Jos ihan rehellisiä ollaan, niin useimmissa tapahtumissahan on kyse tuloksen tekemisestä. Yksi järjestäjien suurimpia haasteita on tapahtumalippujen myyminen verkossa.
Lippujen myyminen verkossa on aivan oma taiteenlajinsa tai jopa tieteenalansa. Asiaa voi lähestyä monesta eri näkökulmasta, joista me olemme koonneet tähän kirjoitukseen ne parhaimmat.
Kun noudatat lippujen verkkomyynnissä näitä 17 vinkkiä, seuraat menestyneimpien tapahtumajärjestäjien jalanjälkiä.
Oletko valmis? Käydään siis itse asiaan.
Billetto on lipunmyyntialusta, joka auttaa tapahtumien hallinnassa, markkinoinnissa ja järjestämisessä. Luo tapahtumasivu ja aloita lipunmyynti 5 minuutissa.
LUO TAPAHTUMA >>
1. Hakukoneoptimoi tapahtumasi verkkosivut
Googlen (ja muiden hakukoneiden) hakutuloslistaus on keskeinen tekijä, joka tuo lisää yleisöä tapahtumaasi ja parantaa lipunmyyntiä. Eräs tapa tapahtuman verkkosivuston hakukoneoptimointiin on tapahtumablogi (katso alla). Muitakin keinoja tietysti on, kuten jokaisen sivun optimointi, metakuvauksen ja kuvien vaihtoehtoiset kuvaukset.
Vinkki: lue lisää siitä, miten saat enemmän orgaanista kävijäkuntaa verkkosivuillesi Googlen hakutulosten perusteella.
2. Perusta tapahtumablogi
Sisältömarkkinoinnissa ei kannata luottaa pelkästään lipunmyyntisivustoon. Houkuttele tapahtuman verkkosivuille enemmän potentiaalisia osallistujia perustamalla tapahtumalle oma blogi.
Vinkki: hae inspiraatiota kattavassa oppaassamme käsitellyistä tapahtumasuunnittelublogeista.
3. Optimoi tapahtumaverkkosivujesi rakenne
Verkkosivujesi rakenne merkitsee yhtä paljon kuin niiden sisältö, ellei jopa enemmän. Tyylikäs ulkoasu ja tarkasti sijoitettu toimintakehotepainike auttamaan myymään enemmän lippuja.
Vinkki: jos et ole perehtynyt verkkosivujen suunnitteluun, tutustu tapahtumaverkkosivujen suunnitteluvinkkeihin.
4. Julkaise lehdistötiedote
Vaikka lehdistötiedotteet voivat tuntea nykyisenä digitaalisena aikana vanhanaikaisilta, niillä on yhä paikkansa tietyillä toimialoilla. Jos yleisösi lukee lehdistötiedotteita, hyödynnä niitä lipunmyynnissä.
Vinkki: lue lisää lehdistötiedotteen kirjoittamisesta ja sen jakelemisesta.
5. Luo tapahtumalle ohjelmisto
Jotkin tapahtumat myydään loppuun pelkästään niiden maineen perusteella, mutta useimpien muiden on luotettava lipunmyynnissään ohjelmistonsa vetovoimaan. Kun ohjelmisto on riittävän vakuuttava, osallistujat tietävät, millaista vastinetta he saavat rahoilleen.
Vinkki: saat inspiraatiota tästä konferenssiagendan rakentamista käsittelevästä oppaastamme.
6. Käytä apuna tapahtumarekisteröintiohjelmistoa
Billetton kaltaiset lipunmyyntiohjelmistot paitsi helpottavat lipunmyyntiä verkossa, myös tarjoavat arvokasta tietoa yleisöstä, kuten iästä, osallistumisista, kiinnostuksenkohteista ja myyntituloista.
Vinkki: oppaamme ohjeiden avulla löydät omalle tapahtumallesi tehokkaimman lipunmyyntisovelluksen.
7. Etsi mediayhteistyökumppani
Markkinointi ja lipunmyynti kulkevat käsi kädessä, joten hyvä mediayhteistyö on hyväksi myös liiketaloudelliselle tulokselle. Varmista, että kohdeyleisösi seuraa juuri yhteistyökumppanisi käyttämiä kanavia.
VinkkI. tässä oppaassa kerrotaan tarkemmin mediakumppanuuksien etsimisestä ja muodostamisesta.
8. Segmentoi tapahtumasi osallistujat
Tapahtumasi kaikki osallistujat eivät ole samanlaisia. Mikä kiehtoo joitakuita, ei välttämättä taas kiinnosta toisia lainkaan. Segmentoimalla oman kohdeyleisösi (ja sähköpostituslistasi) pystyt tuottamaan jokaiselle ryhmällä henkilökohtaisempaa markkinointia.
Vinkki: vältä epäolennaiset sähköpostiviestit tutustumalla tarkemmin tapahtumayleisön segmentointiin.
9. Käytä apuna Googlen mainoksia
Google-tileillä tehdään suuri osa verkkohauista. Tehostat verkkolipunmyyntiäsi ottamalla haltuun PPC-mainokset. Varmista, että käytät lyhyitä ja pitkiä avainsanoja sopivassa suhteessa.
Vinkki: tässä oppaassa kerrotaan enemmän tapahtuman markkinoimisesta Googlen mainosten avulla.
10. Hyödynnä Facebook-mainoksia
Facebook on loistava apuväline millaisille tapahtumille tahansa pienistä keikoista valtaviin konferensseihin. Facebook Events on mainio toiminto, sillä se integroituu saumattomasti Billetton kaltaisiin suosittuihin lipunmyyntisivustoihin.
Vinkki: jos et ole vielä sitä tehnyt, nyt on korkea aika lukea tarkemmin Facebook-mainosten käyttämisesta tapahtumamarkkinointiin.
11. Käytä apuna Twitter-mainoksia
Jos yleisösi viihtyy Twitterissä, on järkevää markkinoida tapahtumaasi siellä. Suuntaa enemmän kävijöitä rekisteröintisivulle ja tehosta lipunmyyntiä Twitter-mainoksilla.
Vinkki: lue lisää Twitter-mainoksista ja tapahtumamarkkinoinnista tästä oppaasta.
12. Hyödynnä LinkedIn Events -ominaisuutta ja -mainoksia
LinkedIn on edelleen tapahtumamarkkinoinnin aliarvostetuimpia alustoja, erityisesti B2B-tapahtumien ja konferenssien osalta. Uudestaan henkiin herätetty LinkedIn Events -ominaisuus on kuitenkin hyödyllinen työkalu.
Vinkki: nappaa parhaat vinkit LinkedInissä tapahtuvaan markkinointiin tästä oppaasta.
13. Julkaise Instagram-tarinoita
Instagram on erinomainen visuaalinen työkalu esimerkiksi konserttilippujen myymiseen. Tarinaominaisuus on alustan tärkein osio, sillä siinä seuraajasi voivat seurata tarinaa ja sen jälkeen rekisteröityä tapahtumaasi näyttöä pyyhkäisemällä.
Vinkki: lipunmyyntisi tehostuu, kun markkinoit tapahtumaasi Instagram-tarinoiden avulla näitä seitsemää ohjetta noudattamalla.
14. Käytä uudelleenkohdennettavia mainoksia
Facebook- ja Google-mainokset voivat olla äärimmäisen tehokkaita jo yksistään, mutta uudelleenkohdennetut mainokset voivat toimia vieläkin paremmin. Se tosin vaatii enemmän työtä taustalla, mutta vaiva maksaa kyllä itsensä takaisin moninkertaisesti.
Vinkki: Opiskele ensin enemmän tapahtumien uudelleenkohdistamisesta. Perehdy sen jälkeen tarkemmin Googlea ja Facebookia käsitteleviin oppaisiin.
15. Hyödynnä hinnoitelustrategioita
Voit vaikuttaa lipunmyyntiin lippujen hintoja manipuloimalla. Yksi suosituimmista tavoista on tarjota lippuja alennettuun hintaan varhain liikkeellä oleville.
VinkkI. tapahtumalippujen hinnoittelusta sekä hyödyllisistä vinkeistä ja työkaluista kerrotaan tarkemmin toisaalla.
16. Järjestä lippujen lahjoittajaisia
Idea kuulostaa pähkähullulta, mutta verkkolipunmyynnissä muutamien lippujen lahjoittaminen ilmaiseksi on toimiva strategia. Järjestä sosiaalisessa mediassa kilpailu ja kannusta seuraajiasi jakamaan tapahtumaa.
Vinkki: tässä artikkelissa annetaan 13 parasta vinkkiä lippujen lahjoittajaisiin sosiaalisessa mediassa.
17. Seuraa myynnin edistymistä
Mistä tiedät, milloin verkossa on mennyt lippuja kaupaksi? Jos et pidä siitä kirjaa, tulevien tapahtumien lipunmyynnissä on hankala pistää paremmaksi. Yhdistä siis voimasi Billetton kaltaisten verkossa toimivien lipunmyyntialustojen kanssa, jotka seuraavat kaikkea myyntiä automaattisesti ja antavat sinulle yksityiskohtaista tietoa.
Vinkki: löydä itsellesi lipunmyyntisovellus, jolla pystyt tarkkailemaan sekä lipunmyyntiä että liiketaloudellista tulosta.
Billetto on lipunmyyntialusta, joka auttaa tapahtumien hallinnassa, markkinoinnissa ja järjestämisessä. Luo tapahtumasivu ja aloita lipunmyynti 5 minuutissa.
LUO TAPAHTUMA >>
Valmiina loppuunmyytyihin tapahtumiin?
Ei todellakaan ole aina helppoa myydä tilaisuutta loppuun verkossa. Olet kuitenkin nyt saanut 17 toimivaa vinkkiä uusien lähestymistapojen kokeilemiseen.
Kerro alla olevassa kommenttiosiossa, mitkä menetelmät ovat olleet tehokkaimpia omissa tapahtumissasi. Haluaisimme kuulla kokemuksistasi.
Vastaa