
Aikoinaan markkinoinnin oheismateriaali tarkoitti pelkästään esitteitä ja tuotekatalogeja, mutta sitten Internet tuli mukaan kuvioihin. Sen myötä kaikki mullistui, ja markkinoinnin oheismateriaalia on nykyään tuhatta eri lajia.
Markkinoinnin oheismateriaalissa yleisöä kehotetaan usein toimimaan jollakin tietyllä tavalla, kuten ostamaan lippu tapahtumaan tai tutustumaan materiaaliin tarkemmin. Markkinoinnin oheismateriaalin tarkoitus on siis mainostaa tapahtumaasi:
- Konsertit
- Konferenssit
- Työpajat
- Ruoka- ja juomatapahtumat
- Terveys- ja hyvinvointitapahtumat
- Huutokaupat
- …ja mikä tahansa muu tapahtuma!
Tapahtumamarkkinoinnin oheismateriaali voi olla hyvinkin yksinkertaista, kuten osallistujien kiittäminen sähköpostitse tai bonusten tarjoaminen ystäväsuosituksesta.
Helppoa, eikö totta? Kyllä,
mutta ota asia kuitenkin vakavasti, sillä markkinoinnin oheismateriaali on erittäin tärkeää!
9 tehokasta markkinoinnin oheismateriaalityyppiä
Alla käsittelemme 9 suosikkityyppiämme, vaikka erilaista mainosmateriaalia on tietenkin paljon muunkinlaista. Markkinoinnin oheismateriaalissa vain mielikuvitus on rajana.
1. Blogijulkaisut
Blogijulkaisut, kuten tämä, jota parhaillaan luet, ovat loistavaa markkinointimateriaalia, jota käytetään erityisesti niin sanotussa tietoisuusmarkkinoinnissa. Sillä tavalla tapahtuma tai organisaatio tuodaan yleisön tietoisuuteen. Houkuttele yleisöä kiinnostavilla julkaisuilla ja seuraa, miten he käyttäytyvät sivustolla.
2. Saapumissivut
Saapumissivu tarkoittaa yksittäistä verkkosivua, joka liittyy tiettyyn mainoskampanjaan. Mihin verkkovierailijat päätyvät napsauttaessaan mainostasi? Saapumissivulle. Siitä saa kätevästi esimerkiksi yhteystiedot ja pääsee käsiksi muuhun mainosmateriaaliin.
3. Jatkosähköpostiviestit
Yhteystiedoista puheen ollen, jos sinulla on ostajan sähköpostiosoite, voit lähettää hänelle hyödyllisiä muistutusviestejä. Jatkosähköposti voi koskea esimerkiksi kesken jäänyttä lippuostosta tai tulossa olevien tapahtumien uusimpia uutisia.
4. Tapahtumajulkaisut
Tapahtumajulkaisujen tarkoitus on mainostaa tapahtumia, juuri sellaisia kuin sinunkin. Hyvässä tapahtumajulkaisussa on esimerkiksi seuraavia asioita:
- Kuvat
- Aikataulut
- Osallistujakokemukset
- Tarjouksia vastaaviin tapahtumiin
Julkaisuehdot löytyvät usein julkaisun verkkosivuilta. Noudata niitä tarkasti, kun otat yhteyttä julkaisuun ja pyydät tapahtumasi lisäämistä siihen.
5. Tapaustutkimukset
Tapaustutkimukset toimivat hyvin joko erikseen tai tapahtumajulkaisun osana. Tapaustutkimus on tehokas tapa osoittaa menneen tapahtuman saavutukset, jos tapahtumalla on jokin tietty tavoite. Sellaisia ovat esimerkiksi konferenssit, verenluovutustapahtumat ja hyväntekeväisyyshuutokaupat. Korosta, kuinka hyvin samankaltaiset tapahtumat ovat onnistuneet aikaisemmin, ja lisää joukkoon osallistujien kokemuksia.
6. Infokaaviot
Infokaaviot sopivat blogijulkaisujen tavoin tietoisuusmarkkinointiin. Infokaavioita ovat esimerkiksi taulukot, kuvat ja kaaviot. Hyvä infokaavio näyttää houkuttelevalta ja esittelee tietoja selkeässä muodossa. Niistä on hyötyä erityisesti maallikoille, joille tekniset tiedot muuten olisivat hankalia. Oletko järjestämässä akateemisen konferenssin? Siinä tapauksessa markkinoinnissa kannattaa ehdottamasti hyödyntää infokaavioita.
7. Sisältöteemasivut
Sisältöteemasivulla on tiettyä aihetta käsittelevää verkkosisältöä, jossa teemaan pureudutaan usein syvällisesti. Esimerkiksi hyväntekeväisyyshuutokaupan sisältöteemasivulla voi esitellä tarkemmin hyväntekeväisyyskohdetta tai jos tapahtumaliiketoimintasi keskittyy konsertteihin, sisältöteemasivulla voi käsitellä musiikkiin liittyviä aiheita, esimerkiksi konserttia osana inhimillistä kokemusmaailmaa.
8. Tuotekatalogit
Tiedätkin jo, mihin tapahtumiin tuotekatalogit soveltuvat parhaiten, huutokauppoihin, sillä katalogit ovat olennainen osa niitä. Katalogit herättävät kiinnostusta tapahtumaa kohtaan ja pitävät osallistujat ajan tasalla. Tuotekatalogi voi olla joko paperinen tai digitaalinen. Se voi olla esimerkiksi PDF-muotoinen tiedosto tai yksi sivu verkkosivuillasi.
9. Vanhat kunnon mainoslehtiset
Joskus vanha konsti on parempi kuin pussillinen uusia. Näin on erityisesti konserttien kaltaisissa tapahtumissa, joiden mainostaminen puhelinpylväissä on itse asiassa aika tyylikästä. Niittaa taiteellinen mainosjuliste puhelinpylvääseen, niin siinä sinulla on oma pieni markkinoinnin oheismateriaalisi.
Mainoslehtisillä voi mainostaa tehokkaasti myös erilaisia työpajoja, erityisesti sopiviin paikkoihin vietäessä. Vedätkö maalauskurssia? Vie mainoslehtinen paikalliseen maalauskauppaan.
Vinkki: Kaipaatko lisää vaihtoehtoja? Valitse itsellesi sopivimmat markkinoinnin oheismateriaalityypit kattavasta luettelosta.
Yksinkertaisia työkaluja laadukkaaseen mainosmateriaaliin
Missä olisikaan taidemaalari ilman siveltimiään? Samassa tilanteessa kuin mainostaja ilman digitaalisia apuvälineitä: pulassa. Alla esitellään muutamia parhaita tapoja käyttää moderneja markkinointityökaluja omissa tapahtumissa.
1. Adobe Spark
Olet ehkä kuullut Adobe Spark -sovelluksesta, mutta tiesitkö, että sen saa myös mobiililaitteisiin? Tällä sovelluksella aloittelevatkin markkinoijat pääsevät heti käsiksi mainosten luomiseen, sillä kätevä ja intuitiivinen käyttöliittymä herättää kenessä tahansa uinuvan taiteilijan.
2. Visme
Tämä sovellus on tarkoitettu lähinnä yritysten käyttöön. Vismeä kutsutaan joskus visuaalisen sisällön monitoimi-ihmeeksi. Se on siis vähän kuin digitaalinen linkkuveitsi, sillä sen avulla onnistuu kaikki verkkosivustojen mainospalkeista infokaavioihin.
3. Squarespace
Tarvitsetko verkkosivustollesi saapumissivun, mutta et osaa koodata verkkosivuja? Onneksi nykyään ei tarvitse olla koodausihme saadakseen verkkosivut pystyyn. Squarespace-ohjelmistossa ei tarvitse kärvistellä HTML-koodin kanssa, mutta voit silti luoda upeaa verkkosisältöä, tai kuten Squarespace itse toteaa, ”a beautiful online presence”.
4. Infogram
Jos haluat luoda infokaavioita, Infogram on työkalujen parhaimmistoa. Saat aikaan hyvää jälkeä tuhraamatta aikaasi monimutkaisten toimisto-ohjelmistojen kanssa. Infokaavioilla on helppo välittää monimutkaistakin tietoa, mistä konferenssin osallistujat ovat perin kiitollisia.
5. Canva
Viimeisenä mutta ei vähäisimpänä on Canva, suosikkityökalumme tiettyjen visuaalisten sisältöjen luomiseen. Lisää grafiikkaa, esityksiä ja muuta näyttävää sisältöä mainosmateriaaliisi. Ohjelmiston mallipohjien selailuun saisi helposti kulumaan vaikka koko päivän. Loistavaa sisältöä saa aikaiseksi kuitenkin jo neljänneksessä tuosta ajasta.
Billetto on lipunmyyntialusta, joka auttaa tapahtumien hallinnassa, markkinoinnissa ja järjestämisessä. Luo tapahtumasivu ja aloita lipunmyynti 5 minuutissa.
LUO TAPAHTUMA >>
Mainonnan oheismateriaali
Mainosmateriaaleja käyttämällä olet askeleen edellä kilpailijoitasi. Millainen markkinointimateriaali sinun mielestäsi on tehokkainta yleisön houkuttelemisessa? Kerro meille alla olevissa kommenteissa!
Vastaa